(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Muzeum řemesel v Letohradě se v dětech snaží vzbudit zájem o učiliště

  • 1
Letohradské Muzeum řemesel chce nalákat nové žáky do odborných učilišť. Jde na to netradičně, otevřelo výukový program s názvem Už vím, jak na to. Ten má v dětech vzbudit zájem o řemesla zábavnou formou.

Program dětem vedle samotné prohlídky muzea populární formou umožňuje také osobní zážitek z přímého kontaktu s tradičními činnostmi.

"Program jsme začali nabízet ve druhé polovině listopadu a už spolupracujeme se zhruba dvacítkou škol v okolí," upřesňuje lektorka Šárka Hejlová, podle níž je cílem rozvíjet úctu k práci a vzniklým hodnotám. "Podobné modely fungují v zahraničí řadu let a je vidět, že se výrazně zvyšuje zájem dětí o řemesla," dodala.

V Letohradě stavějí na tom, že návštěva muzea a seznámení se s tradičními výrobními postupy nemusí být vůbec nudná zkušenost, že to může být pro děti docela dobrá zábava a příjemný zážitek. "Scénář počítá s přirozenou zvídavostí žáků a využívá jejich nápadů," říká lektorka.

Zapojí se základní školy z okolí

Že je o program zájem, potvrzují i ředitelé škol v okolí. "Vím o tom a určitě se připojíme," řekl ředitel Základní školy v Nádražní ulici v Žamberku Roman Pospíšil. Zvláště ve městě totiž děti nemají příliš mnoho příležitostí, jak se s tradičními řemesly setkat.

O zapojení do programu ale uvažují i na vesnici. "U nás jsou na tom děti o něco lépe než ve městě. Mohou se tady setkat nejen s běžnými řemesly, ale i s těmi, která už začínají být pomalu zapomenutá. Několik lidí tu například plete košíky," říká ředitel základní školy v nedaleké Nekoři Petr Bouška.

Aktivitu muzea chválí také ředitel letohradské střední průmyslové školy a středního odborného učiliště Martin Prikner. "Děti dnes mají jen omezenou možnost se manuálně projevit a získat tak vztah k tradičním řemeslům. Tahle skutečnost vychází ze zázemí v rodinách a při vzdělávání na nižším stupni škol," uvedl.

Myslí si přitom, že právě hravá a zábavná forma může ovlivnit i rozhodování dětí při volbě budoucího povolání. "Věřím tomu, že se tahle akce projeví pozitivně na počtu podaných přihlášek, i když se na volbě školy podílí celá řada dalších faktorů," dodal ředitel.