Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Pardubickém kraji dosluhují tři mosty. Dva čeká oprava, jeden výměna

  8:01aktualizováno  8:01
Mosty na Labi v Pardubickém kraji dosluhují. Zatímco zastaralý most, který spojuje Valy u Přelouče a Mělice se dočká do roka svého nástupce, dva další chátrají. Opravu potřebují jak most v Přelouči, jehož součástí je elektrárna, tak ten, který se nachází v Řečanech nad Labem.

Most v Přelouči je technickou památkou. S jeho opravou čekají silničáři do doby, než vyroste most ve Valech. | foto: MF DNES

„Obecně stav mostů na Labi v Pardubickém kraji není dobrý. Jediný plnohodnotný most je na silnici I/37 Pardubice - Hradec Králové,“ říká šéf Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

1Most ve Valech

Starý dřevěný jednosměrný most bude minulostí. Stavba nového mostu bude trvat jeden rok. Řidičům začne sloužit na jaře roku 2019. Ředitelství vodních cest na něj dá 150 milionů korun, dalších skoro 50 milionů přidá Pardubický kraj. V místě bude v době stavby jezdit pro pěší a cyklisty přívoz.

2Most Řečany nad Labem

Most v Řečanech nad Labem je u konce své životnosti. V současné době má zvláštní režim sledování tak, aby vydržel v provozu do doby jeho opravy. Ta se připravuje. Měla by proběhnout do tří let, tedy do doby, než případně vstoupí nedaleký Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem do UNESCO.

„Pro přípravu rekonstrukce mostu, který je neopravitelný, to však znamená náročnější přípravu,“ říká Němec. Důležité slovo budou mít památkáři, své si k problematickému místu řekla i obec, na jejímž území most leží.

„Když už most, tak nový, aby vydržel, ne jen opravu stávajícího. A kdyby jednou došlo ke splavnění Labe, požadujeme, aby pod ním propluly lodě,“ řekla starostka Řečan Michaela Matoušková.

Ta by ovšem k navrhované opravě ráda přidala i opravu silnice, která k mostu vede. „Lidem se tu klepou skleníky, navíc pod silnicí máme vlastní kanalizaci, tato oprava by tedy měla jít ruku v ruce s novým mostem,“ domnívá se Matoušková.

Zda se však toto podaří naplnit, není jisté například vzhledem k historickým alejím kolem hřebčína. Jeden z možných návrhů nabízí poměrně unikátní technické řešení.

„Je to třípólový most, stejně jako konkurenční návrhy Ty však mají podpěry buď v zátopovém prostoru Labe, nebo přímo v řece. Zde jsou krajní dvě pole v podzemní části v betonovém základu, nejsou tedy viditelné. Na těchto dvou polích se vynáší předpětí mostovky.

Takže most bude dostatečně únosný, konstrukce bude štíhlá s minimálním optickým dopadem do krajiny a plným přemostěním řeky,“ řekl Němec s tím, že toto řešení zajistí obousměrné průplavné parametry pro lodní dopravu. Kolik bude stát, není zatím jasné.

3Most v Přelouči

Technická památka v Přelouči je problém sám o sobě. Přes most vede silnice, kterou vlastní Pardubický kraj, součástí mostu je vodní elektrárna, část patří Povodí Labe.

Fotogalerie

„Most je ve špatném technickém stavu. V současné době zabezpečujeme dokumentaci pro stavební povolení. Celková rekonstrukce se plánuje na roky 2019-2020. Technický stav mostu je monitorován.

Pokud by došlo ke zhoršení, je ohrožena autobusová dopravní obslužnost i rychlý dosah integrovaného záchranného systému. Je vysoce pravděpodobné, že budeme moci zahájit jeho rekonstrukci až po výstavbě mostu ve Valech,“ řekl Němec.

4Most Pavla Wonky Pardubice

Menší oprava ale čeká i Wonkův most v Pardubicích, na kterém prasklo lano. Opravy se uskuteční nejspíš letos. Silničáři ještě neznají přesný rozsah poškození. Pokračují další průzkumy. Wonkův most je nejvytíženějším v Pardubicích. Má 19 podpěrných lan, z nichž jedno prasklo, jak před časem při kontrole zjistil odborník.

Další testy mají zjistit, proč se tak stalo a zda některé z dalších lan není také poškozené.

„Lano se nachází ve střední části mostu, jak je levý odbočovací pruh k aréně. Lano je na takzvaných deviátorech, což je ohromný betonový špalek. Lano stlačuje most do závěrných zdí, což zvyšuje nosnost mostu. Bez lan by byla výrazně nižší,“ popsal závadu Němec.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Další z rubriky

Ústecké muzeum ožívá a láká na kávu, kolo i osmičky

Radim Urbánek se stal ředitelem Orlickoústeckého muzea letos v lednu.

Ústecké muzeum zve návštěvníky s nástupem nového ředitele Radima Urbánka nejen na výstavy, ale i setkávání u kávy,...

Obžalovaný lákal na investice, třiasedmdesáti lidem dluží 90 milionů

Michal Morch z Chrudimi čelí obvinění z podvodu. Hrozí mu až deset let vězení.

Michal Morch z Chrudimi měl odjakživa rád svět peněz a informací. Fascinovala ho burza, její proměnlivost i to, jak...

Sen pardubických politiků stále žije. Ohromné překladiště s přístavem

Možnou podobu a fungování přepravního centra se čtyřmi druhy dopravy v...

Lodní, letecká, železniční a silniční doprava. To vše spojené na jednom velkém překladišti nedaleko pardubické čtvrti...

Grafton Recruitment Praha
INŽENÝR KVALITY s AJ

Grafton Recruitment Praha
Pardubický kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz