Přivaděč chrudimského obchvatu, po jehož otevření doprava ve městě zřídne.

Přivaděč chrudimského obchvatu, po jehož otevření doprava ve městě zřídne. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Více pruhů. Chrudim slibuje, že na novém obchvatu vydělají cyklisté

  • 18
Nejen řidičům, ale i cyklistům se špatně jezdí v ucpané Chrudimi. Po otevření obchvatu v prosinci ale budou mít jednodušší život. K dispozici jim bude cyklostezka do Vestce a patrně i pruhy pro cyklisty v centru. Předtím ale ještě město čeká další nepříjemná uzavírka.

O Pardubicích i Hradci Králové se mluví jako o cyklistických městech, Chrudim za nimi zaostává. Město bylo postaveno tak, že se budování cyklostezek skoro vzpírá. Nejsou tu skoro žádné, a pokud ano, je s nimi něco v nepořádku.

Třeba oblíbená stezka v polích za městem ve směru na Pardubice má podstatnou vadu - cyklisté na cestě k ní musí několikrát přecházet frekventovanou výpadovku na Pardubice. To se teď patrně změní.

Pardubická ulice v Chrudimi, kterou dnes jezdí auta ve třech pruzích, by se příští rok měla zúžit a uvolněné místo by poté sloužilo cyklistům.

„Byla by to logická úprava. Od městského úřadu na Pardubické ulici by se bez stavebních úprav, jen vyznačením cyklopruhu, vymezil koridor pro cyklistu,“ řekl starosta Chrudimi Petr Řezníček. Dodal, že s tím musí ještě souhlasit policie a majitel silnice - Ředitelství silnic a dálnic.

Místostarosta Jaroslav Trávníček řekl, že ještě není jasné, jak by úprava silnice vypadala. „Je možné, že se ze tří pruhů vyčlení pro cyklisty jeden nebo se udělají dva pruhy po obou stranách,“ uvedl.

V každém případě by cyklisté jednoduše vyjeli po straně silnice až k ceduli Chrudim. Pardubickou ulici - teď už s daleko menším počtem aut - by přešli jen jednou.

Změn pro cyklisty má být ale víc. A nejen díky tomu, že ještě před otevřením obchvatu bude dokončena nová cyklostezka do chrudimské místní části Vestec. Radní plánují, že speciální pruhy pro kola vzniknou tam, kde se to dnes zdá nemyslitelné. Na Palackého ulici, kterou podle posledního oficiálního sčítání projede přes čtrnáct tisíc aut denně.

Radní by si představovali, že pruh pro cyklisty bude vypadat jako v Pardubické ulici. „Podobným způsobem může být řešena Palackého třída, od kruhové křižovatky po křižovatku u Guláška,“ řekl Řezníček.

Chrudim si ještě neoddechne

Horší je, že úpravám ulice bude předcházet uzavření města. „Příští rok dojde k celému rozkopání této ulice v souvislosti s rekonstrukcí kanalizační stoky. Je to nezbytné. Bohužel Chrudim si neoddechne,“ konstatoval starosta.

Řidiči musejí týden počkat na stříhání pásky

Nový obchvat Chrudimi bude dokončen v závěru letošního listopadu. Prvního prosince začne předávání stavby, které by mělo trvat týden. Nedočkaví řidiči se ale na novou silnici dostanou až 16. prosince, kdy bude podle vedení Chrudimi obchvat slavnostně otevřen. Zdá se, že obchvat by mohl sloužit o týden dříve. Radnice tvrdí, že se termín slavnostního otevření přizpůsobil časovým možnostem ministra dopravy Dana Ťoka, který by se měl přestřižení pásky zúčastnit. „Ministerstvu dopravy bylo nabídnuto, že to může být od osmého prosince. Termín určili 16. prosince,“ uvedl místostarosta Jaroslav Trávníček.„Těch pásek je prostě moc,“ glosoval starosta Chrudimi Petr Řezníček. „Čím dříve bude otevřen obchvat, tím lépe pro tisíce Chrudimáků. Pan ministr může přijet přestřihnout pásku později,“ řekl zastupitel Josef Káles.Obchvat Chrudimi nepřinese úplnou úlevu, bude totiž hotový jen z jedné poloviny, auta z něj budou sjíždět u Kauflandu zpět do města kolem sídliště U Stadionu. I proto Chrudim očekává slavnostní otevření s jistou nervozitou. „Uvidíme, co to udělá, až se to spustí,“ sdělil starosta.

Plány, které by měly pomoci cyklistům, místní podporují. Když Chrudim letos pořádala anketu, aby z ní vzešlo desatero problémů města, cyklostezky se v ní objevily hned dvě.

Jednak si lidé přejí spojení sídliště na Větrníku s místní částí Topol a pak už léta čekají na bezpečnou cestu do Rekreačních lesů Podhůra s populární rozhlednou Bárou a lanovým centrem. Tato cyklostezka se měla stavět už příští rok, ale zatím není jasné, zda se to radnici povede.

„Musíme dořešit vztah k pozemkům u Technických služeb, přes které by cyklostezka měla vést. Budeme s vlastníkem jednat, pokud to dopadne dobře, rádi bychom už v příštím roce stavěli. Může se ale stát, že se nedohodneme, a budeme muset hledat jiné řešení,“ sdělil starosta Petr Řezníček.

Jistý zádrhel je i na zatím nejpopulárnější cyklostezce, která podél řeky Chrudimky spojuje město se sousedními Slatiňany. V půlce cesty se však zužuje a je i méně kvalitní, což je pro bruslaře problém.

„Chrudim vlastní stezku z Chrudimi proti proudu až po jez za Janderovem, ta je bez puklin. Část s puklinami je ve vlastnictví města Slatiňany,“ uvedl Petr Pecina, vedoucí odboru investic Městského úřadu v Chrudimi.