Vizualizace nového terminálu pardubického letiště

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Pardubický kraj

Skomírající letiště získalo od politiků posvěcení na stavbu terminálu

  • 4
Politici z vedení kraje a radnice se dohodli, že letištní terminál se v Pardubicích začne stavět ještě letos. Domluvili se i na financování stavby za stovky milionů a způsobu její kontroly. Vše ale ještě může zkomplikovat vysoutěžená cena díla.

Krajští radní ještě minulý týden tvrdili, že stavba nového letištního terminálu v Pardubicích je špatně připravená a bude příliš drahá. Nebylo vůbec jasné, zda plán navzdory protestům politiků z radnice úplně nepotopí.

Po úterní schůzce obou stran se však westernovou terminologií dá říct, že válečnou sekeru radní kraje a města alespoň na čas zakopali.

Na úterním společném jednání se politici shodli, že zahájí stavbu nového letištního terminálu za 300 milionů ještě letos.

„Z jednání jsem mile překvapen. Mediální výstupy před schůzkou byly velmi naježené a měl jsem trochu obavy, že to může dopadnout všelijak,“ komentoval přípravu na klíčovou debatu Libor Slezák, radní města a šéf dozorčí rady firmy East Bohemian Airport (EBA), která se o letiště stará.

Faktem je, že všichni účastníci schůzky se až překotně předháněli v tom, aby demonstrovali vzájemné pochopení a shodu.

„Asi vás zklamu, jednání probíhalo v přátelské a pracovní atmosféře. Žádné osobní útoky nebyly,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který se s primátorem Martinem Charvátem dohodl na sedmi bodech, které by měly přinést výstavbu nového moderního terminálu.

Základem dohody je pak vytvoření oponentního posudku už k hotovému projektu, který by mohl stavbu ještě zlevnit. „Oponentní posudek se musí pohybovat v rozmezí stavebního povolení. Pokud najde věci ke zlevnění, jedině dobře,“ řekl primátor Charvát.

Další úspory by mohl přinést stavební dozor, který si kraj a město najme. „Můžeme ušetřit miliony korun za dodržení základní podmínky, že bude zachována kvalita pro cestující,“ řekl Charvát s tím, že všichni zúčastnění se shodli na tom, že je určitě nutné terminál postavit. „Bez něj nemá pardubické letiště šanci na další pokračování a rozvoj,“ uvedl Pavel Svoboda, šéf představenstva firmy EBA.

Tu vlastní ze dvou třetin město a z jedné třetiny kraj a stejným dílem se budou dělit o náklady na stavbu. Město bude ručit ve výši svého podílu směnkou. Kraj zaplatí třetinu nákladů ze svého rozpočtu a EBA mu bude půjčené peníze splácet. „Na konci února by mohl být známý dodavatel a výsledná cena terminálu. Ve druhém čtvrtletí by mohla začít stavba, pokud projekt nezbrzdí případná odvolání neúspěšných kandidátů,“ doplnil Svoboda.

A právě rozlepování obálek s nabídkami firem bude klíčovým okamžikem celé přípravy stavby.

Výše nabídek může rozproudit novou debatu

V minulé soutěži totiž firmy nabízely o sto milionů korun vyšší ceny, než které byli politici ochotni zaplatit. Kdyby se stalo něco podobného i letos, dá se počítat s tím, že se debata mezi radními opět rozvášní.

„Zkuste mě brát jako škudlila z donucení. Bylo by dobré, kdyby zástupci města dokázali projekt zlevnit o 60 procent, jako se u stejné projekční kanceláře podařilo slovenskému státu v případě letiště v Popradu. Doufám, že náklady snížíme,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek, který už před schůzkou politikům na radnici vzkázal, že kraj bude garantem toho, že se na letišti nebudou rozhazovat veřejné peníze.

„Mohu panu Duškovi garantovat, že i zástupci radnice jsou zárukou, že se nebude plýtvat jedinou korunou,“ odvětil mu Svoboda, který je zastupitelem města za ČSSD.

Letiště loni přepravilo 57 830 cestujících, meziroční pokles činil zhruba 63 procent. Počet pasažérů klesl zhruba na hodnoty z roku 2010. Úbytek ruské klientely zaznamenalo letiště druhým rokem. EBA také druhým rokem vykazuje ztráty, ale má nerozdělené zisky z minulých let.

„Vedle stavby terminálu je potřeba změnit i další věci na letišti. V první řadě musíme změnit byznysplán, aby nebyl zaměřený jen a jen na Rusko. To se teď ekonomicky bortí,“ dodal Charvát.