Přechod pro chodce na výpadovce I/35 z Litomyšle do Svitav

Přechod pro chodce na výpadovce I/35 z Litomyšle do Svitav

Litomyšl se pře s obcemi o trasu R35, nikdo nechce autostrádu za domem

  • 1
Potřebnou stavbu silnice R35 z východu Čech na Moravu může kromě peněz zbrzdit i spor obyvatel Litomyšle a přilehlých obcí. Město potřebuje ulevit od dopravy na dnešní silnici první třídy, ale lidé podepisují petici, aby autostráda obcházela město větším obloukem.

Obyvatelé Litomyšle mohou na sedmi místech podepisovat žádost pro krajské zastupitele, aby hlasovali pro trasu vedoucí dál od města, jak si to kvůli budoucímu rozvoji sídla přejí i radní.

"Členové zastupitelstva nám vyjádřili podporu, koalice i opozice, troufám si tvrdit, že to je věc, která by je mohla spojit," uvedl organizátor petice Daniel Brýdl.

Patovou situaci musí řešit kraj

Z litomyšlského sporu mají těžkou hlavu krajští politici. Potřebují mít co nejdříve v ruce územní plán s celou trasou budoucí silnice R35. "Problém zůstává, každý hájí svoje zájmy. Litomyšli se bude líbit původní trasa, která vede dál od města. Soukromý zemědělec bude preferovat novou trasu blíž Litomyšli, která míjí jeho pozemky," řekl před časem hejtman Radko Martínek.
Obě trasy posoudí ministerstvo životního prostředí v takzvaném posudku EIA. Krajští politici doufají, že jednu z nich úředníci upřednostní. Ovšem studie o možných koridorech, kterou si objednal Pardubický kraj, naznačuje, že žádný jasný verdikt se od odborníků nedá čekat. "Rozdíly mezi jednotlivými koridory jsou poměrně malé," píše v závěru své studie Zbyněk Neudert, který považuje za výhodnější přeci jen trasu vedoucí blíže u města. Ta je o něco levnější.

Litomyšl chce, aby silnice vedla poněkud větším obloukem, aby se město mohlo dál rozvíjet a přibližovat ke Kornicím. Jenže právě obyvatelé litomyšlské místní části Kornice nechtějí být obklíčeni silnicemi.

Soud dal za pravdu zemědělci a vymazal úsek z mapy

Krajští zastupitelé litomyšlský návrh schválili v územním plánu. Ovšem silnice by šla přes pozemky soukromého zemědělce Jana Vaňouse a ten se tomu začal bránit.

Dokonce tak úspěšně, že Nejvyšší správní soud vymazal už schválený úsek R35 kolem Litomyšle z územního plánu kvůli chybám Pardubického kraje při jeho schvalování.

A dohady o trase začaly znovu, a tentokrát ostřeji. "Nechceme odříznout místa plánovaná pro rozvoj města, to by byla prohra," uvedl starosta Litomyšle Michal Kortyš.

"Už bychom se mohli rozvíjet jen směrem na Poličku," podporuje jeho tezi Daniel Brýdl.

Proti jsou i obce vzdálenější od dnešní silnice

Na druhé straně ale zdaleka nestojí jen jeden soukromý zemědělec a lidé z Kornic. "Vzdálenější" trasa se nelíbí také obcím Sedliště a Bohuňovice. Někteří z nich se spojili v novém sdružení Domašice, jež požaduje vést silnici blíže městu.

Petra Chaloupku z Kornic naštvalo, že organizátoři nové petice mluví o protistraně jako o skupince jednotlivců, která se snaží prosadit své vlastní individuální zájmy.

"Snaží se to stavět tak, že jde o pole jednoho sedláka. Není to pravda. Máme 35 členů z Kornic, Sedliště, Němčic i z Litomyšle. Nehospodaříme, nemáme žádné pole," řekl Chaloupka, který si myslí, že protistrana nehraje fér.

"Je to klasický příklad manipulace veřejným míněním, snaží se z Vaňouse udělat jakéhosi veřejného nepřítele," dodal.

"Když říkáme, že to je skupinka jednotlivců, tak si za tím stojíme. Je-li jich padesát, tak z deseti tisíc obyvatel Litomyšle to není žádná většina. Byli jen aktivní, bylo o nich slyšet, teď chceme být slyšet my," oponuje Brýdl.

Obce Sedliště a Kornice chtějí, aby obchvat vedl co nejblíže k Litomyšli. Město ale žádá prostor pro budoucí rozvoj.

Obce Sedliště a Kornice chtějí, aby obchvat vedl co nejblíže k Litomyšli. Město ale žádá prostor pro budoucí rozvoj.