Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři potřebují u budoucí dálnice parkoviště, město ho už odmítlo

  13:49aktualizováno  13:49
Jen samotná úvaha o případném umístění dálničního odpočívadla v blízkosti Litomyšle vystrašila tamní zastupitele. Silničáři proto musí hledat jiné místo, kde řidičům kamionů na budoucí D35 parkoviště postaví.

Na plánovaném odstavném parkovišti pro budoucí dálnici D35 by měla vzniknout stovka míst pro kamiony. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Dříve se na stavbu odstavných parkovišť podél dálnic moc nedbalo, a tak v současnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dohání resty. I při plánování budoucích tras se proto na místa pro odpočinek šoférů osobních a nákladních aut zaměřuje více. Vhodnou lokalitu pro delší stání musí najít i na chystané dálnici D35.

ŘSD si vytipovalo plochu nedaleko Kornice, části spadající pod Litomyšl. Jenže místní obyvatelé se záměrem nesouhlasí. A podporu v tom mají i ze strany samotného města, které na březnovém zasedání zastupitelstva stavbu velkého parkoviště odmítlo.

„Zastupitelstvo města přijalo s krajním znepokojením informaci o možné přípravě výstavby odpočívadla pro kamiony v lokalitě Kornice v trase budoucí D35. Zastupitelstvo města se záměrem zásadně nesouhlasí a vyzývá všechny instituce zodpovědné za trasování D35, aby od záměru bezodkladně odstoupily,“ stálo v jednohlasně přijatém usnesení.

Silničářům tak odpadla jedna z variant, kde by mohli parkoviště postavit. Město se proti návrhu ohradilo už v přípravné fázi. A zdá se, že nátlak se vyplatil.

„Odpočívka byla do hlavní trasy zanesena pouze schematicky, jako jedno z možných umístění, na konci roku 2016. Vzhledem k tomu, že se zvedla vlna odpůrců tohoto umístění, bude ŘSD hledat jinou, vhodnější pozici odpočívky,“ uvedl tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Lidé se bojí vyšší kriminality

Jedním z hlavních argumentů litomyšlské radnice je, že odstavné parkoviště s čerpací stanicí a dalším zázemím pro šoféry přinese problémy v oblasti bezpečnosti.

„Měli to plánované na dohled od Kornic. Nestálo by to nijak daleko. Neříkám, že by tam někdo zastavil a šel do obce loupit, ale na druhou stranu máte v kamionu zboží... Stát se mohou různé věci,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Vzhledem k tomu, že se o stavbě jen uvažovalo a nikde nebyla definitivně zakreslená, nemělo by to dle Kašpara mít na pokračování přípravy úseku kolem města žádný dopad.

„Litomyšl předběhla čas, kdy se to teprve bude řešit projekčně,“ uvedl krajský radní pro dopravu a zároveň bývalý místostarosta města Michal Kortyš. Nesouhlas postavený na předpokladu zvýšení kriminality příliš nesdílí. Kortyšovi spíše vadí, že by parkoviště zabralo cennou zemědělskou půdu.

„Je tam vysoká bonita, ztratily by se tím hektary nejúrodnější půdy. Parkoviště by mělo stát spíše tam, kde jsou neobdělávané pozemky,“ prohlásil Kortyš.

Jako vhodnější místo pro vybudování odstavné plochy by si představoval území mezi stávající trasou I/35 a budoucí čtyřproudovou dálnicí. „Tam vznikne prostor, který nikdo neobdělá. Maximálně se něčím osází, takže na něm by mohla odpočívka stát,“ navrhl Kortyš.

Jiných vhodných míst pro odpočívadlo je dost

Pravdou je, že zejména za Litomyšlí v úseku Janov-Opatovec trasa D35 bude téměř kopírovat stávající dvouproudovou „pětatřicítku“ a potenciálních míst by zde tedy v úvahu připadalo dost.

Představy kraje však míří opačným směrem, tedy před město. „Doporučovali jsme dvě lokality. Jedna by byla u Cerekvice, ve druhé by připadalo v úvahu místo nedaleko vysokomýtského letiště. Tam už stojí průmyslové haly, takže do blízkosti tohoto prostoru by parkoviště zapadlo lépe,“ míní Kortyš.

Vzhledem k nedostatku parkovišť po celé republice sjíždí šoféři k povinným přestávkám z dálnic často na silnice nižších tříd, kde hledají volná místa pro zastavení.

Nejbližší dálniční odpočívadlo zatím stojí na D11 nedaleko Osic. ŘSD ho otevřelo loni v květnu, ale to až po deseti letech od doby, kdy zprovoznilo dosud poslední úsek této „hradecké“ dálnice.

Na navazujícím úseku D35 se bude stavět oboustranné odpočívadlo určené pro veškerou dopravu u Dolní Rovně, kde vzniknou parkovací místa, čerpací stanice i motorest či rychlé občerstvení. Nejbližší zástavba bude vzdálená přibližně 600 metrů. Místa pro další větší či menší či parkoviště musí silničáři teprve najít.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Schaeffler Production CZ, dříve INA Lanškroun, slavnostně otevřela nový výrobní...
Výroba dílů pro automobily zaměstná v nové svitavské hale na tisíc lidí

Německá firma Schaeffler ve čtvrtek otevřela ve Svitavách nový závod, který dá práci přibližně tisícovce lidí. Investuje do něj téměř 100 milionů eur. Zatím je...  celý článek

Služebna Policie ČR
Žena sedící na lavičce dostala holí, zřejmě za urážku vnučky

Lidé, kteří procházeli v úterý dopoledne náměstím v Moravské Třebové, byli svědky souboje nikoli na kordy, ale na hole. Třiapadesátiletá žena nejprve došla...  celý článek

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....
Silničáři vyberou stavitele D35, nabídky výrazně snížily odhadní ceny

Ředitelství silnic a dálnic dnes udělá další krok k zahájení výstavby dálnice D35. Silničáři ukončí výběrové řízení, které určí firmy, jež postaví první dva...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.