Na trati Lichkov - Hanušovice projel zvláštní vlak jako předzvěst obnovení

Na trati Lichkov - Hanušovice projel zvláštní vlak jako předzvěst obnovení spojů na této trati. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na opuštěnou trať se po roce vracejí vlaky. Zatím jen na víkendy

  • 3
Na koleje mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi se vrátily osobní vlaky. Zatím jen o víkendu a svátcích tu bude jezdit pět párů spojů. Zkušební jízdu si vyzkoušel i hejtman Martin Netolický.

Po více než třinácti měsících projel na trati z Lichkova do Hanušovic opět osobní vlak. Když se v prosinci 2011 v Dolní Lipce loučili s posledním motorákem, byla u toho i králická kapela a pěvecký Lala spolek.

V pátek sice muzika chyběla, lidé však nadšení nad návratem vlaků neskrývali. "Ani nevíte, jak jsem ráda, že tu zase začaly jezdit. A že můžu tuhle úžasnou krajinu ukázat svojí holčičce,“ svěřila se zhruba třicetiletá spokojená maminka, která se na cestu propagačním vlakem vydala s tříletou dcerou.

Obnovené spoje mezi Čechami a Moravou

Ve stanici Červený Potok (605 m n. m.) překonává železniční trať kontinentální rozvodí mezi Severním a Černým mořem.

Trať byla postavena jakou součást soukromé Moravské pohraniční dráhy. Provoz tu byl zahájen 15. října 1873 a fungoval nepřetržitě do soboty 10. prosince 2011.

O den později Pardubickým kraj veškerou dopravu na této trase zastavil. Osobní dopravu kraj opět obnovil 1. února 2013.

O víkendech a svátcích bude jezdit mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi pět párů spojů.

Ve všech zaváděných vlacích bude platit tarif Českých drah a mezi zastávkami v Pardubickém kraji také integrovaný krajský tarif IREDO.

Nevadilo jí ani, že bude vlak do Hanušovic zatím jezdit pouze o víkendech a svátcích. "Už se moc těšíme na jaro, budeme sem jezdit dost často, vid?“ otočila se na svou dcerku, která jen pokývala hlavou.

Všechny osobní vlaky na nejsevernější spojnici mezi Čechami a Moravou zrušil organizátor regionální dopravy v Pardubickém kraji Oredo koncem roku 2011. Po téměř sto čtyřiceti letech provozu. Důvodem bylo podle tehdejšího náměstka hejtmana Jana Tichého šetření peněz.

"Oredo začíná být Oredo s lidskou tváří. Konečně,“ komentoval znovuzavedení osobních spojů na této trati bývalý náměstek osobní dopravy železniční stanice v Letohradě Petr Buryška.

"Víte, já jsem připravoval dvacet devět jízdních řádů, z toho posledních deset spolu se šéfem autobusové dopravy v ČSAD. Ale takovejhle guláš jsem v životě neviděl,“ komentoval chaos ve veřejné dopravě v posledním roce.

Návrat vlaků na trať si nenechal ujít ani výpravčí v Dolní Lipce Arnošt Juriánek. Právě on si 10. prosince 2011 vyměnil službu, aby nemusel odbavit poslední vlak odjíždějící do Hanušovic. "Tentokrát vyšla služba na mě a jsem strašně rád. Splnil se mi můj malý sen a kupodivu jsem na něj nemusel čekat ani nějak moc dlouho,“ uvedl výpravčí.

Obnovení víkendových a svátečních spojů do Hanušovic je přitom podle pardubického hejtmana Martina Netolického jen prvním krokem k tomu, aby se Jeseníky a oblast Králického Sněžníku opět spojily do jednoho turistického regionu, který podle něj fungoval odjakživa.

"Dobrou zprávou pro cestující je i skutečnost, že kraj na tento krok nemusí zvyšovat rozpočet na veřejnou dopravu,“ dodal.

Kromě spojů z Dolní Lipky do Hanušovic se na koleje vrátily i osobní vlaky z Dolní Lipky do Mlýnického Dvora na trase Dolní Lipka - Štíty. "Kousek od zastávky je totiž nedávno postavený Skipark Červená Voda,“ řekl hejtman Netolický.

Lidé si mohli na prvním vlaku ověřit, že mladá maminka měla pravdu, když si jízdu pochvalovala.

Strojvedoucí navíc, nejen kvůli bezpečnosti, projížděl všechny železniční přejezdy téměř krokem a nezapomněl při tom intenzívně houkat. Když se objevili přihlížející, ještě víc zpomalil a houkání přidal na intenzitě. Jako by chtěl říci: "Koukejte, jsem zase tady.“