Vedení Mýta šetřilo na muzeu, nakonec zaplatí miliony korun navíc

  8:23aktualizováno  8:23
Ve Vysokém Mýtě se otevře Muzeum českého karosářství, které stálo 89 milionů. Původně měla být expozice větší, ale starosta Miloslav Soušek prosadil škrty. Město přesto nakonec zaplatí ze svého rozpočtu víc, než plánovalo, a dotací obdrží méně.

Vizualizace nového muzea karosářství. Expozice přiblíží to nejlepší, co Vysokomýtsko přineslo dějinám českého automobilismu. | foto: ROBUST architects

Přestože je Muzeum českého karosářství, které se v sobotu slavnostně otevírá ve Vysokém Mýtě, menší, než bylo původně v plánu, stálo město o sedm milionů korun více.

Muzeum karosářství

Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě vzniklo rekonstrukcí a přístavbou někdejších budov soudu a vězení. Část muzea si zachovala podobu vězeňských kobek a cel. Muzeum lidem přiblíží obory související s karosářstvím, mezi něž patří klempířství, lakýrnictví či čalounictví, a nabídne jim expozici starých automobilů z dílny Karoserie Sodomka. Poprvé se veřejnosti jeho dveře otevřou zítra ve 14 hodin.

Ve snaze uspořit nechalo vedení města z projektu vyškrtat některé části, jako například suterén nové budovy, opravu půdy nad vězením či výstavbu galerijního depozitáře.

Celkové výdaje na muzeum se tak sice snížily z téměř 105 na necelých 90 milionů korun. Ovšem kvůli tomu se i podstatně snížily evropské dotace, o 22 milionů.

Starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek ale tvrdí, že za zvýšení nákladů hrazených městem mohou vady v původním projektu a práce památkářů.

„Zhruba v jedné třetině stavby přišli stavbaři na to, že jsou pod zemí další prostory. Proto musely začít sanace, které podražily stavbu o dalších 5,3 milionů korun. Archeologické práce pak zvedly cenu o dalších 1,7 milionu,“ uvedl starosta města Soušek.

Na něj se však ze strany opozice snesla kritika hlavně za to, že snahou ušetřit na projektu sice ulehčil Evropské unii, městu ale nikoliv. „Tužkou se tupě škrtl suterén nové budovy, oprava půdy i výstavba galerijního depozitáře na půdě soudu. Je to jako kdybychom při stavbě dálnice šetřili zrušením poloviny odpočívadel a jednoho jízdního pruhu,“ píše opoziční web Naše Mýto.

Podle Jiřího Junka z opoziční KDU-ČSL je sice pravda, že celkově vyšel projekt levněji, ale ne pro Vysoké Mýto.

„Pan starosta už od začátku projekt zpochybňoval a hanil ho. Chtěl stavět velkokapacitní haly za městem, ale nedokázal říct, kde na ně chce vzít finance. Byl to on, kdo prosadil škrty, a proto se dá říci, že je viníkem jak toho, že se stavba protáhla, tak i toho, že se pro město prodražila,“ uvedl Junek.

Soušek se ale nadále brání tím, že kdyby se muzeum postavilo podle původních plánů, dopadlo by mnohem hůř.

„Stojím si za tím, že kdybychom do stavby začlenili i podzemí, tak by dnes ještě nebylo dostavěno. A je také pravděpodobně, že by práce v podzemí přinesly další komplikace, kvůli kterým bychom mohli přijít o dotace,“ hájí se Soušek.

Výsledkem několikaletého plánování, které přilévalo olej do ohně rozporů mezi vysokomýtskými politiky, je tak nakonec oproti původním plánům mnohem menší Muzeum českého karosářství. Navíc s tím, že poměr financování, který měl být 60 procent ku 40 s většinovým pokrytím nákladů z dotací, se obrátil. Unie totiž projekt podpořila necelými 38 miliony korun z požadovaných šedesáti.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Další z rubriky

V areálu pardubické nemocnice vznikne parkovací dům pro 585 aut

Parkovacích míst v okolí nemocnice příliš není, a řidiči tak často parkují...

Každý, kdo alespoň jednou hledal parkovací místo u pardubické nemocnice, na nevšední zážitek hned tak nezapomene....

Chrudim se hádá, kvůli stoce zaplatí desítky milionů korun

Nový starosta Chrudimi František Pilný.

Nové vedení Chrudimi chce předělat návrh rozpočtu na příští rok tak, aby v něm byly peníze na zahájení stavby...

Pardubická koalice ztratila těsně před volbou radních další hlas

Radnice Pardubice.

Večer se koná v Pardubicích ustavující zastupitelstvo, které zvolí nové vedení města včetně primátora. Tím by se měl...

Najdete na iDNES.cz