Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Štěrk prolitý asfaltem a záplaty. Obchvat Chrudimi pokračuje „polní cestou“

  10:26aktualizováno  10:26
Pardubický hejtman Martin Netolický nedávno na svém facebookovém profilu zveřejnil fotografie hrůzostrašně rozbitých silnic na Zakarpatské Ukrajině, kterou navštívil. Podobné snímky však mohl pořídit mnohem blíže. Na frekventované silnici, která nyní nahrazuje nedokončený obchvat Chrudimi.

Frekventovaná silnice mezi Chrudimí a Vlčnovem. Řidiči musí počítat s tím, že během cesty narazí na řadu děr. Opravovat se ale nebudou. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dříve zapomenutá silnice ze Tří Bubnů na Chrudim se po otevření první části obchvatu města na konci roku 2015 zaplnila auty, která se vyhýbají ucpaným ulicím v Chrudimi.

Řidiči si zkrátí cestu, ale riskují, že si při kličkování mezi výmoly a strženou krajnicí auto poničí. Bídný stav cesty se v dohledné době pravděpodobně nezlepší, až do vybudování druhé etapy obchvatu ji silničáři budou jen záplatovat.

Ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SUS) Miroslav Němec to shrnul lakonicky.

„Druhou polovinu obchvatu Chrudimi nyní supluje silnice třetí třídy, která má charakter polní cesty. Je to deset centimetrů štěrku prolitých asfaltem,“ uvedl s tím, že všichni zainteresovaní o problému věděli.

„Říkali jsme, že to bude velký problém,“ uvedl Němec.

„Na této silnici se intenzita dopravy zvýšila trojnásobně, jezdí tam i těžká nákladní doprava, má to devastující účinky,“ uvedl vedoucí organizačněprávního oddělení SUS Josef Neumann.

Frekventovaná silnice mezi Chrudimí a Vlčnovem. Řidiči musí počítat s tím, že...

Frekventovaná silnice mezi Chrudimí a Vlčnovem. Řidiči musí počítat s tím, že během cesty narazí na řadu děr. Opravovat se ale nebudou.

Silničáři chtěli dosáhnout toho, aby na silnici nesměla nákladní auta, ale zatím se jim to nepodařilo.

MF DNES se už před otevřením první části obchvatu úřadů dotazovala, zda by nebylo lepší opravit silnici třetí třídy a spojit ji s obchvatem. Pomohlo by to městu i řidičům, zmizelo by i nepříjemné křížení silnice od Tří Bubnů a hlavní silnice na Vysoké Mýto, kde se stále opakují nehody.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) myšlenku tehdy odmítlo. Auta ze silnice první třídy podle státní firmy nelze pustit na silnici třetí třídy, protože by ji stát musel nejdříve celou rekonstruovat. A na to ŘSD nemělo peníze.

Stavby obchvatu měly navazovat

Šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr upozorňuje, že problém vznikl kvůli rozdělení stavby obchvatu na dvě části tak, aby akci bylo možné prosadit a zahájit. „Stavby obou částí měly plynule navazovat, je to nešťastná situace,“ řekl před časem.

Je spravedlivé říct, že ŘSD zajistilo opravu velké části silnic kolem první části obchvatu Chrudimi, na cestu od obchvatu ke Třem Bubnům, do Orle či Vlčnova ale peníze nezbyly. Na počátku letošního jara tak byl stav silnice už katastrofální, v květnu se tam objevily záplaty nejstrašnějších děr.

Miroslav Němec řekl, že jeho organizace vyzkoušela asi deset způsobů, jak zajistit opravu silnice. „Vyvinuli jsme opravdu velké úsilí. Naposledy jsem o tomto problému jednal s náměstkem ministra dopravy. Bohužel ministerstvo nemá přímou cestu, jak na to dát peníze,“ uvedl.

Správa a údržba silnic se pokusila nabídnout Chrudimi a okolním obcím, aby si silnice převzaly do svého majetku. Jinými slovy silničáři by cestu opravili, ale dál by se už o ni musely starat a opravovat obce. Ty to odmítly, byl by to pro ně nevýhodný obchod, údržba takové silnice by vysávala v budoucnu obecní rozpočty.

„Kočí se k tomu nehlásilo a my také ne. Správa a údržba silnic nám nabízela i část silnice z Vlčnova do Slatiňan, i to jsme odmítli,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Podle šéfa silničářů žádné řešení na blízku není. Silnice se patrně bude záplatovat až do doby, kdy bude dokončena druhá část obchvatu Chrudimi, tedy pravděpodobně v roce 2019. Pak stavbaři opraví i zpustošenou silnici třetí třídy.

Správa a údržba silnic uvádí, že v Pardubickém kraji ze 3 133 kilometrů silnic druhé a třetí třídy je zhruba polovina v havarijním stavu. Pardubický kraj od svého fungování v roce 2000 nedostává od státu dost peněz, které by umožnily dát silniční síť do pořádku.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

VIDEO: Pardubické kino Sirius se po mnoha letech otevřelo. Zavál smutek

Na vývěsní tabuli mohli diváci zjistit, co se právě v kině promítalo, nebo co...

Poslední film z pravidelného programu se promítal v pardubickém kině Sirius na Vánoce roku 2006. Od té doby unikátní...

Ústí žije. Smazalo obří ztrátu a v prodloužení dokonalo obrat

Michal Šotnar (vpravo) z Ústí trefuje jednu ze svých trojek proti Pardubicím....

Basketbalové Ústí nad Labem je v euforii. V šestém čtvrtfinále NBL porazilo Pardubice 88:87 po prodloužení a vynutilo...

Další z rubriky

Chrudim chce příští rok opravit prostor před vlakovým nádražím

Vizualizace přednádražního prostoru v Chrudimi.

Po obnově zanedbané čtvrti v Revoluční ulici chce Chrudim v příštím roce zkulturnit prostranství před vlakovým...

Pardubickým radním se daří získávat pozemky pro terminál

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Zdá se, že by v Pardubicích mohlo už příští rok začít růst nové autobusové nádraží. To radní nazývají terminálem B,...

Neví co uvidí a kolik zaplatí. V Proseči lákají diváky do Kina naslepo

S láskou Vincent - nevšední film, který zaujal i v rámci prosečského Kina...

Pro milovníky filmů je to jistá forma adrenalinu. Pohodlně se usadit na nepohodlném sedadle a čekat, co nabídne filmové...

Advantage Consulting, s.r.o.
REFERENT PLÁNOVÁNÍ VÝROBY

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 20 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz