Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve stavbě D35 končící v polích chce pokračovat řada zahraničních firem

  12:26aktualizováno  12:26
Silničáři zveřejnili seznam zájemců o stavbu prvních dvou úseků dálnice D35. Mezi více než desítkou uchazečů figuruje i několik firem ze zahraničí.

Otázka, kdo postaví dalších více než 27 kilometrů dálnice D35 za třípatrovou křižovatkou v Opatovicích nad Labem, má o něco blíže k odpovědi. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předložilo seznam firem a jejich sdružení, které usilují o dvě několikamiliardové zakázky na stavbu páteřní silnice v Pardubickém kraji. Lhůta pro podání nabídek vypršela minulý týden.

„Písemnou žádost o účast v užším řízení podalo na každý úsek D35 čtrnáct zájemců,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Zatím se ovšem jednalo jen o první kolo výběrového řízení, kde byly hodnoceny kvalifikační požadavky jednotlivých uchazečů. Druhé kolo, kde už se bude rozhodovat o vítězi, musí silničáři ještě vypsat.

„Po posouzení kvalifikace zájemců se předpokládá výzva k podání nabídek ve druhém čtvrtletí roku 2017,“ upřesnil Vebr.

Do tendru na stavbu „pětatřicítky“ se přihlásili tradiční velcí hráči na trhu dopravních staveb v České republice. Stavět dlouho očekávanou dálnici tak chce třeba Eurovia, Strabag, Alpine Bau, Hochtief, Swietelsky, M-Silnice, Metrostav či pardubická firma Chládek a Tintěra. Tyto společnosti usilují o přidělení zakázky většinou ve sdružení.

Ve hře jsou Španělé, Italové, Slováci, Němci či Turci

Vedle tuzemských firem však hodlá poslat své lidi a stroje do práce i řada zahraničních zájemců, kterých je celkem osm. Zastupují přitom různé evropské státy. Ve hře je například španělský stavební kolos Corsán - Corviam Construcción, který se přihlásil sám, španělskou firmu Acciona Infraestructuras si přizvala do soutěže společnost Imos Brno, která je označena jako vedoucí sdružení. O zakázku usiluje například také italsko - turecké sdružení firem Astaldi a IC Intas.

Dostatek zkušeností s výstavbou velkých dopravních staveb má i italská společnost Toto Costruzioni, která se hlásí společně s českým Geosanem. Italové přitom měli před pár lety na starosti stavbu Variante di Valico, což byl nejnáročnější úsek dálnice vedoucí skrz Apeninské pohoří mezi Florencií a Bolognou, na kterém bylo víc než 40 tunelů a stejný počet viaduktů. Na stavbě D35 počítají silničáři s vybudováním více než 300 větších či menších stavebních objektů.

Úplným nováčkem mezi zájemci je firma Euro-Asfalt sídlící v bosenském hlavním městě Sarajevu. Na spolupráci s českými firmami pak spoléhají němečtí zástupci. Těmi jsou Berger Bau a Porr Bau.

Kvůli velikosti zakázky šly firmy většinou do sdružení, samotnou nabídku podaly jen Skanska, slovenský Doprastav a již zmíněný španělský Corsán - Corviam Construccion.

Na vlastní síly na druhé části z Časů do Ostrova by spoléhal i Strabag. Na výstavbě této části by se chtěl podílet i další slovenský uchazeč, kterým je Váhostav - SK, jenž budoval či stále staví třeba několik úseků na hlavní slovenské dálnici D1.

Podle dříve předložených podkladů silničářů bude při výběru vítěze hrát hlavní roli z 90 procent cena. Zbytek tvoří délka záruční doby. Za 12,6 kilometrů dlouhý úsek z Opatovic do Časů předpokládají silničáři zaplatit vítězi přes 4,6 miliardy korun. Na druhém 14,5 kilometru dlouhé úseku z Časů do Ostrova mají náklady činit bezmála pět miliard. Po zkušenostech z tendrů na jiných stavbách však silničáři očekávají, že finální cena bude nižší.

Stavbu alternativní trasy z Čech na Moravu, která má ulehčit dálnici D1, by silničáři rádi zahájili do května 2018.

Výběr vítěze na vykopávky se protahuje

Nejdříve totiž musí trasu prozkoumat archeologové. A zde je zatím situace s výběrem vítěze na provedení záchranného výzkumu složitější. Zakázku ŘSD vypsalo už v polovině května a obálky po drobných průtazích otevřelo koncem září. Dosud však vítěz není znám.

„Stále probíhá posuzování kvalifikací jednotlivých uchazečů,“ upřesnil aktuální stav šéf silničářů Vebr.

Do výběrového řízení na zemní práce i samotný výzkum se totiž přihlásila téměř stovka zájemců, a to opět i z různých zemí Evropy.

Důkazem o plynulejším postupu v případě tendru na samotnou stavbu čtyřproudé komunikace budiž skutečnost, že zde ŘSD podalo oznámení o zakázce 20. září a termín pro podání nabídek nemuselo posunovat ani o den.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lea Tomková
Aféra končí. Manažeři z Pardubic už „služební cestu“ do Afriky zaplatili

Tři manažeři pardubických městských firem zaplatili už téměř celou svou loňskou cestu do Jihoafrické republiky. Ta se původně tvářila jako služební, ale...  celý článek

Jiří Skalický, poslanec a kandidát TOP 09 z Pardubic.
Lídr TOP 09 vládu s ANO odmítá. Kolaborace je ale silné slovo, říká

Stranu TOP 09 povede do podzimních voleb v Pardubickém kraji poslanec, zastupitel Pardubic a primář pardubické nemocnice Jiří Skalický. Dvakrát se dostal do...  celý článek

Kromě hřišť se mají na místě objevit nové prvky zpříjemňující odpočinek.
Lidé uvidí, jak Pardubice chtějí změnit pravý břeh řeky Labe

Výraznou změnu podoby pravého břehu Labe chystají Pardubice. První plány přitom vyvolaly poměrně velký odpor části veřejnosti, které se nelíbilo především...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
MANAŽER KVALITY S AJ/NJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.