Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hlubší podjezd přiláká kamiony, bojí se přeloučské Mělice a Lohenice

  11:15aktualizováno  11:15
Ve Valech u Přelouče bude stát nový most a silničáři prohloubí i valský podjezd pod tratí a zmodernizují silnici k mostu. To vše podle osadních výborů přeloučských místních částí Mělice a Lohenice bude znamenat jediné - pozvánku pro kamiony, jejichž řidiči si tudy budou zkracovat cestu. Silničáři tvrdí, že k obavám není důvod.

Most mezi Valy nad Labem a Mělicemi bude nahrazen novým a širším. Podle obyvatel blízkých vesnic ho začnou využívat kamiony, což se jim nelíbí. | foto: web obce Valy nad Labem

Obyvatelům Mělic a Lohenic dělá starost hlavně plánované prohloubení podjezdu pod hlavní tratí na Prahu.

„Tohle je jasný signál pro kamiony, že sem můžou jet. Staneme se přivaděčem k dálnici. Kamiony tady nechceme, proto nestojíme o nový podjezd. Na tom stávajícím ani nevidím nic špatného,“ řekl předseda Osadního výboru v Mělicích Aleš Kouba.

Kouba tvrdí, že si přes Mělice nebo Lohenice budou zkracovat cestu kamiony jedoucí jak od Heřmanova Městce, tak i z průmyslové zóny ze Starých Čívic. „Kdo by se hnal až na most do Přelouče, který je ostatně v dezolátním stavu, když tady u nás to bude mít blíž,“ podotýká Kouba.

V Mělicích navíc nemají chodníky a jejich domy stojí na písku. Ředitelství vodních cest si však vůbec myšlenku, že by tudy měly začít pendlovat kamiony, nepřipouští. „Most je projektovaný na silnici III. třídy,“ řekl mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Bukovský.

Také silničáři vidí v celkové modernizaci, tedy novém mostu a prohloubení podjezdu, hlavně výhody.

„Zákon nám ukládá rozvíjet dopravní infrastrukturu. Podjezdem nyní neprojedou hasiči, ani svoz komunálního odpadu, konečně by tu mohly jezdit autobusy a nemusely nic objíždět,“ říká šéf Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Je to veřejný zájem, argumentují silničáři

S tím ale obě vesnice nesouhlasí. „Zajíždí nám sem městská hromadná doprava z Přelouče, hasiči k nám jezdí nejčastěji z Břehů a Přelouče, takže podjezd nevyužívají. Podle mého je to účelové rozhodnutí,“ řekl předseda Osadního výboru v Lohenicích Zbyněk Štolpa.

Silničáři si ovšem nechali vypracovat dopadovou studii, která nenaznačuje žádné ohrožení ve smyslu výrazných změn dopravních proudů, včetně kamionů. „Jak setkání s občany Mělic a Lohenic z iniciativy společnosti Transparency International potvrdilo, jedná se o veřejný zájem, který přesahuje lokalitu Mělic a Lohenic,“ řekl za silničáře Němec.

Oba předsedové osadních výborů se shodují, že by řešením byla oprava přeloučského mostu, kde stojí elektrárna. Ten je ale technickou památkou, a tak se na něm dělají úpravy jen minimální.

„Most v Přelouči by se měl opravit, ať už ke splavnění Labe dojde, nebo ne. Zmodernizovat ho, a ubude nám starost,“ řekl Kouba.

Starostka Přelouče Irena Burešová, pod níž obě vesnice spadají, slibuje most osadit dopravními značkami, které kamionům zakazují vstup. Zároveň ale uznává kouzlo navigace.

„Co dokáže kamion, kterého navede navigace do úzké uličky, víme v Přelouči moc dobře. Silničáři nám slíbili, že ani ve Valech není cílem pouštět přes valský most kamiony,“ řekla Burešová.

„Současným trendem u silnic na průjezdních úsecích obcemi je vedení silnice v minimálních parametrech, použití stavebně-technických prvků směřujících ke zklidnění dopravy a bezpečnosti chodců, vytvoření parkovacích míst pro stání vozidel u silnice mimo vozovku. Obdobný postup bychom nejspíš zvolili i v Mělicích,“ řekl Němec.

Stavba bude zahrnovat modernizaci silnice od nového mostu až po napojení na hlavní silnici Přelouč - Pardubice. Plánovaná cena i se zahloubením podjezdu a jeho odvodněním je 14 milionů korun bez daně. Vše, tedy projekt, příslušná povolení a zhotovitel, bude připraveno pro rok 2019. Stavba by podle Němce neměla trvat déle než osm měsíců.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Další z rubriky

Ústecké muzeum ožívá a láká na kávu, kolo i osmičky

Radim Urbánek se stal ředitelem Orlickoústeckého muzea letos v lednu.

Ústecké muzeum zve návštěvníky s nástupem nového ředitele Radima Urbánka nejen na výstavy, ale i setkávání u kávy,...

U překladiště se ztratil kamion. Policie žádá o záběry z kamer řidičů

Takových kamionů v České republice moc není.

Výrazná kabina, vkusný návěs, zkrátka kamion, který nelze přehlédnout. Přesto si takový nápadný vůz vybral zloděj na...

Svitavy zavedou přímé přenosy zastupitelstva. I s pomocí peněz od státu

Vojtěch Fadrný začal pořizovat on-line přenosy ze zastupitelstva po protestech...

Jednání zastupitelů Svitav bude možné už brzy sledovat on-line. Po několikaletém přešlapování se radnice rozhodla, že...

Najdete na iDNES.cz