Po zvednutí závor se na přejezd vypravila těžká technika hasičů.

Po zvednutí závor se na přejezd vypravila těžká technika hasičů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Hasiči cvičili zásah na opuštěném nádraží v Ústí, zlobil je jen hydrant

  • 1
Zjistit překážky, bezpečně se pohybovat v blízkosti kolejí a vychytat „mouchy“ pro případný ostrý zásah. To byly hlavní úkoly pro hasiče, kteří odpoledne cvičně zamířili ke staré nádražní budově v Ústí nad Orlicí.

Opuštěné nádraží stojící uprostřed kolejiště je nyní prázdné, ale již za pár týdnů by se do něj měl vrátit život. Noví majitelé, kteří rozlehlý vícepatrový objekt prohlášený za kulturní památku koupili tento týden od Českých drah, s ním mají velké plány.

Vedle obchůdků s občerstvením se do bytů v horních patrech nastěhují i noví nájemníci. To vše ale v lepším případě až za několik měsíců. Nejdříve budovu z 19. století a její okolí obsadily cisterny a jeřáb hasičů.

„Vůbec nelezte na auta, nepřibližujte se k trolejím, je v nich 3000 voltů. Vlaky tady projíždějí rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, takže se pohybujte dál od kolejí. A nenajíždějte za žlutý signální pás. Tam je jen dlažba a nevíme, co by to mohlo pod vahou aut udělat,“ rozdávala pokyny ještě před spuštěním akce zaměstnankyně Správy železniční dopravní cesty. Cvičení probíhalo za plného provozu.

Hasiči v plné zbroji následně přejeli s cisternami i jeřábem volný přejezd, bez obtíží vytočili ostrou pravotočivou zatáčku a zamířili vstříc budově, která je prohlášena za kulturní památku.

Nevšední dění sledovala z nástupiště i projíždějících vlaků řada zvědavců. Aby se cvičení co nejvíce blížilo realitě, opáskovali hasiči i prostory kolem východu z podchodu.

„Když nám hasiči volali, že by cvičení rádi provedli, uvítali jsme to. Chceme mít jistotu a klidnější spaní, že pokud by v objektu nedejbože hořelo, tak že se k němu vůbec dostanou,“ prohlásil Martin Kadrman ze společnosti Oustecké nádraží, který spolu se známou režisérkou Olgou Sommerovou a dalšími zájemci budovu přezdívanou Stará dáma koupil od Českých drah za 1,45 milionu korun.

Téměř tři čtvrtě hodiny trvající zkouška probíhala bez větších problémů. Největší komplikací byl uzavřený ventil od hydrantu umístěného na nepříliš vhodném místě pár metrů za budovou.

„Ten tam stojí akorát tak, aby ho někdo trefil,“ prohlásil jeden hasičů.

Mezitím, co se opakovaně řešil problém s atypickým tvarem šroubu, se nad střechu budovy vysunula bílá vysokozdvižná plošina. Dole vedle auta bylo po chvíli jasné, že z hydrantu nevyteče ani kapka.

„Ještě štěstí, že jsme si přivezli vlastní vodu,“ vtipkovali hasiči. To byl ovšem jediný vážnější zádrhel na jinak bezproblémovém průběhu cvičení.