Podle odpůrců doprava na tříde 17. listopadu s novou křižovatkou zhoustne.

Podle odpůrců doprava na tříde 17. listopadu s novou křižovatkou zhoustne. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nový nájezd do centra Pardubic nechtějí cyklisté ani opozice

  • 6
Návrh vybudovat silniční spojku dvou tahů v centru Pardubic v blízkosti viaduktu na třídě 17. listopadu má podle radních ulehčit dopravě ve městě. Lidé i politici se však domnívají, že se s novou křižovatkou v těsné blízkosti podjezdu situace zhorší.

Plán rady města vybudovat nájezd z třídy 17. listopadu na Hlaváčovu ulici zvanou rychlodráha vyvolal okamžitou nesouhlasnou reakci.

Proti jsou koaliční partneři, opozice, ale třeba i cyklistické sdružení Město na kole. Důvody jsou přitom různé.

Silniční spojka v centru Pardubic

Silniční spojka má vzniknout mezi ulicemi 17. listopadu a Hlaváčovou. Tam bude křižovatka řešena stejně jako nedaleký sjezd u restaurace Birdie, vznikne odbočovací pruh. Sjet dolů budou moci řidiči z obou směrů. Dole na ulici 17. listopadu bude semafor. Tam bude možné odbočit do všech směrů.

Například koaliční TOP 09 byla jediná strana, která na radě hlasovala proti návrhu. A uvádí hned několik důvodů, proč je návrh nesmyslný.

"Nelíbí se nám, že by město mělo zachraňovat neúspěšný podnikatelský záměr tím, že od soukromého investora vykoupí jeho prázdné parkoviště, postaví tam nájezd a zbytek zase prodá soukromému investorovi na stavbu parkovacího domu," řekl radní za TOP 09 Jan Němec.

Poukazoval na to, že by radnice musela vykoupit od Martina Štěpánka parkoviště, které většinu dne zeje prázdnotou, za 19,5 milionu korun a ty by tři roky splácela.

"Splátkový kalendář sice opticky snižuje náročnost odkupu pro městský rozpočet, ale ve skutečnosti neznamená nic jiného než zadlužení města," uvedl Martin Slezák, člen radniční komise pro dopravu.

Kupovaný pozemek by byl větší, než je potřeba

A zdá se, že podporu nenajde návrh radních ani u opozice. Bezprostředně po zveřejnění plánů na propojku, která by začínala u vjezdu pod viadukt, kde by vznikla i světelná křižovatka, se ozvala také ODS.

Té se nelíbí, že by město muselo kupovat několikrát větší pozemek v centru města, než bude pro vlastní stavbu potřebovat.

"Na vlastní stavbu ještě nemáme zcela jasný názor, i když například už teď není jasné, zdali je možné vybudování semaforu na výjezdu zpod viaduktu. Ale rozhodně nechceme kupovat celý pozemek," řekl zastupitel za ODS Petr Klimpl.

Návrh se nelíbí ani starostovi Dubiny za ODS Vítězslavu Štěpánkovi. "Myslím si, že více by bylo třeba řešit obchvaty. Například severovýchodní obchvat, který by odklonil dopravu z města a pomohl řidičům, kteří jezdí právě z Dubiny směrem na Hradec Králové a na dálnici směr Praha," uvedl Štěpánek.

Město nemá jasnou koncepci, upozorňují cyklisté

Křižovatka na rušné třídě však vadí i lidem ze sdružení Město na kole. Podle nich způsobí zúžení cyklostezky na třídě 17. listopadu a její přerušení na Hlaváčově ulici.

"Bohužel, město na tomto případě znovu ukazuje, že nemá žádný plán a jasnou dopravní koncepci. Aby bylo možno vložit odbočovací pruh, musí být ubrán další kus už tak šířkou nevyhovujícího chodníku s cyklostezkou," uvedla Eliška Vacková ze sdružení Město na kole.

Dodala, že nová světelná křižovatka bude znamenat výrazné omezení plynulosti dopravy nejen pro automobily, ale především pro vozy městské a příměstské hromadné dopravy, které zde mají významné koridory. "Proto se ještě chceme sejít a vše probrat s náměstkem primátorky Martinem Bílkem," řekla.

Bílek se s lidmi sice sejde, jeho názor je ale jasný. "Propojek je obecně málo a tahle je v souladu s územním plánem. A teď se naskytla šance se dostat k tomu pozemku," řekl Bílek.

Mimoúrovňové křížení ulice 17. listopadu a Hlaváčovy v Pardubicích.

Mimoúrovňové křížení ulice 17. listopadu a Hlaváčovy v Pardubicích.