Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Archeologický průzkum na polích v trase D35 obstará přes 300 lidí

  13:26aktualizováno  13:26
I když velké množství pracovníků začalo zkoumat historii na trase budoucí nedaleké „hradecké“ dálnice D11, archeologové ujišťují, že budou mít dostatek svých lidí i na prozkoumání trasy budoucí D35.

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem. | foto: Martin Švec, MAFRA

„Souběh dvou velkých záchranných výzkumů není zrovna šťastný, ale lidské zdroje se najít musí,“ říká Petr Juřina, ředitel a vedoucí archeolog ze společnosti Archaia, která je jednou ze tří firem, jež mají průzkum, který by měl skončit v červenci příštího roku, na starost.

Podle Juřiny se na výzkumu bude podílet více než 300 pracovníků. „Vedle zhruba 250,kopáčů‘ to obnáší též padesátku lidí v řídícím týmu, od archeologů až po techniky a dokumentátory,“ upřesňuje Juřina.

Silničáři rozdělili 27 kilometrů dlouhý úsek mezi Opatovicemi a Ostrovem na šest částí. To však bylo spíše pro potřeby výběrového řízení na zpracování výzkumu. Podstatnější je vytipování více než 30 lokalit, kde se dají čekat nálezy.

„I když je v záplavovém území v bezprostředním okolí Labe riziko jejich výskytu přece jen nižší, bohatě nám to vynahradí celá řada úseků, na nichž již máme lokality předem známé a další nám přibývají s pokračujícím pátráním,“ avizuje Juřina.

Čekají se nálezy sídlišť a pohřebišť

Na základě dříve zpracované zprávy jeho kolegů z pardubického muzea je zřejmé, že se archeologové v terénu nudit nebudou. „V trase na nás čekají sídliště i pohřebiště z různých období zemědělského pravěku. Jistě se také objeví nálezy a situace zcela neočekávané,“ těší se Juřina.

Na polích na D11 zkoumali archeologové místa s pravděpodobnými nálezy pomocí pojízdného přístroje, zapřaženého za čtyřkolku. Použití takzvaného magnetometru i v případě D35 jisté není.

„Možnost nasazení detailnějšího geofyzikálního měření, obdobného tomu na D11, dosud zvažujeme. Zdejší situace je členitostí terénu přeci jen odlišná, navíc již máme k dispozici detailnější multispektrální analýzu, provedenou zde v minulosti,“ podotýká Juřina.

Skrývky plánují archeologové zahájit na žádost silničářů v místech, kde budou stát velké mostní stavby či mimoúrovňové křižovatky.

„Pro nás to nepředstavuje zásadnější problém. Odněkud se začít musí a výzkum časem stejně projde celou trasou dálnice,“ říká Juřina.

Kvůli sporu ŘSD se zemědělci začne výzkum na prvním úseku od Opatovic nad Labem k Časům. Dále za touto obcí zatím farmáři stále hospodaří jako nájemníci na pozemcích vlastněných státem. Na startu výzkumu až po sklizni se nakonec obě strany dohodly minulý týden (psali jsme o tom ZDE). Už předtím však na osetá pole vjela v určitých místech těžká technika a část zasazených plodin poškodila.

„Zahájili jsme práce na vybraných úsecích, kde je vše bez komplikací. Dílčí skrývky v omezeném rozsahu probíhají kolem obcí Borek či Rokytno,“ dodává Juřina.

Na D11 archeology nic podobného netrápí. Výzkum na trase z Hradce Králové do Jaroměře začal koncem března a již přinesl první cennější nálezy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Služebna Policie ČR
Žena sedící na lavičce dostala holí, zřejmě za urážku vnučky

Lidé, kteří procházeli v úterý dopoledne náměstím v Moravské Třebové, byli svědky souboje nikoli na kordy, ale na hole. Třiapadesátiletá žena nejprve došla...  celý článek

Každá kráva má na krku náramek s identifikačním čipem. Veškeré údaje o každém...
Majitel pozemků po letech sporu rozbil zemědělcům okno, stíhání se nedočkal

Neobvyklý případ řešili policisté na Chrudimsku. Vedení zemědělského podniku AGRO Jenišovice je přivolalo k seniorovi, kterému ruply nervy a rozbil okno. Po...  celý článek

Most přes Labe i jeho slepé rameno má být nejvýraznějším objektem na budoucím...
Vlastníkům půdy na obchvatu osminásobek nestačí. Spekulanti, říká primátor

Ucpané Pardubice má zachránit stavba severovýchodního obchvatu, který auta vyvede od Globusu až na křižovatku u věznice na Dubině. Teď se však ukázalo, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.