Čtyřproudová silnice z Hradce Králové do Pardubic u opatovické elektrárny.

Čtyřproudová silnice z Hradce Králové do Pardubic u opatovické elektrárny. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Mezi Hradcem a Pardubicemi bude povolená rychlost až 110 km/h

  • 9
Bývalý ministr dopravy Vít Bárta před časem slíbil, že se na budované silnici mezi Hradcem a Pardubicemi bude jezdit rychlostí až 110 km/h. Ještě nedávno to vypadalo, že slib padne. Nyní ale ministerstvo představilo projekt, jak na 13 úsecích v zemi zvýšit rychlost. A Hradubická je mezi nimi.

Potvrzeno. Komfortní rychlost 110 km/h se na nové silnici mezi Hradcem a Pardubicemi stane skutečností.

Hradubická silnice

Takzvanou Hradubickou silnici I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi vláda České republiky nikdy nepovažovala za "vyšší komunikaci". I proto je 16,5 kilometrů dlouhý úsek Hradubické silnice vedený jako čtyřproudová silnice první třídy. Pruhy však oddělují svodidla, řidiči tedy nemohou přejíždět do protisměru. Pro dálnici ale nemá Hradubická potřebné parametry, například dostatečnou šířku jízdních pruhů. Protože byla silnice od Hradce Králové projektovaná podle tehdejších norem v širším profilu, rozhodli silničáři, že v něm budou pokračovat i dále do Pardubic. To je také jeden z důvodů, proč je často považována za dálnici nebo minimálně rychlostní silnici.

"Je to vcelku proti rozumu, aby po R 35, kterou se řidiči dostanou do Opatovic nad Labem, jeli 130 kilometrovou rychlostí a poté na silnici, která je dálnici v mnohém podobná, museli jet devadesátkou," říká náměstek hejtmana Roman Línek, který se minulý týden sešel na jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic a policií, aby projednali, jak zvýšit na nové Hradubické silnici rychlost.

Zákon totiž neumožňuje, aby se na silnici první třídy, mezi něž čtyřproudový úsek mezi krajskými městy patří, jezdilo více než devadesátikilometrovou rychlostí.

Nová dopravní značka bude už v září

Ministerstvo dopravy však zařadilo Hradubickou silnici mezi první v zemi, kde se objeví nové značky podobné těm oznamující dálnici. "Silničáři osadí silnici modrou značkou, která bude poukazovat na motorová vozidla, ale zároveň na ní bude vyznačená stodesítka," řekl Línek.

Ředitelství silnic a dálnic, které má silnice prvních tříd na starosti, připraví novou dopravní značku už na září. Podle Línka se řidiči kromě otevření více než šestikilometrového úseku z Hrobic do Ohrazenic dočkají zároveň také nového značení, které jim povolí jezdit stodesítkou. Kromě Hradubické se na seznam, který připravuje ministerstvo dopravy a MF DNES jej má k dispozici, dostalo dalších 12 úseků silnic prvních tříd.

"U Opatovic, kde je silnice už postavená, by zvýšení rychlosti prospělo, silnice je komfortní a 90 kilometrů za hodinu je pro mnoho řidičů hodně málo," uvedl Jiří Moučka z krajského dopravního inspektorátu.

Stodesítkou to nepůjde všude

Ačkoli ministerstvo dopravy značkou povolí vyšší rychlost, na Hradubické budou místa, kde budou muset řidiči sundat nohu z plynu. Problém by zřejmě mohla způsobovat mimoúrovňová křížení, kde by byly připojovací pruhy sice v normě, ale na 110kilometrovou rychlost už by byly krátké.

Například u Hrobic není připojovací pruh vůbec, takže by tam byla snížená rychlost na 80 kilometrů. U nadjezdu u Stéblové by se nákladní auta nestihla rychle zařadit do jízdního pruhu, takže by v tomto úseku rychlost 110 kilometrů mohla být nebezpečná. Problematičtější by byly také prudší zatáčky.

Stodesítkou jezdí řidiči po Evropě běžně

Projektem se 13 úseky silnic prvních tříd se však ministerstvo dopravy nezbavilo odpovědnosti za legislativní řešení zvýšení rychlostí na této silnici.

"Pracujeme na tom, aby se tyto změny ještě projevily v legislativě," řekl náměstek ministra dopravy a bývalý hejtman Pardubického kraje Ivo Toman.

Pokud bude zvýšení rychlosti zavedeno v zákoně, nemá se zvýšení z devadesáti na 110 kilometrů v hodině problém ani policie. "Když to bude zákonné, my nebudeme proti," říká pardubická policejní mluvčí Eva Maturová.

Dramatický přechod mezi 130 kilometrovou rychlostí na dálnici a 90 na silnicích prvních tříd musí kromě řidičů v Česku dodržovat také řidiči na slovenských silnicích.

Jinde v Evropě je však mezistupeň 110 kilometrů v hodině normální rychlostí, kterou si řidiči pochvalují. "Opravdu nevím, proč by to nešlo také na Hradubické. Na některých místech je projektovaná i na 130 kilometrů, takže 110 je správná volba," řekl Línek.