Vysoké ocelové sloupy vypadají na třídě Míru nepatřičně. Je jich příliš moc...

Vysoké ocelové sloupy vypadají na třídě Míru nepatřičně. Je jich příliš moc a jsou příliš masivní. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Účet za zbytečnou trasu pro pardubické trolejbusy činí deset milionů

  • 20
Kdyby pardubičtí politici nechali platit dvakrát schválené usnesení, že třída Míru bude bez dopravy, mohli ušetřit deset milionů. Tolik bude stát výstavba trolejového vedení, které téměř všichni kritizují.

Nechápavé kroucení hlavou, nadávky a ostrá kritika. A to i od lidí, od kterých by se to ještě před pár měsíci nečekalo. To vše vyvolala instalace masivních kovových sloupů na pardubické třídě Míru. Ty budou mít za úkol držet troleje pro trolejbusy, které však ulicí zřejmě jezdit vůbec nebudou.

"Musím říct, že vše se nějak vyvíjí. Nyní je zjevné, že se ty speciální pruhy na Sukově třídě osvědčily, takže není úplně nutné, abychom se na třídu Míru vraceli s trolejbusy," uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán, který patřil stejně jako primátorka Štěpánka Fraňková k hlavním zastáncům trolejbusů na třídě Míru.

Nyní oba čelní kandidáti Sdružení pro Pardubice těsně před komunálními volbami obracejí.

"Nejspíše se hromadná doprava do ulice vracet nebude, je to pravděpodobné. Třídu Míru necháme jen jako náhradní trasu," uvedla primátorka Fraňková, která přitom na začátku roku 2012 prosadila revizi dvakrát odhlasovaného potvrzení čisté pěší zóny.

"Bohužel demokracie dostala v Pardubicích na frak. Na úterní radě nám bylo řečeno, že už jsou sehnány hlasy pro zachování dopravy, a tak se bude hlasovat znovu. Je to svinstvo. Kdybychom prohráli my, tak to sportovně vezmeme," uvedl tehdy radní Milan Košař zvolený za sdružení Pardubáci, který pěší zónu roky podporuje.

"Hodně se divím tomu veletoči, který paní primátorka nyní udělala. Na druhou stranu jsem rád, že trolejbusy se vracet nebudou, ulici to výrazně pomůže," uvedl Košař, který už na zářijovém zasedání zastupitelstva navrhne usnesení o čisté pěší zóně.

Takové usnesení podpoří i náměstek primátorky Jindřich Tauber, který má opravu ulice na starosti, a nyní kritika míří i na něj. "My jako ČSSD jsme od začátku podporovali čistou pěší zónu. Museli jsme se ale podvolit většině v zastupitelstvu," uvedl.

Masovou kritiku nelze před volbami bojkotovat

Změna názoru u klíčových lidí má dva důvody. Tím prvním je, že objízdná trasa přes Sukovu třídu funguje. Ten druhý se objevil nedávno, když dělníci začali do ulice instalovat sloupy trakčního vedení. Na sociálních sítí se okamžitě rozjela tak masová kritika, že ji žádný soudný politik nemůže ve volebním roce bojkotovat. Tím spíše, že už v roce 2007 zhruba 18 tisíc lidí podpořilo čistou pěší zónu v petici.

"Je to hnus. To tam těch sloupů musí být tolik? Třída Míru bude ostuda Pardubic," napsal na Facebook třeba Michal Sakar. Podobných ohlasů byly ovšem stovky.

Jenže vše má nějakou cenu. Z rozpočtu na opravu třídy Míru vyplývá, že nové trakční vedení včetně nových sloupů vyjde na deset milionů včetně daně. Pokud se do ulice trolejbusy už nevrátí, půjde o evidentně vyhozené peníze, které se daly použít na něco užitečnějšího.

Ta cena zhruba odpovídá. Jeden sloup, a bude jich tam kolem 40, stojí minimálně sto tisíc korun. K tomu je nutné připočíst jejich poměrně komplikované upevnění a samotné troleje," uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán, který se poněkud překvapivě připojuje ke kritice nového "sloupořadí".

"Nechápu proč architekt navrhl ty nejméně zdařilé sloupy, které se hodí spíše někam do průmyslové zóny," posteskl si Pelikán.

Ten ovšem zároveň upozorňuje, že troleje na třídě Míru zůstat musí, a to i přesto, že je nebude využívat žádný stroj. "Jednak musíme počítat s tím, že Sukova třída bude někdy neprůjezdná a my bychom neměli kudy jezdit. Za druhé budou troleje fungovat pro napájení další části naší sítě," uvedl Pelikán.

Ovšem podle Jana Řeháčka, jednatele Klubu přátel Pardubicka, nejsou takové argumenty na místě. "Otázka je, proč se z projektu vytratila původně navrhovaná oprava trolejové křižovatky Sukova třída - Sladkovského a jejího napájení, jak bylo původně předpokládáno. Úsek mezi lékárnou a Grandem tak mohl být plnohodnotnou pěší zónou bez nevzhledných sloupů," uvedl Řeháček, který se o problematiku dlouhodobě zajímá.