Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mám čisté svědomí, udělal jsem hodně, chválí se lídr hnutí ANO

  11:15aktualizováno  11:15
Někdejší šéf Českého rozhlasu Pardubice Martin Kolovratník po čtyřech letech ve Sněmovně povede do voleb hnutí ANO v Pardubickém kraji opět z pozice lídra. „Do deseti let chci silnice jako v Německu a vlaky jako ve Švýcarsku,“ řekl.

Martin Kolovratník stojí ve své poslanecké kanceláři, kterou zdobí velká fototapeta pardubického náměstí Republiky. Novým návštěvníkům dává s oblibou otázku, ze kterého roku snímek pochází. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Martinu Kolovratníkovi nedělá problémy říct nahlas, že v Poslanecké sněmovně za čtyři roky odvedl dobrou práci. Hovoří o tom různými způsoby a velmi často.

„Jsem odborník na dopravu a mám za sebou výsledky, které jsou vidět. Rozpohyboval jsem dlouho odkládanou stavbu dálnice D35, odstartoval jsem přípravu vysokorychlostní železnice, díky mým návrhům vyrostly v našem kraji kilometry cyklostezek a chodníků a v řadě měst startují tolik potřebné silniční obchvaty,“ napsal o sobě například.

Není té sebeprezentace až moc? Třeba psát na Facebooku o tom, že jste už stromy zasadil, barák postavil, syny máte dva a teď ještě přidáte dálnici?
To má dvě roviny. Stromy, kluky, to je trochu osobní. On-line komunikaci dělám hodně podle pocitu a cítím, že je pěkný sdělit něco lidského a osobního. Spíše je to nadsázka. Uznávám, že méně je někdy více. Na druhou stranu mne k tomu vyzývá mé okolí. Já vidím ostatní poslance, svoje oponenty, jak někdy až bezostyšně lžou a přivlastňují si věci, které neudělali, což mohu na konkrétních případech doložit. Okolí mi pak říká: „Martine, ty neprodáváš svou práci! Ty toho děláš opravdu nejvíc, máš největší účast, nejvíc rolí zpravodajů...“

Volby 2017

Myslíte z poslanců z Pardubického kraje?
Ano. Z mých konkurentů tady. Najednou jsou nyní vidět, říkají, co všechno zařídili, i když to není pravda. Tak mne to i vybuzuje, když to vidím. Navíc mám čisté svědomí, já tu práci za sebou mám, jsou to věci, které lze doložit, že jsem je objektivně udělal.

Dělal jsem si statistiku za rok práce poslanců z kraje podle sedmi kritérií. Dostal jste společně s lídrem ČSSD Janem Chvojkou jedničku. Ten z toho ale vychází ještě o trochu lépe než vy. Není to tak, že jste o dvě koňské délky před ním...
(Dívá se na podklady MF DNES) Beru to. Jasně.

Ale Chvojka nic takového jako vy o sobě neříká.
Každý má nějaký styl. Vedle sněmovní práce mám hodně aktivit nesněmovních, třeba spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43. Vím, že práce dělám hodně, jsou i výsledky, je to pocitový, možná se chce člověk trochu...

Aktivní určitě jste. Třeba jste zasáhl do plánované výstavby nové trati do Chrudimi Ostřešanské spojky tak, že to pro ni znamenalo poslední hřebík do rakve. Bylo to správné?
Dělám věci, jak je cítím, podle srdce. Jestliže za mnou přijdou z Ostřešan starosta a místní a řeknou, že se s nimi nikdo nebavil, že jim postaví sto metrů za domy desetimetrový násep, nikdo to s nimi neprojednal a oni chtějí využít všechny prostředky, aby to nikdy nebylo, tak je neodmítnu. Když vidím plný sál občanů, kteří volají o pomoc, tak právě to je podle mne úkol poslance. Často narážím na to, že státní správa chybuje, s lidmi nejedná, nařizuje něco seshora.

Při schvalování novely stavebního zákona jste však prosazoval, aby stát, když bude chtít něco důležitého stavět, to měl jednodušší, snadněji se dostal k soukromým pozemkům...
To mícháte trochu jablka a hrušky. Ostřešanská spojka není strategická stavba státu.

Dobře, mluvme o dálnicích, které připravuje Ředitelství silnic a dálnic. Vy sám říkáte, že tato organizace s lidmi málo komunikuje. A podle vašeho návrhu by mohla stavět dálnice ve výjimečných případech i na pozemku, který stát ještě nevykoupil.
To, co navrhuji - tedy v ojedinělých případech - se týká majitelů jen těch pozemků, které se už vykupují, dávno za územním rozhodnutím, trasa je vydiskutovaná s okolím. Vůbec tím neměníme diskuse o trasách, samosprávy by měly mít stejná práva jako dosud. Předběžná držba by řešila problémy až ve chvíli, kdy už celý proces absolvujete a trasa je daná a jdete vykupovat pozemky. Pokud nepůjde vykoupit pozemek, tak investor díky předběžné držbě tam může vlítnout, začít stavět a majitel se až pak soudí o cenu, výši náhrady a podobně.

Možná, že to v Německu takto může fungovat, ale není v našich podmínkách nebezpečné dávat takové pravomoci státu?
Pokud státu dáme do ruky takovou pravomoc, tak musí mít i povinnosti. Musí prokázat, že mluvili s lidmi, že použili všechny možnosti. Pokud budeme ve volbách úspěšní, tak hned po zahájení jednání Sněmovny chci podat poslanecký návrh a předběžnou držbu zkusit prosadit znovu. Týkat se to bude jen strategických staveb, to znamená dálnice, jedničky, u železnice koridory evropského významu. Pojistka má spočívat v tom, že o tom, která stavba půjde do zrychleného režimu, by měl hlasovat parlament. Až ve chvíli, kdy obě komory parlamentu o nějaké stavbě řeknou, že je pro stát strategická, teprve pak by mohla dostat prioritu.

Jste v seskupení, které stojí a padá s jedním mužem. Neštve vás, že nejste standardní strana?
Já to tak nevidím. Třeba já osobně v dopravě mám spoustu své agendy. S každým nápadem se nebudu chodit ptát jednoho muže, jestli může být více STK, nebo ne. Tisíckrát na poslaneckém klubu jsem zažil, že se poslanci ptali na názor předsedy Andreje Babiše a on říkal: „Vyjádřete se jako klub, hlasujte.“ Není to tak černobílé.

Vy sám jste čelil kritice, že jste dopředu říkal, že budete hlasovat pro vydání Andreje Babiše ke stíhání v kauze Čapí hnízdo, ale nakonec jste v souladu s doporučením strany před hlasováním odešel.
Bylo to sice doporučení grémia, ale hlasoval o něm celý klub. Problém by byl, a pro mne by to bylo i osobně těžké, kdybych dopředu hlásil, že odmítám imunitu, a pak bych hlasoval opačně. Uznávám, že toto je jako chytrá horákyně, ale zase jsme to řešili všichni jako jeden.

Možná i proto lídr ČSSD Zaorálek členy vašeho hnutí přirovnal ke klonům bez vlastního názoru...
To je zase otázka, co je lepší. My zase vidíme ČSSD jako partnera, který není spolehlivý. V mnoha případech hlasování předseda poslaneckého klubu ČSSD slíbil nějaký počet hlasů, a dopadlo to úplně jinak. Půlka nehlasovala, další odešli, nebo hlasovali jinak. My jsme stabilní a co řekneme, to platí.




Nejčtenější

Po střetu s kamionem u Holic zahynula řidička, děti jsou těžce zraněné

Smrtelná nehoda u Holic (21.2.2018).

Tragickou bilanci má nehoda na silnici první třídy číslo 35 z Holic do Býště. Ve středu po šestnácté hodině se tam...

O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....



Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

U překladiště se ztratil kamion. Policie žádá o záběry z kamer řidičů

Takových kamionů v České republice moc není.

Výrazná kabina, vkusný návěs, zkrátka kamion, který nelze přehlédnout. Přesto si takový nápadný vůz vybral zloděj na...

Další z rubriky

Svitavy zavedou přímé přenosy zastupitelstva. I s pomocí peněz od státu

Vojtěch Fadrný začal pořizovat on-line přenosy ze zastupitelstva po protestech...

Jednání zastupitelů Svitav bude možné už brzy sledovat on-line. Po několikaletém přešlapování se radnice rozhodla, že...

Sen pardubických politiků stále žije. Ohromné překladiště s přístavem

Možnou podobu a fungování přepravního centra se čtyřmi druhy dopravy v...

Lodní, letecká, železniční a silniční doprava. To vše spojené na jednom velkém překladišti nedaleko pardubické čtvrti...

VIDEO: Ve Slatiňanech ukázali první letošní hříbě, říkají mu Fanouš

21.2.2018, Hřebčín Slatiňany, první Starokladrubské hříbě roku 2018,  Foto:...

Hřebčín ve Slatiňanech, který se specializuje výhradně na chov starokladrubského vraníka, představil svůj první letošní...

"2018", rok kdy se stanu maminkou!
"2018", rok kdy se stanu maminkou!

Deníček mladé maminky, která popisuje, jaké to je stát se maminkou.

Najdete na iDNES.cz