Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Litomyšl zkouší o stovku metrů posunout dálnici, riskuje její zpoždění

  10:10aktualizováno  10:10
Neustále odkládaná výstavba dálnice D35 má problém. Litomyšl se pokouší na poslední chvíli změnit její trasu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že to může o řadu let zpozdit výstavbu dálnice.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Skoro to vypadá, jakoby si chtěla Litomyšl zasloužit označení největšího potížisty při přípravě stavby dálnice D35. Nejdříve chtěla posunout dálnici dál od města a uspěla. Požadovala vyškrtnout mimoúrovňovou křižovatku Litomyšl sever, vyhověli jí. Odmítla parkoviště pro kamiony, stát ho vygumoval.

Tentokrát si Litomyšl vzpomněla, že dálnice by neměla vést kolem města po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál tak, aby nerušila obyvatele hlukem a nehyzdila okolí. Zastupitelé ve čtvrtek zatím jen rozhodli, aby se vedení města pokusilo změnu vyjednat s příslušnými ministerstvy. Atmosféra jednání byla ale jednoznačná - ozývaly se jen hlasy požadující revizi trasy.

„Manipulovat se necháme, ale ne úplně. Nejsme městem, které říká ano, protože establishment, vrchnost říká, že to máme říct,“ uvedl zastupitel Litomyšle za TOP 09 a předseda dopravní komise Miroslav Nádvorník.

Vizualizace dálnice, které jim ŘSD předložila, byly podle něj tendenční.
Vedení města už na nedávné schůzce s představiteli ŘSD dalo najevo, že o trase chce dál jednat. „Ohradil jsem se vůči konstatování, že Litomyšl souhlasí s původní variantou,“ řekl zastupitelům starosta Radomil Kašpar (KDU-ČSL).

Šílenství, říká starosta Němčic

„Je to šílenství. Jestli chtějí sáhnout do stavby o blbých sto padesát metrů, tak je to velice nezodpovědné, opravdu těžko pro to hledám slova,“ uvedl starosta Němčic u Litomyšle Josef Racek.

Litomyšl může mít silné argumenty, ale řeší to zoufale pozdě. Posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA) byl zpracován před pěti lety. „Proč se tím nezabývali dříve? Jakákoliv změna znamenající zdržení dva až tři roky je pro mne nepřijatelná,“ řekl poslanec ANO Martin Kolovratník.

Z pohledu ŘSD se příprava stavby u Litomyšle vyvíjela dobře a byla dál než úsek u Vysokého Mýta. „U Litomyšle máme požádáno o vydání územního rozhodnutí,“ uvedl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Racionální důvody nahradí emoce, míní starosta

Litomyšl ale nedávno přiměla ŘSD, aby předložilo další varianty dálnice a jedna z nich, která vede o pár desítek metrů dál a ukryla by silnici v zářezu, se zastupitelům zalíbila. Ti nyní chtějí zjistit, zda by nová varianta znamenala dramatické zpoždění výstavby. Pak se teprve chtějí rozhodnout, zda budou požadovat změnu trasy.

„ŘSD nás straší tím, že bude muset proběhnout celá EIA a tvrdí, že to znamená tři až pět let zpoždění. Představa, že k Hrušové přivedou dálnici a z druhé strany to bude u Janova a nám se sem povalí 40 tisíc aut prostředkem Litomyšle, je špatná,“ uvedl starosta.

Teoreticky je možné, že ŘSD bez ohledu na přání Litomyšle bude pokračovat v již schválené trase. Majitelé pozemků se však mohou bránit. „V současné době si najímají právní kanceláře a budou podávat žaloby. Může se stát, že ve snaze prosadit variantu, která se teď zdá rychlejší, se dostaneme do situace, že rychlejší nebude,“ uvedl zastupitel Litomyšle Radek Pulkrábek (Patrioti).

„Jestli se lidé vzbouří a založí si spolky a začnou napadat územní rozhodnutí, stavební povolení a budou se soudit, pak stavbu mohou významně zdržet,“ uvedl Kolovratník, který chce případnou změnu trasy u Litomyšle konzultovat s ministrem životního prostředí. Pokud by ji bez velkého držení prosadit nešlo, navrhuje zajistit Litomyšli účinnější protihlukové bariéry.

Starosta Litomyšle připouští, že schválená trasa z hlediska norem vyhovuje, i to, že jde o variantu, kterou si město v minulosti samo vybralo. Jak bude dál zastupitelstvo postupovat, nedokáže odhadnout. „Nebude to nyní o racionální argumentech, ale hodně o emocích,“ uvedl Kašpar.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Boj se státem je náročný. Chci ale dokázat zlo dotací, říká podnikatel

Podnikatel v nesnázích. Petr Fryč chce, aby mu stát nahradil škodu, kterou měly...

Dotace na stavbu dálnic či zateplení škol, proč ne? Ale posílat veřejné peníze do soukromého sektoru je čiré zlo, říká...

Další z rubriky

VIDEO: Zloděj „na nákupech“. Značkové řasenky a krémy mizely do bundy

Značkové krémy si muž strkal do bundy

Ačkoli měl nákupní košík, kosmetiku si strkal do bundy. Během pěti minut takto neznámý muž „nakoupil“ v jedné...

Školy mají málo míst. Pro dojíždějící děti Pardubice určí dvě spádové

Základní škola Závodu míru se po prodloužené rekonstrukci opět otevře žákům.

Město Pardubice se dlouhodobě potýká s tím, že nemá dostatek míst pro děti ve školách a školkách. Může za to především...

Zloděje z obchodu v Hlinsku usvědčilo tetování, lidé jej poznali na videu

policejní auto

Policie dopadla zloděje, který vykradl obchod v Hlinsku na Chrudimsku. Pomohl jí zveřejněný záznam z bezpečnostní...

Najdete na iDNES.cz