Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklostezka z Litomyšle do Mýta nebude kompletní, obcím chybí pozemky

  8:32aktualizováno  8:32
Výkupy pozemků pro stavbu dálnice jsou komplikované, ale to není nic ve srovnání s tím, když se staví cyklostezka. Přesvědčily se o tom obce na trase Vysoké Mýto - Litomyšl, kde měla vzniknout pohodlná souvislá cesta pro cyklisty a pěší.

Na cyklostezce mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí chybí několik úseků. (Ilustrační foto) | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Mezi Cerekvicí a obcí Nová Sídla ve všední den jezdí autobusy, ze zemědělského družstva vyjíždí těžká technika. Dva kilometry dlouhý úsek není zrovna ideální pro vyjížďku rodiny s malými dětmi na kole.

Právě tudy však bude muset projet každý, kdo bude chtít využít nové cyklostezky mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí a vyhnout se frekventované silnici I/35. Pozemky, které by umožňovaly vybudovat klasickou asfaltovou stezku, obce nezískaly a už ani nevěří, že se to změní.

„Myslím, že to tak může zůstat, je tam jeden majitel, který nás nechce pustit přes pole,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Nejdříve padla varianta, že by stezka vedla podél řeky, pak se nepovedlo prosadit ani náhradní trasu, která by omezila jízdu cyklistů po silnici na minimum.

„Už se mi podařilo majitele pozemku získat na svou stranu, podepsal, že souhlasí. A ráno přišel s tím, že to nechce prodat. Už nevím, co by se mohlo dělat víc. Jedině snad, že by se změnily zákony a bylo možné se k pozemkům dostat snadněji než dosud,“ říká starosta Cerekvice Josef Abraham.

Z Mýta bude asfaltová stezka do Hrušové hotová do května

Do letošního května Vysoké Mýto vybuduje cyklostezku za osm milionů korun až do obce Hrušová. Dál cyklisty bude do Cerekvice čekat nikoliv asfaltka, ale patrně štěrkem upravená cyklotrasa anebo místní komunikace. Z Cerekvice budou muset dojet po silnici do obce Nová Sídla a až za obcí v polích na ně čeká asfaltová cyklostezka. Ta však po kilometru bez varování končí. Do nedalekého Tržku musejí výletníci dojet po silnici.

„Lidé se nás ptají, proč nevede cesta do Tržku kolem rybníku, ale bohužel nás tam zase nepustili rybáři. Namalovat si čáru na mapě je hezké, ale získat pozemky je už horší,“ řekl Abraham. Z Tržku vede dvanáct set metrů dlouhá cyklostezka do litomyšlské místní části Nedošín, ale pohodlné spojení s městem odtud opět chybí.

„Nájezd z města by vzniknout měl. Čekáme na změnu územního plánu, která se bude nyní projednávat. Kdyby to dobře dopadlo, tak se do Nedošína dostaneme v roce 2017 či 2018,“ uvedl starosta Radomil Kašpar.

I když Litomyšl vybudovala jen dva kilometrové úseky stezky, ani to se neobešlo bez problémů. Vlastník dvacetimetrového pozemku v Nedošíně před pěti roky odmítal přistoupit na cenu, kterou mu vedení města nabízelo. Zastupitelé Litomyšle mu po roce ustoupili a nezaplatili mu 35 korun jako ostatním, nýbrž 350 korun za metr čtvereční.

Jaroslav Bendl, majitel cykloprodejny ve Vysokém Mýtě, se na novou cyklostezku dívá smířlivě. „To, že se nepodařilo získat pozemky v Cerekvici, je velká škoda. Ale zaplaťpánbůh i za toto řešení, ta silnice mi nepřijde tak frekventovaná. Rozhodně nám stezka pomůže, dostat se do Litomyšle byl problém, jet po pětatřicítce na kole je samozřejmě nesmysl,“ uvedl Bendl.

Zatímco při stavbě dálnic je v krajním případě možné spoléhat na vyvlastnění, při budování cyklostezek se města musí s majiteli pozemků domluvit, anebo mají smůlu. Příkladem toho je torzo cyklostezky mezi Chrudimí a Pardubicemi. Z Chrudimi vede pouze do Medlešic, dál už je nutné jet po silnici.



Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

Z Pardubic bude jezdit více pendolin, nabídnou nové interiéry i kino

Rekonstruovaná souprava Pendolino - 1. třída

Od prosince letošního roku bude v Pardubicích jezdit více pendolin. Podle nového jízdního řádu Českých drah se tyto...

Na vysílači Krásné opravil kameru a udržel vysílání o okupaci

Vysílač Krásné se nachází zhruba 500 metrů od obce Krásné na 614 metrů vysokém...

S 21. srpnem 1968 je spojeno i protiokupační vysílání Československé televize. Po obsazení Měšťanské besedy se podařilo...

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Najdete na iDNES.cz