Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Kašparova socha se nápadně podobá jinému dílu ze sedmdesátých let

  19:05aktualizováno  19:05
Socha Jana Kašpara se už odlévá v německém Norimberku a její slavnostní odhalení 2. března může připoutat mimořádnou pozornost. Vedle chystaného díla od Františka Bálka totiž existuje i starší, podle některých velmi podobná verze.

Jan Kašpar v podání sochaře Františka Bálka. | foto: Miroslav RubešMAFRA

Autorem původní sochy prvního aviatika s vrtulí je akademický sochař Karel Krátký z Pardubic. Zhotovil ji již v roce 1974. Nové dílo od Františka Bálka nyní dostává finální podobu. Co obě sochy spojuje? Jsou si podobné. Na obou je Jan Kašpar s vrtulí.

„Když jsem na akademii končil, potřeboval jsem udělat nějakou závěrečnou práci. Pedagogové přišli s tématem osvobození Sovětskou armádou, anebo tématem mateřství. Mně se ani jedno nelíbilo, proto jsem šel za profesorem, zdali bych mohl udělat pro Pardubice dosud chybějící sochu prvního českého pilota. A on na to, že je to dobrý nápad, jen se musí zeptat, jestli to půjde. A ono to šlo,“ řekl Karel Krátký.

Česká televize v neděli ve své hlavní zpravodajské relaci naznačila, že socha, která vyhrála nedávnou soutěž, „nese rysy na hraně plagiátorství“. I Karel Krátký říká, že je Jan Kašpar v návrhu akademického sochaře Františka Bálka jeho dílu hodně podobný.

Bronzová figura Jana Kašpara v nadživotní velikosti. V ruce drží vrtuli letadla...
Socha Jana Kašpara z doby studentské od Karla Krátkého.

SROVNÁNÍ: Bronzová figura Jana Kašpara od Františka Bálka versus socha Karla Krátkého.

„Ale vím, že se autor mohl vydat stejnou cestou, jakou jsem se vydal já. Byl jsem však překvapený, podobnost byla skutečně zvláštní. Ale jestli je to plagiát, nebo ne, nedokážu rozhodnout a ani to nechci rozhodovat,“ řekl sochař a restaurátor.

A vzápětí dodal: „Nevím, jestli můj následovník nechodil náhodou pod okny galerie a díval se nahoru.“ To však již s úsměvem, protože soudit se nehodlá a o plagiátorství ani není zcela přesvědčen.

Není jediný soutěžící, kterého napadl Kašpar s vrtulí

Autor vybrané sochy František Bálek byl touto informací zaskočen. „Mám čisté svědomí. Je to blbost. Když se to někomu nezdá, ať na mne podá žalobu a budeme to řešit soudně. Navíc jsem nebyl v soutěži jediný, kdo dělal Kašpara s vrtulí. A od mé postavy vede v zemi časová osa,“ brání se Bálek.

Fotogalerie

Pana Krátkého ani jeho plastiku údajně vůbec neznal, spatřil ji až v pondělí na fotce po odvysílání zpravodajské relace.

„Vždyť je jiná, liší se rozkročenýma nohama, skrčenýma rukama, má úplně jinou filozofii,“ říká Bálek a připomíná, že přípravné a další práce na soše připomíná jeho bohatá osobní fotodokumentace.

Vycházel z historických fotek od Kašparovy praneteře, také z muzea měl k dispozici posmrtnou masku a dobové fotografie. Čepici letce zhmotnil podle historické fotografie, vrtuli zpodobnil podle originálu. Postavu modeloval podle skutečného modelu, oblékl ho do roláku a čepice.

„Já si myslím, že to je akce lidí, kteří podporují konkurenční návrh čtyřicetimetrového sloupu s větrným pytlem,“ dodal František Bálek.

Tvůrce starší sochy Karel Krátký se ve svém nápadu odlišil hlavně pokrývkou hlavy. „Letci se stávali v Pardubicích z motoristů. Zvolil jsem tehdy používanou motoristickou čapku, přilby tehdy nebyly,“ řekl Krátký.

Ten má dílo vysoké 130 centimetrů umístěné ve svém pardubickém ateliéru.

Pozdější soutěže na novou sochu Jana Kašpara pro Pardubice se Krátký nezúčastnil prý proto, že dostal písemně na vědomí, že nebude brán zřetel na sochu, která bude realistická nebo figurální. Člen poroty soutěže architekt Milan Košař však uvedení takové podmínky v oficiálních kritériích soutěže pokládá za vyloučené.




Nejčtenější

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Na náměstí přistál i vrtulník, dělník ale pád z dvanácti metrů nepřežil

Vrtulník přistál na náměstí v Chrudimi kvůli zraněnému dělníkovi

V úterý odpoledne přistával na chrudimském Resselově náměstí záchranářský vrtulník. Záchranáři jím přiletěli na pomoc...



Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Řidič autobusu za jízdy usnul, policisté hledají svědky jízdy příkopem

Místo naštěstí jen lehké nehody autobusu u Vraclavi na Vysokomýtsku.

Cestující autobusem na lince Chrudim – Vysoké Mýto byli ve středu za obcí Stradouň svědky řidičovy indispozice, kvůli...

Skrz činžovní dům u pardubického nádraží možná povede tunel

Podle architektů by autobusy mohly parkovat přímo pod domem. Jeho původní část...

Radní Pardubic připravují stavbu terminálu pro dálkové autobusy u nádraží. Plány však narážejí na několik problémů....

Další z rubriky

Půjčte nám pohledy i památníky, prosí kladrubský hřebčín

Zástupci dánského království vybírali starokladrubského bělouše pro dánský dvůr,

Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem se obrací na veřejnost s prosbou. Odborníci potřebují prohloubit znalosti o...

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.