Ve frekventované ulici Jana Palacha leží asfalt bez gumové příměsi snižující...

Ve frekventované ulici Jana Palacha leží asfalt bez gumové příměsi snižující hluk aut. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Tichý asfalt tlumící decibely dali do parku, do hlučné ulice ne

  • 27
To nemá logiku. Krajský úřad loni nechal opravit silnici v málo obydlené části Pardubic tichým asfaltem, který výrazně snížil hluk z dopravy. Kdo by však čekal, že stejný materiál použije v centru města, kde bydlí tisíce lidí, zažije zklamání.

Pardubický krajský úřad loni nechal opravit "inteligentním" asfaltem silnici před Wonkovým mostem. Trochu podivné bylo, že technologii použil v místě, kde téměř nikdo nebydlí. Silnici totiž lemuje park a z druhé strany náletová zeleň.

Ještě podivnější pak je, že chytrou hmotu nevyužil v centru při opravě ulic 17. listopadu a Jana Palacha, kde jsou naopak téměř výhradně obytné činžáky.

"Mrzí mě to, a hodně. Ti lidé jsou tam docela chudáci. Ulice Jana Palacha je hodně úzká a provoz v ní je po celý den velmi silný. Určitě by to tam mělo své opodstatnění," uvedl starosta pátého obvodu Jiří Hájek, v jehož rajonu krajský úřad ulice opravuje.

Přitom rok starý povrch u Wonkova mostu si řidiči i odborníci nemohou vynachválit. Hluk od aut se podstatně snížil.

"Oproti původním povrchům vozovek došlo ke snížení emisí hluku o pět až šest decibelů, na některých úsecích až o osm decibelů," sdělil profesor Jan Kudrna, který se vývojem technologie výroby a hodnocením přínosů zabývá s týmem vědců z Vysokého učení technického v Brně.

"Snížení o tři decibely znamená stejné snížení, jako by způsobilo snížení intenzity dopravy na polovinu nebo snížení rychlosti vozidel ze 60 na 50 kilometrů v hodině," dodává Kudrna.

Není proto divu, že kraj s novou technologií počítal i pro ulice Jana Palacha a 17. listopadu, které momentálně za více než 50 milionů korun opravuje. Nakonec se tah z centra krajského města na Chrudim tichého povrchu nedočká.

"Tichý povrch jsme původně chtěli ještě dodatečně aplikovat na tuto komunikaci, bohužel by došlo ke změně zadání a báli jsme se, aby to nebylo rozporováno ze strany jiných uchazečů, takže se to bohužel nepovedlo," vysvětluje poněkud kostrbatě důvod změn krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Podle něj při opravě okolí Wonkova mostu šlo o výzkumný projekt, na který kraj dostal státní dotace. Speciální směs, která má lepší přilnavost a tlumí svist pneumatik, je také dražší než běžné asfalty.

Podle šéfa krajského odboru dopravy Ladislava Umbrauna však peníze nehrály hlavní roli.

"Kraj v tomto případě vsadil na osvědčené technologie, které stoprocentně garantují potřebnou udržitelnost projektu při čerpání evropské dotace," uvedl Umbraun a dodává, že i nově položený asfalt bude lépe tlumit hluk než ten, který byl v ulici dosud. Navíc prý se "gumoasfalt", jak se tichému povrchu říká, ještě někde objeví.

"Jeho použití vyhodnocujeme a měříme. Pokud se nová technologie osvědčí, určitě bychom ji chtěli využívat i v budoucnu," dodal.