Celkový pohled na budoucí terminál.

Celkový pohled na budoucí terminál. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Další spor o terminál. Krajští radní chtějí změny, Pardubice zaskočili

  • 8
Místo aby pardubické letiště vybralo dodavatele, který postaví nový terminál, začalo další kolo sporů mezi Pardubicemi a krajem. Politici se přou o to, jak, kdy a za kolik má jejich společná firma terminál vybudovat.

Kdyby pardubické letiště patřilo jenom kraji, nebo pouze městu, pravděpodobně by už cestující dávno létali z nového terminálu.

Radní města a kraje při správě společné firmy East Bohemian Airport (EBA) se však spolu dohodnout nedokáží. Stavět se možná letos začne, kvůli vzájemné nedůvěře to ale nepůjde hladce.

Krajští radní rozhodli, že jejich zástupci ve firmě EBA se při výběru dodavatele terminálu za zhruba 300 milionů mají zdržet hlasování. Chtějí totiž nejdříve provést zásahy do projektu na základě nového posudku. Vedení města, které očekávalo, že příští čtvrtek bude znám vítěz soutěže, je nepříjemně překvapené.

„Chceme, aby nám vysvětlili chyby v projektu, které objevil oponentní posudek. Není to žádné házení klacků pod nohy, máme zájem na tom, aby terminál na letišti vznikl. Jediné, co chceme, aby byl projekt v pořádku,“ uvedl hejtman Martin Netolický z ČSSD.

„Přiznám se, že mne už nebaví řešit posedmé varianty, kdy budeme stavět. Je to můj subjektivní názor, ale vidím za tím zdržovací taktiku, aby se nezačalo stavět před krajskými volbami,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek z ANO.

Kraj má ve firmě EBA 34 procent akcií, zbytek patří městu. Jejich domluva byla vždy složitá. Krajští politici už řadu měsíců naznačují, že stavba je drahá, nepromyšlená a špatně připravená.

Pardubičtí politici to popírají a varují, že bez terminálu nemá letiště budoucnost.

Ještě na konci ledna politici z města i kraje při svém setkání před novináři předváděli vzájemné pochopení a shodu ve věci nový terminál.

Základem jejich dohody bylo pak vytvoření oponentního posudku už k hotovému projektu, který by mohl stavbu ještě zlevnit. Pak to ale začalo už zase skřípat.

„Posudek si nechal zpracovat kraj bez konzultace s námi,“ uvedl Řehounek. Krajští politici nyní tvrdí, že posudek v projektu objevil chyby, závady, které je potřeba vyřešit. „Nemyslím, že je užitečné uspěchávat výběr dodavatele, když se nám může stát, že by případné změny a zásahy do projektu mohly znamenat zpochybnění celého výběrového řízení,“ uvedl náměstek hejtmana Jaromír Dušek (SPO).

Nový projekt pardubičtí radní odmítají

Pardubičtí politici jsou ochotní chvíli počkat, ale kategoricky odmítají novou soutěž, nové předělání projektu. Tím spíše, že ten už byl ořezán tak, aby se náklady vešly pod 300 milionů.

„Projekt je upraven a redukován, a teď se najednou vynořují připomínky, že se to zlevnilo málo, nebo že restaurace, která byla vyškrtnuta, měla zůstat,“ uvedl Pavel Svoboda, šéf představenstva firmy EBA.

„Chtěl byste domek, kde bude chybět kotelna, vybavená koupelna a nebudou rozvody vody?“ ptá se Dušek. „Pokud terminál nebude, naše společná firma zkrachuje. To kraj chce?“ říká zase Svoboda.

V soutěži dvanáct uchazečů o stavbu terminálu nabídlo za zakázku 256 milionů až 308 milionů. Protože podmínky soutěže podle komise splnili všichni, zvítězit by měla nabídka s nejnižší cenou.