Jiří Tvrdík. Šéf mlékárny produkující hlavně mléko v krabicích, sušené a

Jiří Tvrdík. Šéf mlékárny produkující hlavně mléko v krabicích, sušené a kondenzované mléko, máslo a smetanu.

V Číně se nám daří, říká šéf Mlékárny Hlinsko. Rusku se raději vyhýbá

  • 2
Generální ředitel akciové společnosti Mlékárna Hlinsko Jiří Tvrdík se ujal své funkce v březnu 2012, tedy v době propadu jejího obratu během recese. Nyní se jí daří mnohem lépe, v posledních dvou letech zpracovala přes 200 milionů litrů mléka a nejinak tomu bude i letos. A bude zřejmě ještě lépe.

„Na příští dva roky chystáme v naší společnosti vysoké investice jak do modernizace stávajících provozů, tak do nových technologií, díky kterým budeme schopni vstoupit do nových výrobků,“ řekl Tvrdík.

Loni jste ohlásili, že jste vsadili na čínský trh. Byla to dobrá volba?
Rozhodně. Když jsme říkali, že se nebudeme soustřeďovat na Rusko, ale pronikneme do Číny, tak se nám na začátku někteří skutečně vysmívali. Dnes tam máme tři distributory a jednáme s dalšími dvěma. Prozatím se nám na čínském trhu daří růst, za což jsme rádi.

Jak je to s ruským trhem?
Před pár lety jsme se rozhodli, že se na ruský trh nebudeme snažit pronikat pro jeho nevypočitatelnost. V minulosti jsme tam měli jen negativní zkušenosti.

Do kolika zemí exportujete, které země patří mezi největší a nejspolehlivější dodavatele?
Aktuálně exportujeme do více než třiceti zemí. V Evropě je to nejvíce samozřejmě na Slovensko, hodně i do Itálie, Maďarska, Holandska, velké objemy stabilně exportujeme na Blízký východ, nejvíce do Libanonu. Letos jsme začali distribuovat naše výrobky na ostrovy v Indickém oceánu, do Ománu, Libye nebo na Tchai-wan.

Vyrábíte hlavně mléko v krabicích, sušené a kondenzované mléko, máslo a smetanu. Vyplácí se i novější orientace na čerstvý tvaroh a zmrzlinu? Prozradíte, jaké další rozšíření sortimentu chystáte?
Jednoznačně vyplácí. Problémy s rozjezdem nové linky jsou vždy, i my jsme u nové tvarohárny na začátku museli vychytávat mouchy, ale dnes je máme za sebou a výrobní kapacita jede naplno ve dvousměnném provozu, na přelomu roku budeme zavádět směnu třetí. U zmrzlin jsme letos opět zaznamenali růst, i když nebyl tak vysoký, jako v předchozích letech. Na příští rok samozřejmě připravujeme další novinky, ale prozrazovat je nebudu. Konkurence nespí a dopředu nechceme říkat, co chystáme.

Loni jste začali zaměřovat kampaň na vaše produkty v tubách, chcete, aby se zákazníci „procucali k vyšším prodejům“. Daří se to?
Kampaň na tuby Piknik, Pikao a Jesenka jsme odstartovali před měsícem a na vyhodnocení je ještě brzy. V kampani se našim zákazníkům snažíme představit tuby jako mlsání, které si nikdo nemusí vyčítat a které hlavně neomrzí.

V těchto výrobcích je jen a pouze mléko a cukr. Žádné rostlinné tuky, žádná zbytečná éčka. Každý si může přečíst složení těchto našich výrobků a výrobků, které sám mlsá, a porovná si, jestli ho mlsání s námi musí mrzet, nebo ne. Tyto výrobky u nás produkujeme po desetiletí stále stejně, se stejnou recepturou, stejným složením. Jsem přesvědčený, že to lidé poznají a ocení.

Jak je pro vás důležitá podpora školního mléka od státu? Mění se nějak její podmínky?
Podpora mléka do škol je podle mého názoru velmi dobrý projekt. Děti pro zdravý vývoj kostí prostě potřebují pít mléko, ať si říká, kdo chce, co chce. Toto je způsob, jak ho k dětem dostat, a umožní jim koupit si ho za tak nízkou cenu, za jakou na pultech obchodů nikdy nebude.

Bohužel se do projektu, který funguje dlouhá léta, opět vkládají lidé s nesmyslně extrémními názory, kteří dokážou tvrdit, že když dítě vypije 250 mililitrů oslazeného mléka, tak je to obrovské zlo. Můj osobní názor je, že tímto bojovat proti obezitě dětí je nesmysl. Mléko skutečně není důvodem obezity dětí. Porovnejte si, kolik cukru je v mléku a kolik třeba v limonádě.

Jak hodnotíte vývoj cen mléka na trhu?
V Evropě byla vysoká nadprodukce mléka. Ta způsobila velký propad cen, který trval přes dva roky. Nyní se ceny začínají vracet k normálu.

Nabíráte nové pracovníky? Jakou šanci na přijetí mají u vás absolventi středních potravinářských škol?
Zaměstnanců máme necelých 300. Šance na přijetí absolventů je u nás velká, ale v současnosti zápasíme s opačným problémem a to je, že lidi spíše nemůžeme sehnat. Je to momentálně jev, který je stejný u většiny společností v celé republice.