Litomyšl se už nemůže dočkat, až nová rychlostní silnice odkloní každodenní proudy aut. Ale jeden z budoucích sjezdů by zastavil její rozlet odříznutím ploch určených pro rozvoj města.

Litomyšl se už nemůže dočkat, až nová rychlostní silnice odkloní každodenní proudy aut. Ale jeden z budoucích sjezdů by zastavil její rozlet odříznutím ploch určených pro rozvoj města.

Litomyšl odmítá nejbližší sjezd z dálnice, bojí se kamionů i o svůj rozvoj

  • 6
I když v územním plánu figurují u Litomyšle na budoucí silnici R35 tři mimoúrovňové křižovatky, o tu nejbližší městu místní politici nestojí. Sjezd z rychlostní silnice by podle nich zastavil Litomyšl v rozletu.

„Odřízlo by nás to od Kornic. Máme tam plochy, kam se město bude rozvíjet,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar. Navíc se Litomyšl bojí, že tudy budou do města proudit kamiony. „Přivaděč kolem Kornic, který by nasměroval dopravu na Lány, nechceme,“ řekl Kašpar.

A tak Litomyšl chtěla v minulých letech z územního plánu křižovatku vygumovat. Jenže nakonec město usoudilo, že to je nad jeho síly. Ministerstvo dopravy totiž v roce 2006 podepsalo memorandum, ve kterém slíbilo přímé napojení měst Orlickoústecka na silnici R35.

Měla to být náplast za posunutí trasy čtyřproudovky z původně chystané severní trasy na jih. K napojení je třeba vybudovat přivaděče a také křižovatku - Litomyšl sever. „Nechceme upravovat memorandum, abychom nezavřeli dveře severní části, ale chceme řešit Litomyšl,“ uvedl Radomil Kašpar.

Kompromisem, který uspokojí všechny, má být křižovatka ve tvaru T. Řidiči jedoucí od severu díky ní budou u Litomyšle moci najet na silnici R35, ale pokud budou chtít zajet přímo do města, budou muset sjet jinde.

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek slíbil, že bude o návrhu jednat s vedením Ředitelství silnic a dálnic. To navíc dalo najevo, že křižovatka ve tvaru T by snad vybudovat šla.

Němčicím se plán nelíbí: Křižovatku tady nechceme

Závěrečný happy end se však nekoná. Obec Němčice v sousedství budoucí křižovatky plán rozhodně nepovažuje za rozumné řešení. „Byli jsme s Litomyšlí domluveni, že křižovatku nechceme, a pak se dozvím, že mají křižovatku ve tvaru T předjednanou na dvou ministerstvech. A bez nás,“ řekl starosta Němčic Josef Racek.

Jeho nespokojenost lze pochopit. V té nejhorší variantě stát vybuduje mimoúrovňovou křižovatku, namíří ji na Němčice, a pak oznámí, že na přivaděče směrem na Českou Třebovou peníze došly.

„Nemáme žádné záruky, co bude dál. A navíc mi trochu uniká smysl té křižovatky. Bez sjezdu na Litomyšl ztrácí padesát procent na významu. Navíc nám tvrdí, že silnice vedoucí k ní bude sloužit pouze pro osobní vozidla,“ uvedl Racek. Ten se přiklání k tomu, aby stát hledal jiné místo pro napojení Orlickoústecka na silnici R35.

Jenže všichni zase varují, že na podobu R35 by se už nemělo sahat, jinak může přijít další zpoždění stavby silnice na Moravu, o níž nejen politici říkají, že je to pro Pardubický kraj priorita číslo jedna.