Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvourychlostní nemocnice. Velké peníze získají tři z pěti v kraji

  13:33aktualizováno  13:33
Vedení Pardubického kraje chce nalít do zdravotnictví dvě miliardy korun. Peníze půjdou především do tří z pěti nemocnic s akutní péčí - do Pardubic, Ústí nad Orlicí a Svitav.

Výstavba urgentního příjmu v pardubické nemocnici bude stát zhruba 1,3 miliardy korun. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vedení krajských nemocnic v únoru oznámilo, že tři z pěti nemocnic budou v budoucnu dělat akutní péči, zbylé dvě v Chrudimi a Litomyšli se mají do patnácti, respektive pěti let zabývat péčí plánovanou. Nyní přišel další a svým způsobem logický krok. Z oznámených plánů je zřejmé, že masivní investice jsou připraveny jen pro tři nemocnice.

„Je pravda, že stěžejní investiční akce plánujeme v Pardubicích, Ústí nad Orlicí a ve Svitavách. To ale není celý investiční program Nemocnice Pardubického kraje, chceme investovat do všech našich nemocnic, nejedná se navíc jenom o stavební investice, ale i o investice do přístrojového vybavení nemocnic,“ uvedl radní pro zdravotnictví Ladislav Valtr (ODS).

„Máme za zhruba dvě miliardy korun investiční akce chystané Pardubickým krajem čistě do zdravotnictví. Najdete tam všechny nemocnice akutní péče. Asi bychom takto neinvestovali, kdybychom předpokládali, že se některý špitál zavře nebo něco podobného,“ uvedl hejtman Martin Netolický z ČSSD.

Kraj chystá zásadní změny v provozu nemocnic, složitější a nákladnější péče má být koncentrovaná do méně nemocnic. To má zlepšit ekonomiku i péči o pacienty a zároveň řešit nedostatek personálu. Proměně nemocnic mají pomoci i velké investice.

V případě nemocnic v Pardubicích a Ústí nad Orlicí, které mají být vlajkovými loďmi krajského zdravotnictví, jsou hlavní akce jasné. V Ústí nad Orlicí se má začít ve třetím čtvrtletí příštího roku stavět urgentní příjem za 320 milionů korun. O rok později má začít výstavba urgentního příjmu v pardubické nemocnici za zhruba 1,3 miliardy korun.

Největší investicí v Litomyšli bude přesun LDN

Z pohledu investic na tom nebude špatně ani svitavská nemocnice. Výstavba nového pavilonu lůžkové péče a rekonstrukce zázemí pro vybudování společného lůžkového fondu intenzivní péče a ARO má přijít podle odhadů kraje na dvě stě milionů korun. Méně prostředků bude stát rekonstrukce příjmového traktu chrudimské nemocnice. Investice, která měla původně stát až 90 milionů korun, bude podle informací Pardubického kraje levnější.

Nejméně peněz zbude na litomyšlskou nemocnici. Ve výčtu stěžejních investic, který je součástí nově zpracovaného dokumentu programu rozvoje, je uveden pouze přesun léčebny dlouhodobě nemocných do interního pavilonu litomyšlské nemocnice. Tato investice na rozdíl od ostatních však není nová, nýbrž dvě desítky let odkládaná akce, která se nyní už dokončuje.

Zásadní investice krajských nemocnic

Pardubická nemocnice:

Výstavba centrálního urgentního příjmu. Výstavba pavilonu psychiatrického oddělení. Rekonstrukce šesti budov.

Orlickoústecká nemocnice:

Budování centrálního urgentního příjmu. Svitavská nemocnice: Výstavba nového pavilonu lůžkové péče.

Chrudimská nemocnice:

Rekonstrukce zázemí pro vybudování společného lůžkového fondu a rekonstrukce příjmového traktu.

Litomyšlská nemocnice:

Přesunutí LDN do nemocnice.

Zdroj: Program rozvoje Nemocnice Pardubického kraje

„Přesun LDN do vhodnějších prostor byl dříve odkládán, nyní se již podařilo postupně celý pavilon interny zrekonstruovat. Poslední etapa právě probíhá. Po jejím dokončení bude možné LDN přestěhovat. Aktuálně nemocnice již zabezpečuje nové vnitřní vybavení,“ uvedl Valtr.

Dodal, že další investice řádově až v desítkách milionů korun budou ve všech nemocnicích. V Litomyšli se bude například investovat do opravy střech na monobloku, do úspor správní budovy a uvažuje se o studii příjmu a společného lůžkového fondu intenzivní péče a ARO. V Chrudimi je v plánu nové parkoviště či opravy výtahů.

Debaty o osudu nemocnic jsou ve městech politicky citlivé. Zatím se představitelům kraje i manažerům nemocnic daří Litomyšli i Chrudimi vysvětlovat, že změny nebudou k horšímu a mají smysl.

Odborníci při tvorbě programu rozvoje vyčíslili potřebné stavební investice v pěti nemocnicích na 3,8 miliardy korun v následujících pěti až sedmi letech.



Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

Další z rubriky

Hejtman chce zastavit výběrové řízení na výstavbu pavilonu psychiatrie

Nemocnice v Pardubicích.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD) požádal vedení společnosti Nemocnice Pardubického kraje, aby...

Bojiště u Králík ožije tanky i gripeny, Cihelna tu bude už po jednadvacáté

Historická technika během přehlídky.

V Králíkách začíná v pátek Cihelna 2018, už 21. ročník vojensko-historické akce, připomínající obranu státu v minulosti...

VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Najdete na iDNES.cz