Na mohutné konstrukci železničního mostu jsou patrné známky koroze.

Na mohutné konstrukci železničního mostu jsou patrné známky koroze. | foto: čtenář iDNES.cz

Oprava nádraží v Ústí nad Orlicí skončí i papírově, ale má vady na kráse

  • 1
Cestující na nádraží v Ústí nad Orlicí už řadu měsíců nic neomezuje. Přesto až v těchto dnech finišují administrativní kroky, které udělají definitivní tečku za nákladnou rekonstrukcí železničního uzlu. O kvalitě některých provedených prací ale panují pochybnosti.

Nové ústecké nádraží je v provozu od konce loňského října. Ovšem už předtím se vyskytly problémy, které cestujícím znesnadňovaly čekání na spoje. Šlo zejména o komplikace s propadajícími se nástupišti (psali jsme o tom zde).

Obtíže způsobilo i zaplavování dalšího z peronů vodou nedostatečně odvedenou z přilehlého svahu. Posunout se dodatečně muselo i vedení koryta říčky Třebovky, která se v těsném sousedství nového velkého železničního mostu vlévá do Tiché Orlice. A kvůli problému s jedním ze subdodavatelů vázlo rovněž zastřešení nástupišť

Veškeré stavby spojené s modernizací hlavního koridoru vedoucího z Čech na Moravu nyní procházejí či již mají za sebou kolaudační řízení.

„Stavebně je projekt dokončen, v místě probíhá zkušební provoz a je naplánované slavnostní dokončení projektu na konci března,“ uvedla mluvčí stavební společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Delegace se na slavnostní okamžik vypraví do Ústí příští středu.

Na první pohled je ale u některých objektů viditelné, že mají určité vady na kráse. Že by to měla být překážka pro kolaudaci, však mluvčí dodavatele odmítá.

„Kolaudační postup dle našich informací pokračuje standardně,“ dodala Stočková.

Most převezme město

Nedostatky se týkají například rezivějící patky u nového železničního mostu či praskliny, které se vyskytla na dlažbě v novém podchodu. Pro město bude naopak zásadní, zda se obdobné problémy neobjeví i u silničního mostu, který slouží jako přivaděč k nádraží.

„Předání díla probíhalo mezi dodavatelem a investorem, kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). My jsme u předávání ještě nebyli,“ říká starosta Petr Hájek.

Zájem města na kvalitně odvedené práci je zřejmý. V minulosti se totiž zavázalo, že příjezdovou cestu převezme po dokončení pod svoji správu. Převod majetku do vlastnictví města ale ještě nezačal.

„Přejímka mezi městem a SŽDC teprve proběhne. Oficiálně jsme se k tomu ještě nevyjadřovali. Budeme postupovat podle uzavřené smlouvy, ale komentovat v tuto chvíli další postup je předčasné,“ podotýká Hájek.

Město se před osmi lety dohodlo s železničáři, že vedle mostu se následně postará i o chodník či parkoviště v lokalitě Mendrik. Pokud se u příjezdové cesty objeví vady, zváží město odložení jejího převzetí.

„Vyloučit to nemohu. Chceme převzít stavbu bez jakýchkoliv vad a nedodělků. Pokud se tam bude něco špatně, budeme se bránit. Ale tato situace zatím nenastala,“ říká ústecký starosta.

Náznaky, že by na mostu měly být už nyní problémy, investor odmítá.

„Není pravda, že by silniční most vykazoval technické změny a vady. Most je po řádné kolaudaci, zbývá na katastr zapsat věcná břemena a následně využijeme uzavřené smlouvy s městem o převzetí do jejich majetku. Od této žádosti je dle smlouvy město povinno stavbu převzít do pěti měsíců,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Iliaš, který zároveň popřel, že by s předáním díla za více téměř 1,4 miliard byla organizace „ve skluzu“.

„V žádném případě nejsme v časovém prodlení v předání stavby,“ dodal Illiaš.