Peníze mohou posloužit i na stavbu nových cyklostezek.

Peníze mohou posloužit i na stavbu nových cyklostezek. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Do Pardubic a Hradce mohou přitéct miliardy. Chce to „jen“ dobré plány

  • 1
Dopravní terminály, nové cyklostezky, vozidla městské hromadné dopravy nebo desítky projektů v oblasti školství. To vše má v následujících letech financovat ve východních Čechách Evropská unie. Hradecko-pardubická aglomerace může inkasovat až šest miliard.

Zástupci ministerstev, poslanci, radní Pardubic, Hradce Králové, Chrudimi i dalších 145 obcí, které mohou až do roku 2023 čerpat finance od Bruselu v rámci Hradecko-pardubické aglomerace, dorazili v úterý odpoledne na pardubickou univerzitu.

Kdo rozděluje peníze z Unie

V minulém dotačním období se v regionu přerozdělovaly peníze z Bruselu za pomoci Regionálního operačního programu Severovýchod. Ten v Pardubickém, Libereckém a Královéhradeckém kraji podpořil na 700 projektů. Nyní peníze potečou do Pardubic a okolí přes takzvané ITI (Integrované územní investice), kterých je v Česku hned sedm. Pardubic se týká ta s názvem Hradecko-pardubická. Integrovaná územní investice vznikla díky novému přístupu Unie. Ta v tomto programovém období klade důraz na potřeby konkrétního území. Využít lze až šest miliard.

Správci Integrované územní investice (ITI), jak se nástroj k dělbě peněz oficiálně jmenuje, pro ně totiž připravili seminář, na kterém se měli dozvědět, jak se k dotacím nejlépe dostat.

„Vše je o kvalitě přípravy projektů. Jiné kritérium nebude. Zatím máme vyjednáno 3,5 miliardy, reálně je ve hře šest a můžeme se dostat i výše, pokud budeme dobře čerpat,“ řekl Miroslav Janovský z pardubické radnice, který se o celou aglomeraci stará.

Debata ukázala, že peníze region potřebuje. Seminář kvůli dopravní zácpě nestihl od začátku například primátor Pardubic Martin Charvát. „To je trochu symbolické. Právě do dopravy má jít podstatná část peněz. Zatím pro ni máme vyjednáno 421 milionů korun z fondů Evropské unie,“ komentoval zdržení Janovský.

Včas na místě byl naopak primátor Hradce Králové Zdeněk Fink, který krotil přílišné nadšení v sále. „Zatím jdou přípravy dobře, ale teď o nic nejde. Až v roce 2023, kdy končí plánovací období, si budeme moci říct, jak jsme v čerpání peněz uspěli,“ uvedl primátor Fink.

Nic to však nemění na tom, že tato spolupráce sblíží obě krajská města jako žádný jiný projekt.

„Naše aglomerace je v republice jedinečnou oblastí se dvěma rovnocennými jádry a se silnou koncentrací obyvatel a ekonomických činností. Toto území pokrývající část východních Čech je jedním z nejsilnějších regionů Česka,“ dodal Zdeněk Fink.

Peníze určené na dopravu mohou jít například na systémy inteligentního řízení dopravy, výstavby dopravních terminálů či budování cyklostezek.

„Školy pak podpoříme nejen prostřednictvím nákupu vybavení, ale také nezbytných rekonstrukcí odborných učeben, které napomohou budoucímu uplatnění absolventů na trhu práce. V oblasti životního prostředí se zaměříme na dostavbu kanalizací a ochrany zdrojů pitné vody, vysoké školy zase posílí svoji spolupráci s firmami,“ zmínil další možnosti primátor Charvát.