Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mrtvých na silnicích ubývá. Policie se však stejně chystá přitvrdit

  7:59aktualizováno  7:59
Za poslední čtyři roky ubylo obětí dopravních nehod v Pardubickém kraji o čtvrtinu. Policie tvrdí, že má nyní lepší techniku a její šance chytit bezohledné řidiče je stále vyšší.

Tragická nehoda u Stéblové na Pardubicku | foto: HZS Pardubického kraje

V minulém roce zemřel na silnicích Pardubického kraje člověk přibližně každých jedenáct dní. Celkem jich svým zraněním podlehlo 34. To je o jednoho méně, než předloni, ovšem také o více než o čtvrtinu méně než v roce 2010. Tehdy si nehody vybraly 48 obětí.

„Policie v kraji loni šetřila celkem 3 451 nehod, při kterých bylo 34 osob usmrceno, 154 osob těžce zraněno a 1 430 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda policií na místě nehody je 175,83 milionu korun,“ informuje policejní mluvčí Jitka Vavřinová.

Proč jsou podle odborníků následky dopravních nehod mírnější než v minulosti?

„Snižování nehodovosti na silnicích v Česku pozitivně ovlivňovaly postupná modernizace aut, rozvoj infrastruktury, dopravní výchova i zesílená mediální osvěta, včetně některých preventivně - represivních opatření,“ říká Jiří Kamenický ze statistického úřadu.

Policie v Pardubickém kraji má stále lepší vybavení. „Policie používá dvě vozidla Škoda Octavia v civilním provedení s měřicí a záznamovou technikou. Do akce se dostane i vrtulník. Loni byl v kraji využíván při dopravně bezpečnostních akcích třikrát a letos budeme určitě také žádat o jeho spolupráci,“ říká Jitka Vavřinová.

Policisté podle ní letos chystají řadu akcí, do kterých se zapojí vrtulník a také civilní auta s radary.

V kraj loni mírně ubylo také dopravních nehod. Statistiku je ale třeba brát s rezervou, protože ne všechny nehody lidé musejí hlásit. Šoféři musejí oznámit jen karamboly, kde škoda přesáhne 100 tisíc korun.

Zrádné silnice: třiačtyřicítka a pětatřicítka

Počet dopravních nehod v regionu klesá, a to i přes to, že silnice v kraji patří k nejnebezpečnějším v zemi. Českou „silnicí smrti“ je silnice I/43 ve východní části kraje. Zjistili to dopravní experti při hodnocení silnic v rámci celoevropského programu EuroRAP. Hodnocení zkoumá riziko, že se řidič stane součástí dopravní nehody.

Dopravní nehody v kraji

Počet nehod:

2014       3 451

2013       3 622

2012       3 726

2011       3 582

Následky dopravních nehod:

2014 - 34 osob usmrceno, 154 těžce zraněno

2013 - 35 osob usmrceno, 149 těžce zraněno

2012 - 42 osob usmrceno, 138 těžce zraněno

2011 - 48 osob usmrceno, 155 těžce zraněno

K dalším silně rizikovým úsekům patří i silnice prvních tříd číslo 11, 35 a také 14. Výzkumníci při tvorbě mapy pracují s „relativní nehodovostí“, což znamená, že spojují data o silniční síti s daty o nehodovosti -pouze s nehodami s úmrtím nebo vážným zraněním - a poměřují je s intenzitou dopravy, aby bylo možné identifikovat úseky a lokality s vysokým bezpečnostním rizikem. Mapa pak ukazuje na pravděpodobnost, se kterou se účastník silničního provozu může stát součástí nehody. Celkově mapy zobrazují rizika na síti dálnic a silnic I. třídy, což představuje více než 6 500 kilometrů.

Pardubický kraj z tohoto ohledu patří k nejrizikovějším v zemi, a to spolu s Libereckým a Zlínským.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Viktor Sotona. Generální ředitel společnosti ERA Pardubice, jež získala ocenění...
Chceme být klubem zaměstnanců, kteří prací žijí, říká šéf Firmy roku

„Je pro mě důležité, aby byla práce pro naše zaměstnance radostí,“ říká v rozhovoru pro MF DNES generální ředitel pardubické společnosti ERA Viktor Sotona....  celý článek

Budova ERA Pardubice, jeden z vítězů soutěže Stavba roku Pardubického kraje...
V soutěži staveb uspěla rozhledna i budova s půdorysem ve tvaru vločky

Odborná porota udělila titul Stavba roku Pardubického kraje 2017 pěti stavbám. Další dvě obdržely čestné uznání. V hlasování veřejnosti byla nejúspěšnější...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Spory o trasu dálnice u Litomyšle gradují. Radní chtějí tajné hlasování

Hádka o to, kudy povede dálnice D35 kolem Litomyšle, vrcholí. Ve čtvrtek budou tamní zastupitelé rozhodovat o tom, zda souhlasí s vedením po vysokých náspech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.