Odbočovací pruh do Srchu necelé tři týdny před zprovozněním. V pozadí je vidět...

Odbočovací pruh do Srchu necelé tři týdny před zprovozněním. V pozadí je vidět nájezdová větev od tého obce na Hradubickou. | foto: Martin Švec

Nájezd u Stéblové se otevírá. Stodesítky se ale řidiči zatím nedočkají

  • 5
Přestavba křižovatky u Stéblové je v cíli. Řidiči se dočkali otevření nájezdu, díky kterému se dostanou pohodlněji na čtyřproudovou silnici z Pardubic do Hradce Králové.

Některé části křižovatky jsou sice v provozu již od začátku měsíce, ale ty nejpodstatnější začínají sloužit nyní, kdy se motoristé poprvé svezou po nové silnici vedoucí od Srchu na „Hradubickou“ silnici.

Zároveň budou moci ze čtyřproudé silnice odbočit po novém sjezdu do obce i při cestě od Pardubic.

Křižovatka Stéblová

Práce na přestavbě křižovatky u Stéblové měly začít podle plánů Ředitelství silnic a dálnic na podzim minulého roku, kdy byla podepsána smlouva se zhotovitelskou firmou. Vítězem tendru úpravy na mimoúrovňovou podobu křižovatky se stala firma Chládek a Tintěra Pardubice, která stavbu zahájila začátkem března. Cena stavby dle smlouvy činí 47 095 717 Kč bez DPH. První části křižovatky uvedli silničáři do provozu 6. 10. Nové nájezdové a sjezdové větve zajistí lepší napojení Pardubic a okolních obcí na stávající silnici I/37. Nejdelší novou komunikací je nájezd vedoucí od obce Srch, který měří celkem 818 metrů. Úpravou stávajících nevyhovujících parametrů křižovatky zmizely veškeré technické překážky, které bránily zvýšení rychlosti na 110 km/h. Nyní se ale stále čeká na přijetí nutné novely zákona. Rychleji se tak řidiči mezi krajskými městy svezou nejspíše až od roku 2016.

„K otevření dojde ráno zhruba mezi sedmou a osmou hodinou,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Zástupce zhotovitelské stavební firmy Petr Janeček zároveň potvrdil, že ve středu bude otevřen i prodloužený podchod pro cyklisty a pěší vedoucí pod silnicí I/37. „Práce probíhají podle schváleného harmonogramu,“ uvedl Janeček.

Stodesítka zatím nebude

Křižovatka po rozsáhlé přestavbě změnila svoji podobu na mimoúrovňovou a nyní již splňuje veškeré potřebné normy k tomu, aby na celém úseku mezi oběma krajskými městy mohla být zvýšena rychlost z 90 na 110 kilometrů za hodinu.

Právě její nevyhovující parametry byly poslední technickou překážkou, která vyšší rychlosti bránila. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již dříve vyměnilo v úseku od Ohrazenic do Hrobic nevhodná svodidla.

Nyní vše vázne jen na chybějící legislativě. Ta by měla vstoupit v platnost v roce 2016. Novela zákona sice byla předložena již v loňském roce, ale vše se zpozdilo kvůli změně vlády.

„Novelou už se opět zabývala legislativní rada vlády. Předpokládáme, že materiál by samotné vládě měl být předložen do konce letošního roku,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Pokud novela kabinetem premiéra Bohuslava Sobotky projde, bude následovat standardní legislativní proces.

„V případě, že nenastanou žádné komplikace, tak se s účinností novely v návrhu počítá od prvního ledna 2016,“ dodal Novák.

Hrobicím se uleví, v Srchu provoz naroste

Nově otevřený nájezd řidičům zkrátí cestu do Hradce. Nyní musí jet ze Starého Hradiště přes Hrobice a až za obcí na dohled od opatovické elektrárny se pak napojí na čtyřproudovou silnici. Obyvatelé Hrobic by tak měli pocítit úbytek vozidel, které jimi denně projíždí.

Fotogalerie

„Budeme jedině rádi. Po rychlodráze nikdo nejezdí a všichni míří přes nás. Teď je provoz chvílemi katastrofální. Výrazně se to zhoršilo, když otevřeli nájezd na dálnici v Opatovicích. Od té doby je to neúnosné,“ řekla před časem starostka Hrobic Dáša Pleskotová.

Co na jedné straně s povděkem vítají, to možná budou jinde proklínat. Kratší a komfortnější varianta přes Srch přivede dle všeho do této obce stovky osobních vozidel.

„Už teď tady lítá mnohdy jedno auto za druhým a nedá se přejít,“ postěžovala si v létě Marie Horynová, která na Pardubické ulici vedoucí obcí bydlí více než 70 let.

Řidiči byli netrpěliví

Že se řidiči nemohou otevření nájezdu dočkat, bylo patrné už před několika týdny, kdy byly na silnici u Srchu položeny poslední vrstvy asfaltu.

Někteří řidiči nabyli zdání, že se mohou po nové cestě legálně svézt. Nehleděli ani na síťové zátarasy a po jejich stržení takřka hotový nájezd bez problémů využívali.

Již od začátku října přitom řidiči mohou používat sjezd od Hradce Králové do Stéblové a rovněž nový, téměř 400metrový nájezd z obce směrem na Pardubice. K úplnému ukončení prací bude ode dneška chybět jen dostavba posledního nového úseku v délce 430 metrů, který však řidiči při cestě ani nevidí.

„Dokončení přeložky a zároveň termín otevření silnice třetí třídy vedoucí od Srchu a Starých Ždánic ve směru Stéblová je naplánováno na 30.11.,“ dodal Janeček.