Piloti zastavili boeing až na trávě. Dodržujte osnovy, radí inspektoři

  15:49aktualizováno  15:49
Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyšetřil loňskou událost na pardubickém letišti. Boeing 737 společnosti Travel Service přejel o sto padesát metrů dráhu a skončil v trávě. Podle inspektorů piloti nedodrželi standardní postupy.

Nehoda Boeingu v Pardubicích v srpnu 2013 | foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Nehoda se stala loni 28. srpna odpoledne letu z bulharského Burgasu do Česka. Na palubě letadla cestovalo 191 lidí, z toho tři děti (více o nehodě jsme psali také zde).

Už tehdy panoval názor, že vše byla chyba pilotů. Teď jej vyšetřovací komise potvrdila.

"Příčinou vyjetí letadla bylo nedodržení provozních postupů letovou posádkou a nesprávně zvolený způsob přistání s letadlem typu Boeing B737-800 za daných podmínek na pardubickém letišti," zní závěr zprávy.

Podle všeho se na nehodě podepsalo více faktorů. Jednak to byla mokrá ranvej, dále vítr, který při přistání foukal letadlu "do zad" a vzápětí se také ukázalo, že nejde zpětný chod pravého motoru.

Fotogalerie

Piloti už uvažovali o takzvaném go-around, tedy obletu ranveje a přistání proti větru. Pár minut či spíše desítek vteřin před dosednutím se však vítr poněkud zklidnil, a tak přistání pokračovalo podle plánu.

"Jako do peřin..," komentoval pak dokonce hladké dosednutí letadla kapitán a současně provedl vysunutí brzdících klapek. Druhý pilot zároveň s ohledem na nefunkční reverz pravého motoru přepnul levý motor do režimu volnoběžných otáček.

V tu chvíli už oba piloti tušili, že letadlo nedobrzdí. Kapitán okamžitě změnil brzdící režim boeingu a opět zapnul naplno zpětný chod levého motoru, aby maximálně zvýšil brzdný účinek letadla.

"Kapitán reagoval nastavením maximálního reverzu levého motoru a současným maximálním brzděním a směrovým řízením se snažil řídit letadlo vlevo od osy dráhy mimo světelnou řadu, kterou měl před sebou," popisuje poslední vteřiny jízdy letadla vyšetřovací zpráva.

Letadlo se posléze zastavilo až 156 metrů za koncem přistávací dráhy, navíc otočené o 90 stupňů. To už se k němu sjížděli technici a záchranáři. Na místě zjistili, že nikdo nebyl zraněný ani letadlo není nijak poškozené.

Pravé příčině nedostatečného brzdění asi porozumí spíše jen odborníci. Komisaři uvádějí, že při dosedací hmotnosti letounu 65 tun bylo chybou použít brzdový režim označený AB 2 a vysunout brzdící klapky na 30 stupňů. Na to by totiž potřeboval letoun délku přistávací dráhy přes dva a půl kilometru, což v Pardubicích není.

"Při konfiguraci na přistání klapky 40 procent a režim brzdění AB3 nebo MAN FULL BRAKE vyjde základní vzdálenost přistávací dráhy 1 840 metrů. Pro takto zvolenou konfiguraci by tak byla vytvořena dostatečná záloha vzdálenosti ke konci dráhy," říká vyšetřovací zpráva.

Proto komisaři dospěli k názoru, že by si měli piloti společnosti Travel Service více hledět platných instrukcí během přistání. A z jejich závěrů vyplývá i to, že se podobný incident nestal poprvé.

"Vzhledem k opakovanému výskytu podobné události společnost zreviduje výcvikové osnovy letových osádek a metodiku pro výpočet potřebné délky přistání na kontaminovaných drahách," zní doporučení pro společnost Travel Service.

Ta zatím o závěrech úřadu nevěděla. Mluvčí Vlaďka Dufková si zprávu nechala zaslat e-mailem s tím, že se společnost vyjádří později.

Autor:

Nejčtenější

Rajčata zaplevelila koryto řeky ve Svitavách, právě dozrávají

V korytu rostou nejrůznější druhy rajčat. jen si vybrat - cherry, keříková či...

Koryto řeky Svitavy připomíná v těchto dnech rajčatovou plantáž. Rostliny vyrašily mezi velkými „šutry“ na břehu...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni, zabavila i auta

Královehradecká zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni

Orlickoústečtí kriminalisté zaměření na drogovou trestnou činnost ve spolupráci s královéhradeckou zásahovkou udeřili v...

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Další z rubriky

Kraj dal důvěru šéfům nemocnic, ve funkci mají zůstat šest let

Nemocnice v Pardubicích.

Generální ředitel společnosti Nemocnice Pardubického kraje Tomáš Gottvald i jeho náměstek Vladimír Ninger byli v říjnu...

Chrudim se hádá, kvůli stoce zaplatí desítky milionů korun

Nový starosta Chrudimi František Pilný.

Nové vedení Chrudimi chce předělat návrh rozpočtu na příští rok tak, aby v něm byly peníze na zahájení stavby...

Vývoj v kauze Čapí hnízdo může ovlivnit jednání o koalici v Pardubicích

Radnice v Pardubicích

Nový vývoj v kauze Čapí hnízdo a reportáž Seznamu Zprávy o synovi premiéra Andreje Babiše mohou mít vliv na stále...

Najdete na iDNES.cz