Místo latvií volkswageny, místo roušek biovaky a stálá masáž srdce

  8:24aktualizováno  8:24
Podmínky pro zdravotnické záchranáře v regionu se zlepšují. Pro svých šestnáct základen v Pardubickém kraji si mohou dovolit každoročně nakoupit až šest sanit s plnou výbavou.
Obnova vozového parku nemocnic v Pardubickém kraji je každoroční (ilustrační foto).

Obnova vozového parku nemocnic v Pardubickém kraji je každoroční (ilustrační foto). | foto: ZZSHK

V čase neustálého žehrání na cokoli je velmi příjemné slyšet větu. „Rok od roku jsme modernější, lepší, rychlejší - a nechci si ani stěžovat, že máme málo peněz.“ Jejím autorem je ředitel Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Pavel Svoboda.

Je fakt, že záchranářům trvá cesta s pacienty do nemocnice kvůli ucpaným silnicím déle než před lety. Na druhou stranu jsou posádky těchto aut schopny poskytnout už při cestě do nemocnice mnohem účinnější pomoc než dřív.

Dnešní sanitky umožňují například přehřáté pacienty zchladit, jindy podchlazené zase zahřát. Zvony provádějící nepřímou srdeční masáž nahrazují úsilí zdravotníka a umožňují srdeční masáž bez jakéhokoli přerušení.

„Máme k dispozici dávkovače léků, pořizujeme monitory defibrilátorů, analyzátory oxidu uhelnatého a další přístroje. Vše je snadno ovladatelné. I nosítka jsou lehčí,“ uvedl Svoboda.

Auta záchranářů mají lepší odpružení než standardní dodávky, aby se v nich minimalizovaly otřesy a pacient tolik netrpěl. Řidiči velmi oceňují parkovací senzory při couvání ve dvorcích či uličkách. Od příštího roku budou jejich vozidla opatřena kamerami sledujícími provoz před vozidly, v případě potřeby bude obrazový materiál z nehody k dispozici.

Když Pavel Svoboda začínal, jezdil na latvíích a renaultech. Dnes šéfuje firmě s jinými značkami.

„Neuzavíráme se žádnému dodavateli, ale z větších sanit máme většinou volkswageny, v menšině mercedesy a také máme pár starších fordů. Jako menší sanitu jen pro lékaře záchranné služby a řidiče záchranáře používáme speciálně vybavený vůz Škoda Yetti,“ řekl ředitel krajské záchranky.

U těchto aut používá řidič automatickou převodovku, aby se nemusel věnovat řazení a měl víc času na navigaci i komunikaci s dispečinkem.

Dříve nestačily peníze na přirozenou obnovu sanitek, nyní se to už daří. V posledních pěti letech se investovalo jen do vozového parku přibližně 60 milionů korun, i s vybavením 100 milionů. Vedle krajských a státních peněz pomohly i fondy Unie a dárci. V Pardubickém kraji jezdí záchranka 27 vozidly, z toho je 22 sanitek.

Obnova vozového parku má svůj systém

Každý rok se obměňuje přibližně šest vozů. Sanitky každoročně najedou zhruba 40 až 50 tisíc kilometrů, proto tento systém umožní do pěti let obměnit celý vozový park. V letošním roce zdravotníci zakoupili pět velkých vozů a jeden malý.

Cena jednoho speciálně přestavěného vozidla je kolem 1,5 milionu korun. Další jeden milion korun stojí specializované záchranářské vybavení - defibrilátor, ventilátor, vakuové dlahy, dávkovače léků a infuzí, transportní prostředky.

Starší sanity, které už najely 150 až 200 tisíc kilometrů, slouží jako záloha pro případ větších nehod, období technických kontrol, přezouvání pneumatik a podobně. „Při 27 posádkách by se jednou za pět let mělo dostat s novým autem na každou posádku v kraji,“ řekl Pavel Svoboda.

Pardubická záchranka poskytuje neodkladnou přednemocniční péči celkem na 16 výjezdových základnách, odkud by měla být schopna zasáhnout do 20 minut. Třeba v Holicích, Hlinsku či Červené Vodě stačí jedna sanitka, v Moravské Třebové či Vysokém Mýtě mají záchranáři dvě posádky, v okresních městech tři a v Pardubicích pět.

Záchranná služba musí být připravena i na mimořádné události a hromadná neštěstí, jako jsou vykolejení vlaků, pády budov či letadel a průmyslové havárie. Nedávno například také prezentovala dva nové speciální transportní biovaky pro infekční pacienty podezřelé z nakažení ebolou či SARS.

Nejčtenější

Nedávejte mi nic! Letáky o chování k bezdomovcům rozdává sám starosta

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Ve Svitavách vstoupila do ostré fáze kampaň radních, kteří u obchodních center začali kolemjdoucí přesvědčovat, aby...

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

VIDEO: Louka skrývala šedesát zlatých dukátů z třicetileté války

Nalezené mince pocházejí zřejmě z tehdejších Uher.

Šedesát zlatých dukátů ze 16. a 17. století ukrývala louka nedaleko Králík na Orlickoústecku. Jedinečný soubor mincí,...

Deset porážek v řadě. Hokejové Pardubice se topí víc než za Rohlíka

Pardubičtí fanoušci na úterním zápase se Zlínem vyvěsili transparent s...

Pardubické Dynamo opět přepsalo ty nejčernější stránky své historie a v neděli zaknihovalo desátou porážku v řadě....

Další z rubriky

Post v představenstvu nemocnic za 120 tisíc měsíčně je volný. Ale nikdo ho nechce

Výběrové řízení vypíše krajská firma, Nemocnice Pardubického kraje, ještě...

Krajští politici mají nečekaný problém. Nepodařilo se jim sehnat nikoho na uvolněné místo v představenstvu společnosti,...

Chrudimský festival je v ohrožení, pěvkyně Pecková čeká na omluvu

Pecka jako Pecková. Napůl žertem míněný název chrudimského festivalu Zlatá...

Po dvou ročnících možná skončí v Chrudimi festival Zlatá Pecka, který založila operní pěvkyně Dagmar Pecková s podporou...

Pardubičtí krajští radní znovu zváží, jak zajistit obědy zdarma

Ilustrační snímek

Sociální demokraté ve vládě prosazují hrazení obědů všem školákům, Pardubický kraj vedený hejtmanem Martinem Netolickým...

Najdete na iDNES.cz