Použití nového loga na propagačním plakátu Muzea loutkářských kultur v Chrudimi

Použití nového loga na propagačním plakátu Muzea loutkářských kultur v Chrudimi | foto: Michal Kukačka/Marek Štim

Loutkové divadlo není jenom kašpárek, chce říct muzeum novým logem

  • 2
Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi si vybralo nové logo. Od toho dosavadního, čtyřicet let starého se zásadně liší. Lidově ztvárněnou kašpárkovskou čepici nahradila písmena z názvu muzea pomyslně zavěšená na vodítkách loutek.

"Loutkové divadlo nejsou jenom kašpárci," říká k volbě ředitelka Simona Chalupová. Ta si už při vyhlášení soutěže velmi přála změnu. Původní logo od Jana Hlíny sice akcentovalo lidovost, ale na propagačních materiálech vypadalo jako flek.

"Chtěli jsme také ukázat, že loutky původně nebyly jen pro dětské diváky. Kašpárek se stal symbolem až v padesátých letech minulého století. Souviselo to s povinným repertoárem a dodnes se z toho loutková divadla těžko dostávají," konstatovala Chalupová.

Návrh, který skončil na druhém místě, pracoval jen s úpravou stávajícího loga,
Návrh nového loga Muzea loutkářských kultur v Chrudimi, který skončil na třetím
Návrh nového loga Muzea loutkářských kultur v Chrudimi, který skončil pod
Návrh nového loga Muzea loutkářských kultur v Chrudimi, který skončil pod

Zleva návrhy loga, které skončily na druhém a třetím místě a dva, které zaujaly. Celkem přišlo 81 návrhů.

Nový logotyp podle ní dobře vystihuje změny, kterými prochází i loutkářské muzeum. To se ani v nové koncepci, která jde ruku v ruce s rekonstrukcí prostor historického Mydlářského domu, od dětských návštěvníků neodvrací (více o rekonstrukci muzea čtěte zde).

"Chceme se stát muzeum dokumentujícím a prezentujícím loutkářství nejen v jeho tradici, ale i ve spojení s novými médii. Zachycovat nejen jeho minulost, ale i současný vývoj doma i ve světě," uvedla ředitelka.

Vodítko jako tepna oživující loutku

Do tohoto záměru se trefili grafici ze sdružení Mančaft v čele s Michalem Kukačkou.

Michal Kukačka a sdružení Mančaft

Takto by mohla vypadat pozvánka na 40. výročí muzea s aplikací nového loga.
Nový vizuální styl Muzea loutkářských kultur v Chrudimi počítá i s aplikacemi

Mančaft je sdružení autorů, které se přirozeně zformovalo kolem Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Zabývají se širokým spektrem činností od grafického designu a typografie přes fotografii, ilustraci nebo komiks až po webdesign.

Michal Kukačka Absolvoval na UJEP grafický design, má za sebou několik realizací, například s Jiřím Tomanem vytvořil logo pro Severočeskou vědeckou knihovnu v Ústí nad Labem.

"Pojmout logotyp takto byl jeden z prvních nápadů. "Chtěl jsem jít proti proudu ve smyslu, že to bude obrázek a text. Šlo o propojení myšlenky principů o čem je divadlo, jak funguje," řekl Kukačka.

Tvůrci se inspirovali momentem propojení lidského elementu s loutkou, tedy linií vodítka. Je to podle nich tepna, která dává loutkám oživení.

Jako součást logotypu vznikl i znak muzea, který lze použít při slavnostních příležitostech. Vychází ze znaku Chrudimi a přestavuje orlici jako loutku. V návrhu bylo také grafické zapracování loga do pozvánek k oslavám 40. výročí založení muzea.

Sedmičlenná komise vybírala z celkem 81 návrhů, což bylo podle ředitelky příjemné překvapení. V první fázi byli někteří členové pro zachování kašpárkovského motivu, nakonec se ale podle Chaloupkové nechali argumenty přesvědčit pro radikálnější změnu stylu.

Na druhém místě skončilo logo, které bylo obměnou toho současného. Další návrhy, která muzeum poskytlo ke zveřejnění, využívají motiv rolničky nebo vodítek podobně jako vítěz soutěže. Ten dostane honorář 40 tisíc korun.

Líbí se vám nové logo Muzea loutkářských kultur v Chrudimi?

celkem hlasů: 145

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 4. září 2012. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 99
Ne, víc se mi líbilo staré logo
Ne, víc se mi líbilo staré logo 25
Ne, víc se mi líbí jiný z návrhů
Ne, víc se mi líbí jiný z návrhů 21