Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Modernizace letiště je v ohrožení, na mezinárodní lety se třese Hradec

  • 16
Politici z pardubického magistrátu a krajského úřadu se mezi sebou přou o opravu letiště za 285 milionů korun. Pokud se jim půtky nepodaří včas vyřešit, hrozí, že Pardubice nedostanou dotace z Bruselu a přijdou o mezinárodní letecký provoz. Na ten se už těší letiště v sousedním Hradci Králové.

Šéf společnosti East Bohemian Airport (EBA) Jan Andrlík už léta usiloval o modernizaci letiště. Politici z vedení radnice i kraje, tedy úřadů, které jsou největšími akcionáři firmy EBA, se domluvili, že společně rozjedou vylepšení letiště za 285 milionů korun. Valná část peněz přitom měla přitéct z Unie.

Staré vedení magistrátu ještě pod vedením ODS stihlo těsně před volbami rozjet výběrové řízení na stavitele a zdálo se, že stavba letos vypukne. "Byla schválena dotace z programu Unie a na začátku dubna chceme zahájit práce," řekl před pár dny Andrlík.

Nyní už tak optimistický není. Přišel totiž pořádný zádrhel. Náměstek hejtmana Jan Tichý mu napsal dopis, ve kterém ho vyzval k opakování soutěže. Pokud prý tak neučiní, kraj nedá na stavbu svých 19 milionů, navíc se postará i o to, že nepřijdou ani peníze z Bruselu.

Tichému se nezdá losování firem

"Soutěž vykazuje všechny tradiční pardubické nešvary. Ze 16 firem se vylosovalo pouze pět a tím se prakticky zhatily šance na případné ušetření. Vybrané firmy, mezi kterými už tradičně nechybí ani společnost Chládek a Tintěra, se domluví a my všichni zaplatíme mnohem více, než je třeba," říká Tichý.

Jenže s tím na radnici nesouhlasí. Jednak se brání, že soutěž začala už za minulého vedení a také že s ní už není možné nic dělat. "Vybrané firmy by po nás mohly chtít náhrady ušlého zisku. Navíc bychom platili milionové sankce. Byť se mě podmínky té soutěže také nelíbí a vlastně si vybíráme mezi dvěma zly, podle mě je už pozdě na nějaké změny. Pan Tichý svým postojem úplně ohrozil další budoucnost letiště," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber, který je stejně jako Tichý z ČSSD.

Vyřčená slova a vzájemná nevraživost pardubických elit musí znít politikům ze soudního Hradce Králové jako rajská hudba. Tamní radní si totiž už nic nedělají ze slibu, který Pardubicím měl zaručovat jediné mezinárodní letiště na východě Čech, a velmi rychle připravují to svoje.

"Pokud vše půjde podle plánu, první charterové lety by se mohly uskutečnit za rok," uvedl na konci listopadu ředitel hradeckého letiště Roman Zindulka.

Kraj může letiště úplně zabít, říká náměstek Tauber

Pokud vedení kraje uspěje, podle pardubických radních může celá modernizace zkolabovat. Tím by se Hradec dostal vážně do hry.

"To by byla naprostá katastrofa, kterou by si lidé z kraje museli zodpovědět. Hradec přitom čeká jen na naše zaváhání. My bychom se obešli i bez těch jejich 19 milionů, ale peníze z fondu EU, ve kterém má kraj silné postavení, by byly nenahraditelné," říká Tauber.

Podle Tichého je možné letiště řádně opravit a zároveň to udělat transparentní a levnější formou. "Nová soutěž by nás zbrzdila jen o pár měsíců. Už jsme na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zjistili, že by Pardubice nemusely platit pokuty. Zakázku je potřeba udělat pořádně, má vysoký korupční potenciál," dodal.