Vizualizace nového muzea karosářství. Expozice přiblíží to nejlepší, co

Vizualizace nového muzea karosářství. Expozice přiblíží to nejlepší, co Vysokomýtsko přineslo dějinám českého automobilismu. | foto: ROBUST architects

Vedení Mýta šetřilo na muzeu, nakonec zaplatí miliony korun navíc

  • 0
Ve Vysokém Mýtě se otevře Muzeum českého karosářství, které stálo 89 milionů. Původně měla být expozice větší, ale starosta Miloslav Soušek prosadil škrty. Město přesto nakonec zaplatí ze svého rozpočtu víc, než plánovalo, a dotací obdrží méně.

Přestože je Muzeum českého karosářství, které se v sobotu slavnostně otevírá ve Vysokém Mýtě, menší, než bylo původně v plánu, stálo město o sedm milionů korun více.

Muzeum karosářství

Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě vzniklo rekonstrukcí a přístavbou někdejších budov soudu a vězení. Část muzea si zachovala podobu vězeňských kobek a cel. Muzeum lidem přiblíží obory související s karosářstvím, mezi něž patří klempířství, lakýrnictví či čalounictví, a nabídne jim expozici starých automobilů z dílny Karoserie Sodomka. Poprvé se veřejnosti jeho dveře otevřou zítra ve 14 hodin.

Ve snaze uspořit nechalo vedení města z projektu vyškrtat některé části, jako například suterén nové budovy, opravu půdy nad vězením či výstavbu galerijního depozitáře.

Celkové výdaje na muzeum se tak sice snížily z téměř 105 na necelých 90 milionů korun. Ovšem kvůli tomu se i podstatně snížily evropské dotace, o 22 milionů.

Starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek ale tvrdí, že za zvýšení nákladů hrazených městem mohou vady v původním projektu a práce památkářů.

„Zhruba v jedné třetině stavby přišli stavbaři na to, že jsou pod zemí další prostory. Proto musely začít sanace, které podražily stavbu o dalších 5,3 milionů korun. Archeologické práce pak zvedly cenu o dalších 1,7 milionu,“ uvedl starosta města Soušek.

Na něj se však ze strany opozice snesla kritika hlavně za to, že snahou ušetřit na projektu sice ulehčil Evropské unii, městu ale nikoliv. „Tužkou se tupě škrtl suterén nové budovy, oprava půdy i výstavba galerijního depozitáře na půdě soudu. Je to jako kdybychom při stavbě dálnice šetřili zrušením poloviny odpočívadel a jednoho jízdního pruhu,“ píše opoziční web Naše Mýto.

Podle Jiřího Junka z opoziční KDU-ČSL je sice pravda, že celkově vyšel projekt levněji, ale ne pro Vysoké Mýto.

„Pan starosta už od začátku projekt zpochybňoval a hanil ho. Chtěl stavět velkokapacitní haly za městem, ale nedokázal říct, kde na ně chce vzít finance. Byl to on, kdo prosadil škrty, a proto se dá říci, že je viníkem jak toho, že se stavba protáhla, tak i toho, že se pro město prodražila,“ uvedl Junek.

Soušek se ale nadále brání tím, že kdyby se muzeum postavilo podle původních plánů, dopadlo by mnohem hůř.

„Stojím si za tím, že kdybychom do stavby začlenili i podzemí, tak by dnes ještě nebylo dostavěno. A je také pravděpodobně, že by práce v podzemí přinesly další komplikace, kvůli kterým bychom mohli přijít o dotace,“ hájí se Soušek.

Výsledkem několikaletého plánování, které přilévalo olej do ohně rozporů mezi vysokomýtskými politiky, je tak nakonec oproti původním plánům mnohem menší Muzeum českého karosářství. Navíc s tím, že poměr financování, který měl být 60 procent ku 40 s většinovým pokrytím nákladů z dotací, se obrátil. Unie totiž projekt podpořila necelými 38 miliony korun z požadovaných šedesáti.