Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Litomyšl zkouší o stovku metrů posunout dálnici, riskuje její zpoždění

  10:10aktualizováno  10:10
Neustále odkládaná výstavba dálnice D35 má problém. Litomyšl se pokouší na poslední chvíli změnit její trasu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že to může o řadu let zpozdit výstavbu dálnice.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Skoro to vypadá, jakoby si chtěla Litomyšl zasloužit označení největšího potížisty při přípravě stavby dálnice D35. Nejdříve chtěla posunout dálnici dál od města a uspěla. Požadovala vyškrtnout mimoúrovňovou křižovatku Litomyšl sever, vyhověli jí. Odmítla parkoviště pro kamiony, stát ho vygumoval.

Tentokrát si Litomyšl vzpomněla, že dálnice by neměla vést kolem města po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál tak, aby nerušila obyvatele hlukem a nehyzdila okolí. Zastupitelé ve čtvrtek zatím jen rozhodli, aby se vedení města pokusilo změnu vyjednat s příslušnými ministerstvy. Atmosféra jednání byla ale jednoznačná - ozývaly se jen hlasy požadující revizi trasy.

„Manipulovat se necháme, ale ne úplně. Nejsme městem, které říká ano, protože establishment, vrchnost říká, že to máme říct,“ uvedl zastupitel Litomyšle za TOP 09 a předseda dopravní komise Miroslav Nádvorník.

Vizualizace dálnice, které jim ŘSD předložila, byly podle něj tendenční.
Vedení města už na nedávné schůzce s představiteli ŘSD dalo najevo, že o trase chce dál jednat. „Ohradil jsem se vůči konstatování, že Litomyšl souhlasí s původní variantou,“ řekl zastupitelům starosta Radomil Kašpar (KDU-ČSL).

Šílenství, říká starosta Němčic

„Je to šílenství. Jestli chtějí sáhnout do stavby o blbých sto padesát metrů, tak je to velice nezodpovědné, opravdu těžko pro to hledám slova,“ uvedl starosta Němčic u Litomyšle Josef Racek.

Litomyšl může mít silné argumenty, ale řeší to zoufale pozdě. Posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA) byl zpracován před pěti lety. „Proč se tím nezabývali dříve? Jakákoliv změna znamenající zdržení dva až tři roky je pro mne nepřijatelná,“ řekl poslanec ANO Martin Kolovratník.

Z pohledu ŘSD se příprava stavby u Litomyšle vyvíjela dobře a byla dál než úsek u Vysokého Mýta. „U Litomyšle máme požádáno o vydání územního rozhodnutí,“ uvedl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Racionální důvody nahradí emoce, míní starosta

Litomyšl ale nedávno přiměla ŘSD, aby předložilo další varianty dálnice a jedna z nich, která vede o pár desítek metrů dál a ukryla by silnici v zářezu, se zastupitelům zalíbila. Ti nyní chtějí zjistit, zda by nová varianta znamenala dramatické zpoždění výstavby. Pak se teprve chtějí rozhodnout, zda budou požadovat změnu trasy.

„ŘSD nás straší tím, že bude muset proběhnout celá EIA a tvrdí, že to znamená tři až pět let zpoždění. Představa, že k Hrušové přivedou dálnici a z druhé strany to bude u Janova a nám se sem povalí 40 tisíc aut prostředkem Litomyšle, je špatná,“ uvedl starosta.

Teoreticky je možné, že ŘSD bez ohledu na přání Litomyšle bude pokračovat v již schválené trase. Majitelé pozemků se však mohou bránit. „V současné době si najímají právní kanceláře a budou podávat žaloby. Může se stát, že ve snaze prosadit variantu, která se teď zdá rychlejší, se dostaneme do situace, že rychlejší nebude,“ uvedl zastupitel Litomyšle Radek Pulkrábek (Patrioti).

„Jestli se lidé vzbouří a založí si spolky a začnou napadat územní rozhodnutí, stavební povolení a budou se soudit, pak stavbu mohou významně zdržet,“ uvedl Kolovratník, který chce případnou změnu trasy u Litomyšle konzultovat s ministrem životního prostředí. Pokud by ji bez velkého držení prosadit nešlo, navrhuje zajistit Litomyšli účinnější protihlukové bariéry.

Starosta Litomyšle připouští, že schválená trasa z hlediska norem vyhovuje, i to, že jde o variantu, kterou si město v minulosti samo vybralo. Jak bude dál zastupitelstvo postupovat, nedokáže odhadnout. „Nebude to nyní o racionální argumentech, ale hodně o emocích,“ uvedl Kašpar.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Olomoucko má šanci, že se druhý zápas s Opavou bude dohrávat

J. C. Fuller (ve žlutém) z Olomoucka útočí na koš Opavy kolem Jakuba Šiřiny.

Basketbalisté Ústí nad Labem ve čtvrtfinále play off NBL už podruhé zaskočili favorizované Pardubice a po domácí výhře...

Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Další z rubriky

U pardubické arény vzniklo nové parkoviště pro návštěvníky akcí

Vjezdu na parkoviště u Tyršových sadů brání několik velkých kamenů. Řidiči tak...

Návštěvníci pardubické Tipsport areny řeší už roky jeden zásadní problém. Nemají kde zaparkovat před hokejem nebo...

Mladíci ukradli ve škole gekony i šváby. Chtěli mít vlastní chov

Ještěrka zelená

Dva mladíci ve věku dvaceti let se v týdnu vloupali na Střední školu zahradnickou a technickou v Litomyšli. Škole...

VIDEO: Pardubické kino Sirius se po mnoha letech otevřelo. Zavál smutek

Na vývěsní tabuli mohli diváci zjistit, co se právě v kině promítalo, nebo co...

Poslední film z pravidelného programu se promítal v pardubickém kině Sirius na Vánoce roku 2006. Od té doby unikátní...

Najdete na iDNES.cz