Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Litomyšl zkouší o stovku metrů posunout dálnici, riskuje její zpoždění

  10:10aktualizováno  10:10
Neustále odkládaná výstavba dálnice D35 má problém. Litomyšl se pokouší na poslední chvíli změnit její trasu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že to může o řadu let zpozdit výstavbu dálnice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Skoro to vypadá, jakoby si chtěla Litomyšl zasloužit označení největšího potížisty při přípravě stavby dálnice D35. Nejdříve chtěla posunout dálnici dál od města a uspěla. Požadovala vyškrtnout mimoúrovňovou křižovatku Litomyšl sever, vyhověli jí. Odmítla parkoviště pro kamiony, stát ho vygumoval.

Tentokrát si Litomyšl vzpomněla, že dálnice by neměla vést kolem města po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál tak, aby nerušila obyvatele hlukem a nehyzdila okolí. Zastupitelé ve čtvrtek zatím jen rozhodli, aby se vedení města pokusilo změnu vyjednat s příslušnými ministerstvy. Atmosféra jednání byla ale jednoznačná - ozývaly se jen hlasy požadující revizi trasy.

„Manipulovat se necháme, ale ne úplně. Nejsme městem, které říká ano, protože establishment, vrchnost říká, že to máme říct,“ uvedl zastupitel Litomyšle za TOP 09 a předseda dopravní komise Miroslav Nádvorník.

Vizualizace dálnice, které jim ŘSD předložila, byly podle něj tendenční.
Vedení města už na nedávné schůzce s představiteli ŘSD dalo najevo, že o trase chce dál jednat. „Ohradil jsem se vůči konstatování, že Litomyšl souhlasí s původní variantou,“ řekl zastupitelům starosta Radomil Kašpar (KDU-ČSL).

Šílenství, říká starosta Němčic

„Je to šílenství. Jestli chtějí sáhnout do stavby o blbých sto padesát metrů, tak je to velice nezodpovědné, opravdu těžko pro to hledám slova,“ uvedl starosta Němčic u Litomyšle Josef Racek.

Litomyšl může mít silné argumenty, ale řeší to zoufale pozdě. Posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA) byl zpracován před pěti lety. „Proč se tím nezabývali dříve? Jakákoliv změna znamenající zdržení dva až tři roky je pro mne nepřijatelná,“ řekl poslanec ANO Martin Kolovratník.

Z pohledu ŘSD se příprava stavby u Litomyšle vyvíjela dobře a byla dál než úsek u Vysokého Mýta. „U Litomyšle máme požádáno o vydání územního rozhodnutí,“ uvedl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Racionální důvody nahradí emoce, míní starosta

Litomyšl ale nedávno přiměla ŘSD, aby předložilo další varianty dálnice a jedna z nich, která vede o pár desítek metrů dál a ukryla by silnici v zářezu, se zastupitelům zalíbila. Ti nyní chtějí zjistit, zda by nová varianta znamenala dramatické zpoždění výstavby. Pak se teprve chtějí rozhodnout, zda budou požadovat změnu trasy.

„ŘSD nás straší tím, že bude muset proběhnout celá EIA a tvrdí, že to znamená tři až pět let zpoždění. Představa, že k Hrušové přivedou dálnici a z druhé strany to bude u Janova a nám se sem povalí 40 tisíc aut prostředkem Litomyšle, je špatná,“ uvedl starosta.

Teoreticky je možné, že ŘSD bez ohledu na přání Litomyšle bude pokračovat v již schválené trase. Majitelé pozemků se však mohou bránit. „V současné době si najímají právní kanceláře a budou podávat žaloby. Může se stát, že ve snaze prosadit variantu, která se teď zdá rychlejší, se dostaneme do situace, že rychlejší nebude,“ uvedl zastupitel Litomyšle Radek Pulkrábek (Patrioti).

„Jestli se lidé vzbouří a založí si spolky a začnou napadat územní rozhodnutí, stavební povolení a budou se soudit, pak stavbu mohou významně zdržet,“ uvedl Kolovratník, který chce případnou změnu trasy u Litomyšle konzultovat s ministrem životního prostředí. Pokud by ji bez velkého držení prosadit nešlo, navrhuje zajistit Litomyšli účinnější protihlukové bariéry.

Starosta Litomyšle připouští, že schválená trasa z hlediska norem vyhovuje, i to, že jde o variantu, kterou si město v minulosti samo vybralo. Jak bude dál zastupitelstvo postupovat, nedokáže odhadnout. „Nebude to nyní o racionální argumentech, ale hodně o emocích,“ uvedl Kašpar.



Nejčtenější

Vyschlá přehrada Pařížov se stala atrakcí, místo vody je měsíční krajina

Téměř vyschlá přehrada Pařížov na řece Doubravě. (7.8.2018)

Přehrada Pařížov byla postavená před 105 lety, aby chránila okolní krajinu před povodněmi. V roce 1997 ani její...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

Honí mě chlapi s lopatami, opakoval muž. Celou noc seděl na stromě

Městská policie Pardubice mění vzhled svých vozidel. Foto: MP

Neobvyklý zásah si brzy ráno připsali pardubičtí strážníci. Z koruny vzrostlého listnáče v chatové oblasti v Brozanech...

Další z rubriky

Bojiště u Králík ožije tanky i gripeny, Cihelna tu bude už po jednadvacáté

Historická technika během přehlídky.

V Králíkách začíná v pátek Cihelna 2018, už 21. ročník vojensko-historické akce, připomínající obranu státu v minulosti...

Řidič skútru zahynul na okraji Chrudimi, střetl se s nákladním autem

Střet řidiče skútru s kamionem u Sobětuch na Chrudimsku skončil tragicky.

Po střetu s nákladním autem zemřel odpoledne na okraji Chrudimi sedmapadesátiletý řidič skútru. Silnice od Chrudimi na...

Honí mě chlapi s lopatami, opakoval muž. Celou noc seděl na stromě

Městská policie Pardubice mění vzhled svých vozidel. Foto: MP

Neobvyklý zásah si brzy ráno připsali pardubičtí strážníci. Z koruny vzrostlého listnáče v chatové oblasti v Brozanech...

Najdete na iDNES.cz