Budoucí obchvat města odvede dopravu z velké části Svitav.

Budoucí obchvat města odvede dopravu z velké části Svitav. | foto: ŘSD

Svitavy obdržely dokument, který otevírá stavbu silničního obchvatu

  • 4
Na příští rok hledí ve Svitavách mírně optimisticky. Na trasu budoucího obchvatu by mohly vyjet první stavební stroje. Krajský úřad totiž nebude dál posuzovat vliv stavby na životní prostředí. Vyplynulo to z rozhodnutí zjišťovacího řízení, které vydali úředníci tento týden.

„Byl to jeden z posledních podkladů, který potřebujeme k vydání změny územního rozhodnutí po úpravách některých křižovatek. Počítáme, že na podzim by mohla být v právní moci změna územního rozhodnutí,“ řekl místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Na dokončené územní rozhodnutí čeká i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které kvůli pozemkovým úpravám a opětovnému posouzení vlivu stavby na životní prostředí přerušilo výkupy pozemků pod budoucím obchvatem, na něž má už z minulosti vyjednáno předkupní právo.

„Jakmile bude dokončena změna územního rozhodnutí, budeme dokončovat výkupy pozemků. U obchvatu Svitav jich máme ve vlastnictví přes 35 procent. Následovat bude projednání projektové dokumentace k vydání stavebních povolení a vypracování projektové dokumentace pro provádění stavby,“ popsala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová postupy, které povedou ke stavbě 9,5 kilometrů dlouhé silnice.

Obchvat Svitav bude navazovat na obchvat Opatova

Pokud vše půjde hladce, zahájí silničáři v polovině příštího roku výběrové řízení na archeologické práce a na zhotovitele stavby.

„Koncem roku 2018 nebo začátkem roku 2019 bychom pak mohli zahájit archeologické výzkumy a následně poté stavbu,“ dodala Ledvinová.

Vedení města už dopředu deklarovalo, že bude při odkupu zbývajících pozemků soukromých vlastníků ŘSD nápomocno.

Už loni prodejem pozemků za téměř deset milionů korun učinilo gesto, aby ukázalo, jak je to pro dopravou přehlcené Svitavy důležitá stavba.

„Pokud vzniknou problémy s výkupy kousků pozemků, což se dá očekávat, hlásíme se ke spolupráci. Teď opravdu bude záležet, aby výkupy pozemků byly se zbývajícími majiteli pozemků dostatečně předjednány a nevznikly problémy. To je teď jediné, na čem se může stavba zdržet,“ doufá v hladký průběh místostarosta Čížek.

Kolik peněz bude na přípravu a faktické zahájení stavby v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok připraveno, není v tuto chvíli podle mluvčího ministerstva dopravy jasné.

„Bližší částky nemůžeme v tuto chvíli sdělit. Například v loňském roce byl rozpočet SFDI schválen až v prosinci,“ uvedl mluvčí Tomáš Neřold.

Severojižní obchvat Svitav na silnici I/43 bude navazovat na již hotový obchvat Opatova a povede podél železničního koridoru mimo zastavěnou oblast k Hradci nad Svitavou, kde se napojí na stávající výpadovku na Brno. Projekt počítá s osmi mosty a dvěma mimoúrovňovými křižovatkami, postavit se má i 650 metrů protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby, která bude trvat zhruba dva a půl roku, je 744 milionů korun.