Na trestné lavici v pardubické aréně je logo města dostatečně viditelné. | foto: MAFRA

Reklama Pardubic září z trestné lavice. Hokejisté ji vozí i na dresech

  • 12
Od pátečního zápasu s Libercem začal hokejový klub ČSOB Pojišťovna Pardubice propagovat město několika reklamami na dresech, ledě a mantinelu. Začala se tak projevovat finanční pomoc radnice hokeji. Tu ovšem prověřuje policie.

"Dnes před zápasem se bude pod střechu arény slavnostně vyvěšovat dres primátorky Fraňkový," vtipkovali fanoušci v pátek před zápasem Pardubic proti Liberci.

Důvod takových průpovídek byl dobře vidět na ledě. Na něm se nově objevila dvě loga města Pardubice včetně znaku. To samé bylo k vidění i na mantinelu a na dresech hráčů. Poprvé se tak v praxi projevila nedávno schválená finanční výpomoc radnice vůči HC ČSOB Pojišťovna Pardubice, za kterou se právě primátorka Štěpánka Fraňková srdnatě bila.

Dohoda města a klubu na finanční pomoci

1. Základní kapitál klubu bude zvýšen o částku pět milionů. Radnice, která vlastní 34 procent akcií klubu, tak zaplatí zhruba 1,7 milionu korun.

2. Nájemné za halu bude sníženo o částku 4,5 milionu korun ročně. To znamená, že klub už nebude splácet dostavbu západní tribuny, k čemuž se ovšem dříve zavázal.

3. Město uzavře s klubem čtyřletou reklamní smlouvu s ročním plněním ve výši 4 milionů. Radnice za to získala prostor na dresech týmu a také na ledě a mantinelu ve své vlastní hale.

4. I v roce 2014 Služby města složí do banky 7 milionů jako garanci za extraligovou licenci. Další rok už takto ale pomáhat nebudou.

5. Závazky klubu vůči majiteli haly, kterému dluží miliony za nájem v aréně, budou řešeny splátkovými kalendáři na období maximálně 44 měsíců.

"Plnohodnotná reklama města Pardubice bude na důstojném a viditelném místě. Ostatně to není v extralize nic neobvyklého. Znaky měst má na dresech mnoho klubů. A kde jinde by měl být znak města na dresu než právě v Pardubicích, o kterých se mluví jako o hokejovém městě," řekl k reklamnímu plnění manažer klubu Ondřej Šebek ještě před jeho spuštěním.

Reklama je pro město téměř neužitečná

Viditelné jsou hlavně reklamy na ledě. Dvě velká loga u modrých čar jsou skutečně k nepřehlédnutí. Ovšem když se na reklamu podíváme čistě profesionálně, tak má smysl vlastně jen na venkovní sadě dresů.

Propagovat město Pardubice v jeho vlastní hale totiž nemá valný smysl. Ale právě na dresech se logo se znakem příliš nevyjímá. Dostalo nevelký prostor na obou ramenech mezi dalšími sponzory. Nápis Pardubice je pak ještě na bocích pod rukávy, ale tam není vidět téměř vůbec.

"Město nepotřebuje tuto formu prezentace a z čistě marketingového hlediska mu nemůže přinést žádný zisk či užitek," uvedla k tomu Hanka Coufalová z pražské reklamní a marketingové firmy SEAL Communication.

"Logo na dresu může pomoci třeba menší firmě, která se tím zviditelní. Tady vidím spíše snahu města hokeji pomoci právě přes sponzoring. Nedá se ale očekávat žádný efekt pro město," dodala Coufalová.

Logo města s bílým koněm ve znaku se pak objevilo ještě na jednom místě - na dveřích od trestné lavice domácích. A radnice může doufat, že to není symbolické.

Zastupitel podal kvůli pomoci hokeji trestní oznámení

Zastupitel za ČSSD Ján Kasič totiž podal trestní oznámení na to, jakým způsobem město poslalo peníze do klubu (více se dočtete zde).

"Trestní oznámení jsem podal na státní zastupitelství, ze kterého mě informovali, že jej předali policii," uvedl v pondělí Ján Kasič.

Podle právníků je pomoc města za hranou zákona o veřejné podpoře soukromého subjektu, kterým klub v držení podnikatele Romana Šmidberského je.

"Usnesení zastupitelstva zakládá závažné porušení zákona. Pokud se bude naplňovat, dojde bez pochybností k poskytnutí zakázané veřejné podpory soukromému subjektu z prostředků veřejnoprávní korporace a k porušení unijního práva," uvedl třeba pardubický právník Libor Malý.

Další právník Lukáš Kulhánek z advokátní kanceláře Jelínek dokonce politiky varoval už před jejich hlasováním, že mohou porušit zákony.

"Mám obavy, že ten zákon je napsán tak, že město může u soudu skutečně narazit. Pokud se tak stane, bude to ohromný problém pro celý český hokej. Vznikne totiž precedent, který ohrozí další kluby. Radnice jim pomáhají ledaskde," uvedl bývalý generální manažer klubu Zbyněk Kusý.

Potíž je totiž v tom, že zatím radní posílali peníze klubu čistě na mládež. Po hlasování zastupitelstva se praxe mění. "Dosud jsme posílali peníze jen na mládež a příspěvek na nájemné v aréně. Nyní poprvé jdeme přímo sponzorovat "A" tým," říká náměstek primátorky František Brendl.