Další kruhový objezd roste v Chrudimi u restaurace při výjezdu na Slatiňany.

Další kruhový objezd roste v Chrudimi u restaurace při výjezdu na Slatiňany. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Přípravy na obchvat. Z Chrudimi bude hlavní město kruhových objezdů

  • 7
Vypadá to, že Chrudim se brzy stane hlavním městem kruhových objezdů. Už teď jich má osm a příští rok se pravděpodobně u tamní nemocnice objeví kruhový objezd číslo devět.

Čím je pravděpodobnější, že stavbaři příští rok dokončí první část obchvatu Chrudimi, tím více se radní připravují na invazi aut a především těžkých kamionů na jižní okraj města.

Obchvat bude zatím jen poloviční a auta sice odkloní z centra, ale pak je pošle zpět do okrajových částí Chrudimi, kde způsobí velké problémy. Najíždět z vedlejších silnic na městský okruh bude mnohem těžší než dnes.

„Pokud nic neuděláme, tak od Vlčnova ve špičce nic na hlavní silnici neprojede,“ řekl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Právě proto se do hry dostává kruhový objezd s pořadovým číslem devět, který by mohl zaplatit stát.

„Jsou v podstatě jen dvě možnosti, jak zajistit řidičům od Vlčnova bezpečný vjezd na hlavní silnici. Kruhový objezd, anebo světelná křižovatka. V tomto případě by ale kruhový objezd byl vhodnější, většinou se nevyplácí kombinovat světelné křižovatky s kruhovými objezdy,“ uvedl Trávníček.

„Už teď je obtížné se na hlavní silnici dostat, když je hustý provoz, tak čekáme dost dlouho. Kruhový objezd by bylo dobré řešení, jsem pro,“ řekl René Novák z Vlčnova.

Problém ovšem spočívá v tom, že již existující kruhový objezd u nemocnice bude od toho nového vzdálen jen sto deset metrů, což může, ale nemusí přispět k dopravním zácpám.

Objezdy jsou někdy malé a dopravě nestačí

„Obecně považuji kruhové objezdy za velmi dobrý vynález, který zvýšil bezpečnost na mnoha kritických kříženích komunikací. Dokazují to statistiky,“ řekl před časem dopravní expert ČVUT Petr Moos. Problém podle něj způsobují některé objezdy, které jsou navázány příliš blízko sebe anebo zabírají větší plochu, než je nutné.

První kruhový objezd v Chrudimi vznikl v roce 2003 u hotelu Bohemia a vzápětí další a nejvíce kritizovaný u Bídy. Je malý a jeho kapacita dopravě nestačí. Špatně umístěné přechody stavbaři přesunuli dál od křižovatky až loni.

Naopak kruhové objezdy u nemocnice, Teska, Kauflandu a plynáren a loni dokončený na křižovatce směrem na Slatiňany se osvědčily.

Radní řeší ale ještě jeden vážný problém. Až obchvat vyústí u chrudimského Kauflandu, kamiony vyrazí na objížďku města a kolem kasáren zamíří do Slatiňan.

Osobním autům by teoreticky ale nic nebránilo si cestu zkrátit o půldruhého kilometru přes Vlčí Horu a vyrazit do Slatiňan po Václavské ulici, kterou lemují rodinné domy. To by se místním obyvatelům stoprocentně nelíbilo. Museli by pár let čekat, než stát dokončí obchvat až za Slatiňany.

„Zatím jsme zadali projektantovi úkol, aby navrhl řešení, jak zklidnit dopravu přes Vlčí horu. Pokud bychom žádné opatření neudělali, počet projíždějících osobních aut se tam prudce zvýší. Čekáme, co projektant vymyslí,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Zkratka do Slatiňan Václavskou ulicí je ale pro řidiče tak atraktivní, že by je odradily snad jedině nepříjemné retardéry či zúžená vozovka. Není vyloučeno, že radnice místo toho zbrzdí řidiče tak, jak je zvyklá. Dalšími kruhovými objezdy.