Nádraží z roku 1874 nezbouráme, ale opravíme, dohodli se ministři

  13:15aktualizováno  16:51
Od úvah o demolici k projektu na opravu fasády a modernizaci interiéru z dob císaře pána. Tak se po letech otočil osud nádraží v Ústí nad Orlicí. Ministři dopravy a kultury se dohodli, že nádražní budovu na ostrově mezi kolejemi železničního koridoru budou dál používat cestující.

Nádraží v Ústí nad Orlicí se nachází na ostrůvku mezi dvěma kolejemi. | foto: MÚ Ústí nad Orlicí

Ministr kultury Jiří Besser z TOP 09 informoval, že se shodl s ministrem dopravy Vítem Bártou z Věcí veřejných, že o kulturní památku je třeba pečovat a zachovat její původní účel.

"Navrhl jsem panu ministrovi, aby se České dráhy, kde je ministerstvo dopravy největším akcionářem, nechovaly k budově nádraží macešsky. A on je tomu nakloněn," řekl Besser v ČRo1-Radiožurnálu.

Dodal, že oba resorty teď připravují společný projekt. Peníze na jeho financování budou muset z valné části najít dráhy ve svém rozpočtu. Ministerstvo kultury může přispět z fondu nejnutnějších oprav a nabízí vstřícnost památkářů.

"Moje představa je, že plášť by měl být zachován a vnitřek využit pro moderní odbavování lidí, případně malá část pro úřední činnost," řekl Besser v Radiožurnálu.

Zastánci: Lépe to dopadnout nemohlo

Tento postoj, výrazně odlišný od stanoviska ministerstva kultury v minulých letech, potěšil zastánce nádraží z občanského sdružení Nádraží nedáme.

"Jsem z toho zaskočený, nepočítal jsem s tím. Myslel jsem, že se tomu budou ministři věnovat až po komunálních volbách. Nemohlo to dopadnout líp," řekl MF DNES nadšený předseda sdružení Martin Kadrman.

Je dobrý nápad, nasypat desítky milionů korun do rekonstrukce historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 758
Ne 223

Ten se angažoval také v boji o citlivou rekonstrukci pražského Karlova mostu. Za zachování budovy z roku 1874 organizoval protesty nebo internetovou petici, pod kterou se podepsalo téměř 17 tisíc lidí.

Město a Správa železniční dopravní cesty prosazovaly demolici a stavbu nové nádražní budovy. Dlouhodobým plánem totiž je celé nádraží modernizovat tak, aby tudy mohla jezdit pendolina rychlostí 160 km/h.

To bude znamenat přestavbu kolejí a posunutí celého prostoru stanice. Měla by se zvýšit bezpečnost, lidé půjdou podchody, auta pojedou po nadjezdu. Celý záměr ale bude stát dvě miliardy korun.

"Opravit budovu je strašně málo. Nutnost je zachovat projekt přestavby nádraží, vybudovat parkoviště," odmítá nízké cíle starosta Ústí Richard Pešek. Dnešní výrok ministrů nicméně považuje i za svoji zásluhu. Prý myšlenku prosazoval u jejich náměstků.

Peníze? Musí se najít

Otázkou zůstává, kolik bude rekonstrukce historické nádražní budovy stát a kdo ji zaplatí. "Věřím, že v rozpočtu Českých drah se peníze najdou. Kromě toho existují daňové úlevy pro majitele kulturních památek a možnost čerpání z havarijního programu ministerstva kultury," uvedl v Radiožurnálu ministr kultury Besser.

Dodal, že pokud České dráhy připraví dobrý projekt, na němž se bude podílet i meziresortní komise, mohou z havarijního programu čerpat peníze už příští rok.

Autoři: ,


Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Hoch upadl do kómatu po operaci mandlí, postup nemocnice řeší policie

Výběrové řízení vypíše krajská firma, Nemocnice Pardubického kraje, ještě...

Policie prověřuje vážné poškození zdraví osmiletého chlapce, který loni v květnu podstoupil operaci mandlí v pardubické...



Na Pardubicku havaroval autobus se šedesáti lidmi, polovina má zranění

Na Pardubicku havaroval linkový autobus.

U Časů na Pardubicku odpoledne havaroval linkový autobus, převrátil se na bok do pole. Podle záchranné služby v něm...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...

VIDEO: Smutný výlov. Kvůli nákaze musejí hospodáři všechny ryby udusit

V Břehách na Přeloučsku začal výlov rybníka Buňkov. Veterinární správa nařídila...

Tradiční výlov rybníka Buňkov na Přeloučsku se ve středu změnil pro muže ve vysokých holínkách ve smutnou podívanou....

Další z rubriky

Koaliční jednání v pardubických obvodech vítězové voleb zvládli

Ve velkých pardubických obvodech měl nejlepší výsledek starosta Polabin Radek...

Žádná velká překvapení nepřinesla povolební vyjednávání na malých radnicích v Pardubicích. V obvodech se tak stanou...

VIDEO: Srdce pro Václava Havla doplní stovky zrcátek ze všech koutů země

Zrcátka pro Václava Havla.

Na patnáct set různých malých zrcátek přinesli a poslali lidé z celé republiky autorům známé plastiky Srdce pro Václava...

Pardubický lídr ODS se vzpírá, ale jeho kolegové chtějí do koalice s ANO

Vyjednávací tým lídrů. Zleva stojí primátor Martin Charvát (ANO), Ludmila...

Dva týdny po volbách se zdá, že koaliční jednání v Pardubicích směřuje ke konci. ODS totiž výrazně nakročila ke...

Najdete na iDNES.cz