Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoklub vytipoval kritické úseky, začíná boj o peníze z Unie

  10:24aktualizováno  10:24
Ústřední automotoklub a policie vytipovali v Pardubickém kraji nejnebezpečnější silniční úseky, které by co nejdříve potřebovaly upravit. Jednou ze šancí, jak to provést, je sehnat peníze z Bruselu.
Vytipování nebezpečných úseků má za cíl zabránit opakování podobných obrázků. (Ilustrační snímek)

Vytipování nebezpečných úseků má za cíl zabránit opakování podobných obrázků. (Ilustrační snímek) | foto: HZS Libereckého kraje

Silnice v Pardubickém kraji patří k nejnebezpečnějším v celé republice. Podle poslední rizikové mapy ÚAMK a Policie České republiky jsou na tom nejhůře tři kraje: Liberecký, Pardubický a Středočeský.

"Mezi vůbec nejrizikovější v zemi patří úseky silnic mezi Jablonným nad Orlicí a Červenou Vodou na silnici I/11 a z hraničního přechodu s Polskem v Dolní Lipce přes Králíky a Lanškroun do Svitav," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Politici i silničáři teď budou usilovat o to, aby na úpravy silnic přišly peníze z Evropské unie. I přesto, že silnice první třídy jsou majetkem státu a stát by se měl starat o jejich vylepšení, hejtman Martin Netolický bude o jejich dalším osudu jednat.

Ve hře jsou peníze pro roky 2014 až 2020

Řidiči nemohou podle něj počítat s tím, že náprava bude zjednaná okamžitě. Teď se ale rozhoduje, kolik prostředků a kam v letech 2014 až 2020 z Unie přijde. "O prostředky na silnice budeme samozřejmě žádat," ujišťuje hejtman.

Že o peníze z Unie na úpravy kritických míst bude usilovat Ředitelství silnic a dálnic, potvrdila jeho tisková mluvčí Martina Vápeníková.

Podle hejtmana by celkově situaci pomohla rychlostní komunikace R 43 ze Starého Města u Moravské Třebové ke státní hranici s Polskem. "Zatím se ale jedná hlavně o R 35 a R 43 z Brna po Staré Město. Pokračování je tedy věcí dalšího vyjednávání," uvedl hejtman.

O tom, že peníze z evropských fondů na silnice do kraje nakonec dorazí, je přesvědčen mluvčí Regionální rady soudržnosti Severovýchod Martin Škeřík.

"Finance z Bruselu na rozvoj silnic v příštích pěti letech určitě budou," říká Škeřík, podle něhož se v příštím období do roku 2020 budou podporovat zejména projekty s větším přesahem.

"Finance budou směřovat hlavně do školství, budování infrastruktury a dopravy," uvedl mluvčí.

Nyní ale peníze nejsou. Takže i přesto, že jde o jedny z nejnebezpečnějších silnic v zemi, pardubické Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s většími úpravami zatím nemůže počítat.

Udělat silnice v těchto úsecích bezpečnějšími ale bude v budoucnu obtížné. "Silnice I/11 i I/43 tady vedou hornatým územím a nehodovost není způsobena jen technickým stavem komunikace," říká Hana Jarolímová, vedoucí úseku výstavby pardubického ŘSD.

Pomohou bezpečnosti kruhové objezdy?

Řidiči osobních automobilů i kamionů to ale vidí jinak. "Aby se u nás zvýšila bezpečnost na silnicích, budou podle mě potřeba tři věci: Dostavba nešťastné pětatřicítky, o níž všichni vědí a mluví, a přitom se pořád nic neděje. Chybí také obchvaty měst. Na jedno ani na druhé ale nejsou peníze. A pak jsou tu kruhové objezdy. Relativně nejlevnější a nejrychlejší cesta, jak bezpečnost zvýšit," myslí si dlouholetý řidič kamionu Peter Voltemar.

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková ale tohle řešení nějak nadšeně nevítá. "Kruhové objezdy mimo obec se povolují výjimečně. Kvůli normám, bezpečnosti a plynulosti provozu. Navíc nám nechtějí kruhové objezdy mimo obec povolovat policisté," uvedla.

Řidiči kamionů se nechuti ke kruhovým objezdům diví. "Kolotoče nejsou všelék. Ve Francii nebo Británii jich je ale spousta. A často je to v hornatém terénu. Určitě je to nejbezpečnější způsob, jak zabránit těžkým haváriím," dodává Voltemar.

Autor:


Nejčtenější

Vyschlá přehrada Pařížov se stala atrakcí, místo vody je měsíční krajina

Téměř vyschlá přehrada Pařížov na řece Doubravě. (7.8.2018)

Přehrada Pařížov byla postavená před 105 lety, aby chránila okolní krajinu před povodněmi. V roce 1997 ani její...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

Honí mě chlapi s lopatami, opakoval muž. Celou noc seděl na stromě

Městská policie Pardubice mění vzhled svých vozidel. Foto: MP

Neobvyklý zásah si brzy ráno připsali pardubičtí strážníci. Z koruny vzrostlého listnáče v chatové oblasti v Brozanech...

Další z rubriky

Řidič skútru zahynul na okraji Chrudimi, střetl se s nákladním autem

Střet řidiče skútru s kamionem u Sobětuch na Chrudimsku skončil tragicky.

Po střetu s nákladním autem zemřel odpoledne na okraji Chrudimi sedmapadesátiletý řidič skútru. Silnice od Chrudimi na...

Kraj prověří v nemocnicích firmy podezřelé z korupce lobbistou Horáčkem

Nemocnice v Pardubicích.

Společnost První chráněná dílna, kterou vlastní ve vazbě sedící lobbista Tomáš Horáček stíhaný za úplatky, vydírání a...

Za podvodné e-shopy soudí dva muže. Lidé jim poslali přes pět milionů

Obžalovaný Petr Blažek se svým obhájcem.

Krajský soud v Pardubicích začal projednávat rozsáhlé podvody, z nichž jsou obžalovaní dva muži z Přelouče. Podle spisu...

Najdete na iDNES.cz