Mýtná brána u Vysokého Mýta bude kontrolovat výběr poplatku.

Mýtná brána u Vysokého Mýta bude kontrolovat výběr poplatku. | foto: Martin Švec

V Pardubickém kraji se začne mýto vybírat na sto kilometrech silnic

  • 8
Ode dneška se vybírá mýto také na silnicích I. tříd. Zásadní změna čeká na všechny řidiče kamionů, ale i autobusů. V Pardubickém kraji bude novému zpoplatnění podléhat přes sto kilometrů silnic, mezi které patří hlavní tahy určené k mezistátní a dálkové dopravě.

S bezplatnou jízdou se musí rozloučit šoféři, kteří využívají Hradubickou silnici I/37. Zpoplatněný bude úsek dlouhý celkem 17,3 kilometrů mezi oběma krajskými městy. 

Hradubická je již několik let rozšířena na čtyři pruhy a je zařazena mezi silnice pro motorová vozidla, kde je umožněna rychlost 110 kilometrů za hodinu. 

Má takřka dálniční parametry, což se o dalších zpoplatněných silnicích říci zdaleka nedá. Nově už nebude zadarmo celá I/35 od Hradce Králové po Mohelnici (89,3 km). Kamiony tak budou platit za často zdlouhavou cestu přes Vysoké Mýto či Litomyšl. Poslední zpoplatněnou silnicí v regionu je I/43 ze Svitav na Brno.

Výběr mýta bude hlídat jediná brána u Vysokého Mýta

Kvůli kontrole výběru poplatku vznikla v předstihu brána, která se nachází na I/35 před Vysokým Mýtem ze směru od Zámrsku. Jde o jediné zařízení v kraji, které bude výběr hlídat. A vzhledem k přechodu na satelitní systém jde nyní v podstatě o ojedinělou záležitost. 

Do začátku prosince sledovalo výběr mýta po celé republice 275 bran, ovšem po přechodu na nový systém se číslo výrazně snížilo. V provozu zbylo pouze 60 kontrolních bran. Z toho 49 konstrukcí pro brány převzal nový správce CzechToll z předchozího mikrovlnného systému a 11 kontrolních bran bylo nově vybudovaných na silnicích I. tříd, kde se mýtné rozšíří právě od 1. ledna. 

„Brána u Vysokého Mýta je tedy jednou z mála, které s ohledem na rozšíření systému na necelých 900 kilometrů silnic I. tříd musíme vybudovat,“ uvedl již dříve mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Zavedení platby za využití hlavních cest by mohlo způsobit přeliv dopravy na krajské silnice II. a III. tříd. Dá se ale čekat, že ještě vyšší frekvence kamionů bude třeba i na státní I/17 spadající do správy Ředitelství silnice a dálnic.

Již nyní slouží tato cesta řadě řidičů jako propojka mezi D35 u Opatovic nad Labem a I/35 u Zámrsku a podle posledního sčítání ji denně využívá bezmála 1 700 kamionů. Ti volí cestu po Hradubické, chrudimském obchvatu a výpadovce na Vysoké Mýto jako alternativu místo přetížené I/35 od Hradce. 

Od ledna bude tato trasa nadále bezplatná, vyjma části Hradubické od Opatovic do Pardubic. Místo cca 42 kilometrů by tak šoféři při využití I/17 a I/37 platili právě jen za zhruba desetikilometrový úsek.