Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odborníci zkoumají Wonkův most. Určí rozsah oprav a zda budou za provozu

  13:45aktualizováno  13:45
Opravy poškozeného Wonkova mostu v Pardubicích se uskuteční nejspíš příští rok. Silničáři ještě neznají přesný rozsah poškození. Pokračují další průzkumy.

Most Pavla Wonky v Pardubicích. Jeho kompletní uzavírka by znamenala v ulicích města chaos. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Právě ty rozhodnou o tom, zda se bude most muset kompletně zavřít nebo půjde spravovat za provozu. První varianta by jistě znamenala dopravní chaos.

Koncem srpna odhalil mostař Správy a údržby silnic Pardubického kraje Vojtěch Mareš poškození Wonkova mostu v centru Pardubic. Od té doby trhliny zkoumají odborníci. A na jejich verdikt netrpělivě čekají nejen majitele stavby, ale i třeba šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán a vlastně všichni řidiči z Pardubic a okolí.

Ve hře jsou dvě varianty. Ta lepší by byla, že most lze opravit za provozu. Ta horší by znamenala totální uzavírku klíčové spojnice přes řeku Labe.

„Pokud by se most musel kompletně zavřít, tak je pro dopravní podnik ohromný problém,“ uvedl Tomáš Pelikán. „Při minulých opravách mohla městská hromadná doprava vždy přes most jezdit, proto jsme situaci nějak zvládli. Pokud by to teď bylo jinak, tak to řešení by se hledalo hodně těžko. Uvidíme, co nám řekne statik, až most pořádně prohlédne,“ dodal Pelikán.

Podle ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslava Němce se zatím nedá příliš odhadnout, jak průzkum dopadne.

„Při rozsáhlejších opravách hrozí uzavírka, ale takové úvahy jsou zatím předčasné. Čeká nás další složité vědecké zkoumání, a to za použití nejnovějších technologií. Bude se třeba dělat rezonanční zkouška, která zjistí, jaké je zbytkové přepětí v poškozeném laně,“ uvedl Miroslav Němec.

Wonkův most je nejvytíženějším v Pardubicích. Má 19 podpěrných lan, jedno z nich prasklo, jak před časem při kontrole zjistil odborník na mosty. Další testy mají zjistit, proč se tak stalo a zda některé z dalších lan není také poškozené. „Lano se nachází ve střední části mostu, jak je levý odbočovací pruh k aréně. Lano je na takzvaných deviátorech, což je ohromný betonový špalek. Lano stlačuje most do závěrných zdí, což zvyšuje nosnost mostu. Bez lan by byla výrazně nižší,“ popsal závadu Němec.

Pokud se opravy budou týkat jen jednoho lana, půjde o vnitřní rekonstrukci mostu, které si lidé ani nevšimnou. Most by v tom případě nebylo nutné zavřít. „Došlo vlastně k vytvoření trhliny velikosti přibližně šest centimetrů a k tomu samému došlo vlastně i k oddělení u stěny,“ uvedl pro ČT mostař Mareš přímo na místě poškození.

Oprava stála před deseti lety čtvrt miliardy korun

Problémy jsou o to zvláštnější, že most se v poslední době hned několikrát opravoval. Za nejrozsáhlejší rekonstrukci dal v roce 2006 kraj 220 milionů korun. Tehdy to byla jeho největší investice. Oprava trvala rok a hejtmanství most na měsíc zavřelo. Nákladné opravy si vyžádal jeho havarijní stav. Unikátní bylo, když stavbaři tenkrát museli nadzvednout 8 800 tun těžkou konstrukci a pod ní betonovali nové bloky na pilířích a opěrách.

„Závada se objevila zřejmě až po rekonstrukci. Po prohlídkách uvidíme, jak bude závažná. Pardubický kraj je připraven pro klíčový most potřebné prostředky vyčlenit,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Wonkův most je jednou ze tří spojnic břehů Labe v Pardubicích, když se nepočítá malý úzký most v Rosicích a zdymadlo, které je jen pro pěší. Po mostě denně projede zhruba 22 tisíc aut. Při stavbě mostu inženýři využili nové technologie. Beton je odolný proti tlaku, horší vlastnosti ale vykazuje v tahu, takže se do konstrukčních dílů vkládají ocelová lana. Takzvaný předpjatý beton se používá zejména pro stavbu mostů.

Most Pavla Wonky o rozpětí 170 metrů a šířce 22 metrů byl postaven v letech 1956–1959, spojil město s pravým břehem, kde byla zahájena výstavba sídliště Polabiny. V prvních desetiletích se jmenoval most Československo-sovětského přátelství. V roce 1990 byl přejmenován na most Pavla Wonky.

Rodák z Vrchlabí byl český antikomunista a disident – obhájce lidských práv, politický vězeň a je znám hlavně jako poslední oběť komunistického režimu. Byl totiž posledním politickým vězněm komunistického režimu v Československu, který zemřel přímo ve vězení. Zesnul 26. dubna 1988 ve věznici v Hradci Králové nejspíše kvůli zanedbané zdravotní péči ze strany dozorců.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...



Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Kladívka i bagry zatím v klidu. Obava ze zahraničních firem oddálila stavbu D35

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....

Plánovaná stavba dálnice D35 nabírá další skluz. Na vině jsou průtahy při výběru stavitele. Neúspěšní uchazeči o...

Další z rubriky

Pediatři v Pardubickém kraji nejsou, na byty je radnice lákají marně

Ilustrační foto

Byt, garáž a zavedenou ordinaci nabízejí Chvaletice lékaři, který v jejich městě začne léčit děti. Jenže pediatra se...

Pardubice opraví zničené ulice v historickém jádru

Většina ulic v historickém jádru Pardubic potřebuje důkladnou opravu.Hlavně...

Pardubice chystají komplexní opravu ulic v historickém jádru města. Obnovovat se budou povrchy v Kostelní a...

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Najdete na iDNES.cz