Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maminku poznali podle hodinek, vzpomněl na vlakové neštěstí pamětník

  19:33aktualizováno  19:33
U železniční stanice Stéblová na Pardubicku se v neděli sešlo kolem čtyřiceti lidí, aby si připomněli největší železniční neštěstí v české historii. Právě před padesáti lety tady přišlo o život přes sto lidí.

Lidé si připomněli 50 let od největšího vlakového neštěstí u železniční stanice Stéblová na Pardubicku. | foto: Michal Klíma, MAFRA

I když od tragické události uplynulo už půl století, ze vzpomínek pamětníků po tak dlouhé době nevymizely ani drobné detaily.

Co se stalo před 50 lety u Stéblové

"Ve vlaku jeli oba moji rodiče. Otec propadl podlahou zničeného vagonu a několik desítek metrů byl ještě vlečen po pražcích. Měl zpřelámaná žebra a přišel o boty, ale hned se bos snažil najít maminku. Nenašel ji, záchranáři ji našli později mrtvou, navíc ji poznali jen podle hodinek," vyprávěl Josef David.

O tom, jak neštěstí zasáhlo do jeho života, se malý syn dozvěděl až druhý den po příchodu ze školy. On a čtyři desítky dalších lidí, které nehoda také poznamenala, se sešli u malého pomníčku na místě tragédie, při které přišlo o život 118 lidí a přes sto jich bylo zraněno.

Událost stále bolí

Je padesát let dost dlouhá doba na to, aby se na nehodu dívalo jako na historickou událost? Dojetí některých pamětníků dokazovalo, že ne. "Ve vlaku jel můj bratr, z naší vesnice Čeperka tam bylo celkem třináct lidí, nepřežil nikdo," vzpomínal Václav Urbanec.

Lidé si připomněli 50 let od největšího vlakového neštěstí u železniční stanice Stéblová na Pardubicku.Lidé si připomněli 50 let od největšího vlakového neštěstí u železniční stanice Stéblová na Pardubicku.

Účastníci pietní vzpomínky se netajili tím, že obrázek nehody bylo to nejhorší, co v životě viděli. "Byl to strašný pohled, desítky znetvořených těl. Mnoho rodin postihlo strašné utrpení," dodal Urbanec.

Kdo byl na místě nehody poprvé, mohl být překvapen, na jak dlouhém a rovném úseku se nehoda stala. Tehdy však byla mlha a viditelnost byla jen pár desítek metrů. Podél tratě nevede žádná cesta, a tak byla marná i snaha výhybkáře ze stanice Stéblová dohonit vlak na kole.

Stejně tak selhala snaha výpravčího telefonovat hlídači ve strážním domku, aby vlak od Pardubic zastavil. Ten zvedl telefon právě v okamžiku, kdy mu vlak projížděl před okny.

Vzpomínky muže, který nehodu přežil

Na místě zůstalo zapáleno několik desítek svíček. Událost je i po půl století živá a pro řadu lidí stále bolestivá.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hasiči likvidují po střetu kamionu s osobním autem v Ostřetíně únik 700 litrů...
Tah z východu Čech na Moravu zalilo 700 litrů nafty, tekla do kanálu

Střet osobního auta s kamionem uzavřel v Ostřetíně na Pardubicku hlavní silnici I/35 vedoucí z východu Čech na Moravu. Z nákladního auta vyteklo 700 litrů...  celý článek

Historik František Musil.
Objektivní hodnocení dnešní doby bude velmi složité, říká oceněný historik

Historik František Musil je jedním z největších odborníků na středověké dějiny nejen východních Čech. Nedávno ho město, kde prožil celý svůj život,...  celý článek

Zklamaní hráči Pardubic (vepředu Petr Sýkora) po vysoké prohře v Plzni.
Hokejové Dynamo se sune vpřed. Ale jde to pomalu a dost to bolí

Na žádné velké jásání to není. Přesto příznivci Dynama Pardubice mají po delší době alespoň občas důvody ke spokojenosti. Jejich oblíbenci během první čtvrtiny...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.