Litomyšl zkouší o stovku metrů posunout dálnici, riskuje její zpoždění

  10:10aktualizováno  10:10
Neustále odkládaná výstavba dálnice D35 má problém. Litomyšl se pokouší na poslední chvíli změnit její trasu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že to může o řadu let zpozdit výstavbu dálnice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Skoro to vypadá, jakoby si chtěla Litomyšl zasloužit označení největšího potížisty při přípravě stavby dálnice D35. Nejdříve chtěla posunout dálnici dál od města a uspěla. Požadovala vyškrtnout mimoúrovňovou křižovatku Litomyšl sever, vyhověli jí. Odmítla parkoviště pro kamiony, stát ho vygumoval.

Tentokrát si Litomyšl vzpomněla, že dálnice by neměla vést kolem města po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál tak, aby nerušila obyvatele hlukem a nehyzdila okolí. Zastupitelé ve čtvrtek zatím jen rozhodli, aby se vedení města pokusilo změnu vyjednat s příslušnými ministerstvy. Atmosféra jednání byla ale jednoznačná - ozývaly se jen hlasy požadující revizi trasy.

„Manipulovat se necháme, ale ne úplně. Nejsme městem, které říká ano, protože establishment, vrchnost říká, že to máme říct,“ uvedl zastupitel Litomyšle za TOP 09 a předseda dopravní komise Miroslav Nádvorník.

Vizualizace dálnice, které jim ŘSD předložila, byly podle něj tendenční.
Vedení města už na nedávné schůzce s představiteli ŘSD dalo najevo, že o trase chce dál jednat. „Ohradil jsem se vůči konstatování, že Litomyšl souhlasí s původní variantou,“ řekl zastupitelům starosta Radomil Kašpar (KDU-ČSL).

Šílenství, říká starosta Němčic

„Je to šílenství. Jestli chtějí sáhnout do stavby o blbých sto padesát metrů, tak je to velice nezodpovědné, opravdu těžko pro to hledám slova,“ uvedl starosta Němčic u Litomyšle Josef Racek.

Litomyšl může mít silné argumenty, ale řeší to zoufale pozdě. Posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA) byl zpracován před pěti lety. „Proč se tím nezabývali dříve? Jakákoliv změna znamenající zdržení dva až tři roky je pro mne nepřijatelná,“ řekl poslanec ANO Martin Kolovratník.

Z pohledu ŘSD se příprava stavby u Litomyšle vyvíjela dobře a byla dál než úsek u Vysokého Mýta. „U Litomyšle máme požádáno o vydání územního rozhodnutí,“ uvedl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Racionální důvody nahradí emoce, míní starosta

Litomyšl ale nedávno přiměla ŘSD, aby předložilo další varianty dálnice a jedna z nich, která vede o pár desítek metrů dál a ukryla by silnici v zářezu, se zastupitelům zalíbila. Ti nyní chtějí zjistit, zda by nová varianta znamenala dramatické zpoždění výstavby. Pak se teprve chtějí rozhodnout, zda budou požadovat změnu trasy.

„ŘSD nás straší tím, že bude muset proběhnout celá EIA a tvrdí, že to znamená tři až pět let zpoždění. Představa, že k Hrušové přivedou dálnici a z druhé strany to bude u Janova a nám se sem povalí 40 tisíc aut prostředkem Litomyšle, je špatná,“ uvedl starosta.

Teoreticky je možné, že ŘSD bez ohledu na přání Litomyšle bude pokračovat v již schválené trase. Majitelé pozemků se však mohou bránit. „V současné době si najímají právní kanceláře a budou podávat žaloby. Může se stát, že ve snaze prosadit variantu, která se teď zdá rychlejší, se dostaneme do situace, že rychlejší nebude,“ uvedl zastupitel Litomyšle Radek Pulkrábek (Patrioti).

„Jestli se lidé vzbouří a založí si spolky a začnou napadat územní rozhodnutí, stavební povolení a budou se soudit, pak stavbu mohou významně zdržet,“ uvedl Kolovratník, který chce případnou změnu trasy u Litomyšle konzultovat s ministrem životního prostředí. Pokud by ji bez velkého držení prosadit nešlo, navrhuje zajistit Litomyšli účinnější protihlukové bariéry.

Starosta Litomyšle připouští, že schválená trasa z hlediska norem vyhovuje, i to, že jde o variantu, kterou si město v minulosti samo vybralo. Jak bude dál zastupitelstvo postupovat, nedokáže odhadnout. „Nebude to nyní o racionální argumentech, ale hodně o emocích,“ uvedl Kašpar.

Nejčtenější

Nedávejte mi nic! Letáky o chování k bezdomovcům rozdává sám starosta

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Ve Svitavách vstoupila do ostré fáze kampaň radních, kteří u obchodních center začali kolemjdoucí přesvědčovat, aby...

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

VIDEO: Louka skrývala šedesát zlatých dukátů z třicetileté války

Nalezené mince pocházejí zřejmě z tehdejších Uher.

Šedesát zlatých dukátů ze 16. a 17. století ukrývala louka nedaleko Králík na Orlickoústecku. Jedinečný soubor mincí,...

Deset porážek v řadě. Hokejové Pardubice se topí víc než za Rohlíka

Pardubičtí fanoušci na úterním zápase se Zlínem vyvěsili transparent s...

Pardubické Dynamo opět přepsalo ty nejčernější stránky své historie a v neděli zaknihovalo desátou porážku v řadě....

Další z rubriky

Chrudimský festival je v ohrožení, pěvkyně Pecková čeká na omluvu

Pecka jako Pecková. Napůl žertem míněný název chrudimského festivalu Zlatá...

Po dvou ročnících možná skončí v Chrudimi festival Zlatá Pecka, který založila operní pěvkyně Dagmar Pecková s podporou...

Stavební povolení na první část D35 je platné, stavitel stále chybí

Asfaltový koberec končí na vysokém náspu. Za ním je dle neosetého pole vidět,...

Krok sun krok se posunují přípravy na stavbu dvou úseků dálnice D35 z Opatovic do Ostrova. Poslední významnou novinkou...

VIDEO: Louka skrývala šedesát zlatých dukátů z třicetileté války

Nalezené mince pocházejí zřejmě z tehdejších Uher.

Šedesát zlatých dukátů ze 16. a 17. století ukrývala louka nedaleko Králík na Orlickoústecku. Jedinečný soubor mincí,...

Najdete na iDNES.cz