Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Chrudimi roste tak rychle, že se lidé začínají bát hluku

  17:00aktualizováno  17:00
Stavba chrudimského obchvatu již obkroužila půlku města. Díky příznivému počasí je dokonce v mírném předstihu, říká šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Chodce i řidiče fascinuje postupný vznik mostní estakády přes údolí řeky Chrudimky a přes železniční trať u Vestce.

Stavba chrudimského obchvatu | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavba chrudimského obchvatu jede naplno. Například jen v jediném dnu je na ní v provozu až 50 nákladních aut a patnáct bagrů či další těžké mechanizace. Hotovo má být do konce příštího roku, čehož se už nemohou dočkat řidiči, kteří městem projíždějí, i lidé, kteří v něm bydlí.

"Obchvat odvede převážnou část tranzitní dopravy z města Chrudim a po dokončení druhé etapy i ze Slatiňan," slibuje ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Bohumil Vebr.

Jak jste daleko s budováním chrudimského obchvatu?
První etapa obchvatu, tedy stavba sedmatřicítky mezi Chrudimí a Medlešicemi, se staví, předpokládaný termín dokončení této stavby je do konce roku 2015. Přípravu druhé etapy obchvatu ke Slatiňanům zajišťujeme ve spolupráci s městy Chrudim a Slatiňany tak, aby stavba navazovala časově na první etapu.

Kdy po něm budou moci projet první auta?
Pokud budou dokončena poslední dvě probíhající vyvlastnění u vlastníků s neznámým místem pobytu během měsíce a ŘSD bude moci požádat o poslední stavební povolení, bude přeložka silnice první třídy I/37 uvedena do provozu do konce roku 2015. Přeložka silnice III/34032 je již zprovozněna, přeložka silnice III/34038 do Vestce a přeložka silnice III/34026 Ostřešanská budou v tomto případě uvedeny do provozu do konce roku 2014.

Můžete pro méně zasvěcené popsat průběh obchvatu?
Hlavní trasu tvoří 5,850 kilometrů dlouhý úsek přeložky sedmatřicítky mezi obcí Medlešice a křižovatkou se silnicí I/17. Komunikace bude dvoupruhová, směrově nerozdělená s návrhovou rychlostí 80 kilometrů za hodinu. V úseku Medlešice - Vestec je navržena jako polovina výhledově uvažované čtyřpruhové komunikace. Obchvat je veden volnou trasou mimo obytnou zástavbu. Od začátku úseku se stáčí levostranným obloukem do proluky mezi Školní statek a obec Vestec, kde je veden v zářezu.

A nebude chybět ani most, že?
Ano, na třetím kilometru bude monolitický železobetonový most, který převádí přeložku přes údolí Chrudimky a železniční trať Chrudim - Hrochův Týnec. Pravostranným obloukem v zářezu pak trasa pokračuje ke křížení se silnicí II/340 Chrudim - Topol a konec úseku je v křížení se silnicí I/17. Součástí stavby je i úprava silnice I/17 v délce jeden a půl kilometru včetně křížení přeložky I/37 novým mostním objektem. Do stavby obchvatu jsou zahrnuty i přeložky silnic třetích tříd a inženýrských sítí.

Máte se stavbou nějaké větší či zásadní problémy?
Stavební problémy nejsou, problémy jsou pouze se získáním stavebních povolení z důvodu nutnosti získat pozemky i od osob s neznámým místem pobytu či zemřelých bez dořešeného dědictví, a to pomocí vyvlastňovacího procesu, který je časově velmi náročný.

Kolik peněz celkem vlastně prostavíte?
První etapa obchvatu bude stát 1270 milionů korun. To je cena ze soutěže, za kterou zhotovitel stavbu staví. Vítězná nabídka byla o 71,5 milionu korun nižší než předpokládaná cena. Pro druhou etapu je předpokládaná cena 370 milionu korun. Pro rok 2014 jsou zajištěny finanční prostředky ve výši 514 milionu korun, které plně pokrývají potřeby stavby dle harmonogramu.

Kdy a jaké budou kvůli stavbě uzavírky?
Uzavírky budou minimální. Případné objízdné trasy jsou vedeny po stávajících komunikacích, případně po provizorních komunikacích. Největší problémy lze očekávat při převedení provozu ze stávající silnice I/17 na provizorní komunikace při budování přeložky této silnice.

Setkáváte se během stavby s kritikou veřejnosti?
Ano, lidé mají připomínky k přechodu přes obchvat v prostoru zářezu za sídlištěm Větrník a obavu z hluku. K tomu je třeba uvést, že je zde navržen most přes zářez na polní cestě a hlukové limity dodrženy budou.

Proč se nebude moci sjíždět do Chrudimi rovnou z obchvatu od Medlešic?
Na základě požadavku města v průběhu územního řízení byla zrušena křižovatka u Medlešic. Současné vedení města požádalo ŘSD o sjezd umožňující napojení Chrudimi ve směru od Pardubic. Na tuto změnu byla zpracována a projednána studie. Sjezd bude realizován jako samostatná stavba s uvedením do provozu současně s první etapou obchvatu.

Bude možné postavit lávky pro pěší přes obchvat? Kde případně tedy budou?
Postavit lávky je možné, ale nemohou být hrazeny ze stavby I/37 Chrudim obchvat. Propojení částí na obou stranách obchvatu je zajištěno po stávajících silnicích (Medlešice - III/34032, silnice III/34026 - Ostřešanská, II/340 -Topol, I/17 - Vysoké Mýto) nebo po chodníku u III/34038 do Vestce, po mostě na polní cestě na začátku pátého kilometru - přes zářez u sídliště Větrník, nebo podél tratě pod mostní estakádou.

Jak spolupracujete při budování obchvatu s městem?
Spolupráce s městem je příkladná. Město Chrudim spolupracovalo při přípravě akce, při zajištění financování stavby a pomáhá i při řešení problémů vzniklých v průběhu stavby.



Nejčtenější

Vyschlá přehrada Pařížov se stala atrakcí, místo vody je měsíční krajina

Téměř vyschlá přehrada Pařížov na řece Doubravě. (7.8.2018)

Přehrada Pařížov byla postavená před 105 lety, aby chránila okolní krajinu před povodněmi. V roce 1997 ani její...

Zuřící řidič se vrhl na poslíčka s pizzou, který mu předtím vjel do cesty

Ilustrační snímek

Snaha o expresní doručení pizzy občas vede rozvozce ke stylu jízdy, který se spíše hodí na závodní okruh než na...



Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...

VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

Honí mě chlapi s lopatami, opakoval muž. Celou noc seděl na stromě

Městská policie Pardubice mění vzhled svých vozidel. Foto: MP

Neobvyklý zásah si brzy ráno připsali pardubičtí strážníci. Z koruny vzrostlého listnáče v chatové oblasti v Brozanech...

Další z rubriky

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...

Za podvodné e-shopy soudí dva muže. Lidé jim poslali přes pět milionů

Obžalovaný Petr Blažek se svým obhájcem.

Krajský soud v Pardubicích začal projednávat rozsáhlé podvody, z nichž jsou obžalovaní dva muži z Přelouče. Podle spisu...

Řidič skútru zahynul na okraji Chrudimi, střetl se s nákladním autem

Střet řidiče skútru s kamionem u Sobětuch na Chrudimsku skončil tragicky.

Po střetu s nákladním autem zemřel odpoledne na okraji Chrudimi sedmapadesátiletý řidič skútru. Silnice od Chrudimi na...

MUSÍTE VIDĚT: 5 mateřských šíleností
MUSÍTE VIDĚT: 5 mateřských šíleností

Těhotenská maska na břicho, sádrový odlitek nebo ujetý halloweenský obleček... Trendy se nevyhýbají ani těhotným ženám. Připravte se, bude to šílená jízda!

Najdete na iDNES.cz