Nehoda u Vysokého Mýta

Nehoda u Vysokého Mýta | foto: Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje

Na silnicích v Pardubickém kraji letos zemřelo nejvíc lidí za poslední tři roky

  • 0
Zatímco v celé republice počet tragických dopravních nehod klesá, v Pardubickém kraji je tomu naopak. Letos na silnicích zahynulo už 57 lidí, což je nejvíce za poslední tři roky. Mohou za to opilí řidiči i chodci, rychlá jízda a nedostatek kvalitních silnic a dálnic. Řidičům chybí i bič v podobě kontrol.

Řidiči, kteří jedou po silnici první třídy číslo 35 z Holic směrem na Vysoké Mýto sundávají u Ostřetína nohu z plynu. Podobně se zachovají třeba i mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí a v Rybitví nebo Lázních Bohdaneč.

Právě tam totiž číhají policejní radary a hrozba pokuty je reálná. Jinde než na místech, která má policie vytipovaná dlouhé roky, vypadají silnice jinak.

Právě nekontrolované úseky silnic prvních tříd jsou místem, kde řidiči často bourají. A následky jsou tragičtější než jinde. "Pardubickému kraji chybí kvalitní silnice. Přetížené tahy, kde policisté kontrolují stále na stejném místě, jsou hodně rizikové. Je to věcí policie, měla by místa na kontroly měnit tak, aby řidiči nikdy nevěděli, kde na ně policista s radarem bude čekat," řekl uznávaný expert na dopravu Stanislav Huml.

Bezpečnější dálnice v kraji nejsou

Právě tyto dva důvody - špatné silnice a statické policejní hlídky - podle odborníků stojí za tím, že tragických nehod v Pardubickém kraji na rozdíl od zbytku republiky neubývá. Ale právě naopak.

"Dálnice jsou nejbezpečnější. Pokud někde chybí, je to samo o sobě problém. Bezpečnost jízdy na dálnici a přetížené silnici první třídy je nesrovnatelná," řekl Huml.

Jenom na silnici první třídy číslo 35, která protíná kraj, se letos staly desítky dopravních nehod a zemřelo tam několik řidičů. Naposledy pouhý týden před Štědrým dnem.

Sami policisté kupodivu nejsou vůbec schopni nebo ochotni vysvětlit, proč vlastně tragédií na silnicích Pardubického kraje v loňském roce přibylo. Ze statistik vyplývá, že kromě mizerných silnic a malého počtu kontrol jsou jednou z příčin i narůstající potíže s alkoholem.

I když v minulém roce opilých řidičů ubylo, letos už jejich podíl na nehodách zase roste a dosáhl 20 procent. Mrtvých však přibývá i kvůli motorkářům. Těch je čím dál tím více a pravděpodobnost, že se při nehodě zraní, nebo zemřou, je vyšší než u řidičů osobních aut.