K Martínkovi se připojil i krajský zastupitel Martin Netolický. Společně chtějí podpořit zastavování vlaků vyšší kvality v tomto železničním uzlu. "Vnímáme Českou Třebovou jako významný železniční uzel s velkým množstvím cestujících," uvedl Martínek.
Svému předchůdci Ivo Tomanovi, který je náměstkem ministra dopravy, poslal dopis, v němž ho žádá, aby se ve věci jako rodák z Orlickoústecka angažoval. Ivo Toman je ale na dovolené a věc nyní řeší jeho spolupracovníci.
"Už mě o tom informoval Martin Netolický, když jsme se potkali na Smetanově Litomyšli, ale žádný dopis doposud na ministerstvo nepřišel," vzkázal z dovolené Ivo Toman.
Proti zastavování vlaků InterCity a EuroCity ve Třebové se kromě ministerstva staví také odborníci na železniční dopravu sdružení Drážní společnosti při ČVUT v Praze. Jde o bývalé i současné studenty dopravní fakulty této univerzity.
O mezinárodních vlacích rozhoduje ministerstvo
Napsali petici, kterou po ministerstvu dopravy požadují přesný opak toho, co chce Martínek s Netolickým - co nejvíce zkrátit jízdní doby vlaků mezi Prahou a Brnem či Prahou a Olomoucí včetně toho, že ukončí jejich zastavování ve Třebové. "Samotné město Česká Třebová absolutně nedosahuje významu pro zastavení nejrychlejších vlaků," uvedl před časem jeden z autorů petice Tomáš Záruba.
Hejtman Radko Martínek vyzval dopisem také generálního ředitele Českých drah Petra Žaludu, aby byl předložený návrh jízdního řádu přehodnocený a aby v České Třebové zastavovalo více vlaků kategorie IC a EC.
O jejich objednávání a zastavování v železničních stanicích rozhoduje ministerstvo dopravy, které je objednatelem těchto mezinárodních vlaků.
Cestujícím by se zkrátila doba jízdy
"Na druhé straně mají vliv na dopravní obslužnost také dálkové a mezinárodní železniční spoje, kde je objednatelem stát prostřednictvím Ministerstva dopravy ČR. Při podrobném prostudování návrhů kraj zjistil, že by v takovém případě byl počet projíždějících vlaků dokonce devět párů za jeden den," řekl Martínek.
Krajští politici vidí smysl celého systému v možnosti cestujících přestoupit na vlaky vyšší kvality s výrazně kratšími jízdními dobami.
"Zvyšuje se počet projíždějících vlaků především na trati Česká Třebová - Brno, které nekončí svoji jízdu na území Slovenské republiky nebo ve Vídni, ale pokračují dále ve směru Budapešť, Bělehrad. Pokud by bylo možné zastavování některých spojů přehodnotit, došlo by k naplnění koncepce Pardubického kraje," řekl Netolický.