Vynálezce a výrobce letadel Martin Štěpánek s ultralightem bez baterek. Ilustrační foto.

Vynálezce a výrobce letadel Martin Štěpánek s ultralightem bez baterek. Ilustrační foto. | foto:  František Vlček, MAFRA

Nad Českem letí ultralight na baterky, dobíjet musí po necelé hodině

  • 3
Dopoledne se z pražských Letňan vydal se svým dvoumístným Phoenixem na šestidenní oblet České republiky letohradský podnikatel, pilot a konstruktér Martin Štěpánek. Jeho ultralight má elektrický motor, baterka vydrží jen asi padesátiminutový let. Na cestě tedy bude muset často dobíjet.

"Phoenix poprvé letěl v roce 2011 a od té doby provádíme různé modifikace, například výměnu baterií a ladění celého toho elektrického pohonu. Takže na podobný projekt se člověk musí připravovat opravdu dlouho," řekl pilot těsně před startem pro Český rozhlas.

Na letištích má předem domluvenou možnost připojit se do pětikolíkové šestnáctiampérové zásuvky, ze které je možné baterii elektroletadla dobít.

"V případě, že dojde k přistání na jiném letišti, než je v plánu, tak to bude dobrodružné. To pravděpodobně tu baterii vymontujeme a najdeme nejbližší stavení, kde nám poskytnou energii," dodal Martin Štěpánek.

Jeho Phoenix má rozpětí 14,5 metru a 6,5 metru na délku. Prázdný váží asi 300 kilogramů včetně baterie, která sama váží 34 kilogramů. Stroj dosahuje rychlosti kolem 120 kilometrů za hodinu.

Myšlence šetření životního prostředí propadl 39letý Martin Štěpánek už před lety, před třemi roky obsadila jeho firma Phoenix Air s letadlem U-15 Phoenix třetí místo v soutěži o ekologicky úsporné letadlo. Soutěž Green Flight Challenge spolupořádal americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA.

Ve stejném roce zvítězil na Floridě i v soutěži Nejkrásnější design lehkých sportovních letadel. Svoji firmu založil se společníkem Josefem Rydelem před šesti lety, předtím pracoval v letecké firmě Urban Air Ústí nad Orlicí.