Obyvatelé Litomyšle upřesní pravidla života na náměstí, včetně používání reklamy.

Obyvatelé Litomyšle upřesní pravidla života na náměstí, včetně používání reklamy. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Litomyšl chce povýšit náměstí, založila spolek proti jeho vylidnění

  • 1
Zatímco například Moravská Třebová by do svého centra města ráda vrátila život, litomyšlské Smetanovo náměstí je se svými podsíněmi a řadou obchodů oproti řadě náměstí v Česku velmi živé. Lidé korzují, nakupují v desítkách malých i větších obchůdků jako v době, kdy neexistovaly supermarkety.

To chce Litomyšl také udržet. Proto v létě vznikla z popudu radních Litomyšle takzvaná pracovní skupina, která dostala název Naše náměstí. Její členové budou dbát na to, aby náměstí nehrozilo vylidnění.

„Máme myslím moc krásné náměstí a je z něj opravdu centrum. Teď zvažujeme, co dál, jak náměstí ještě více společensky povýšit,“ řekl místostarosta Michal Kortyš.

Členové skupiny Naše náměstí zastupují různé typy obyvatel a radnici. Ve skupině je rezident, tedy člověk, který na náměstí bydlí, dále obchodník, či majitelka dvou lékáren na náměstí.

Litomyšl podle vedoucí kultury a cestovního ruchu Michaely Severové „vyhrává“ v živosti náměstí i třeba nad podobnými městy, které jsou například mezi skvosty UNESCO.

„Například centrem Českého Krumlova prochází spousta turistů, jsou tam penziony a hospody, ale nebydlí v něm starousedlíci jako u nás. Život měšťanů se odehrává jinde,“ řekla Michaela Severová.

Město proto ani neplánuje výstavbu dalších nákupních center. „Možná by nad tím nejedno srdce zaplesalo, trochu by to snížilo ceny ve městě, ale na druhé straně by to utlumilo náměstí,“ uvedl Kortyš.

Prvním úkolem skupiny je zmapování stavu náměstí a do něj ústících uliček. „Budeme vědět, jakou má každý dům fasádu, střechu, jaký tam je třeba kout. Zkoušíme například určitým způsobem nastavit pravidla pro vývěsní štíty, poutače, přenosné reklamní plochy na náměstí,“ řekl Michal Kortyš.

Litomyšl chce také zmapovat kupní sílu obyvatel a druhy prodejen, které ve městě jsou, aby radnice věděla, jakou prodejnu v případě zájmu investorů do města nebo na náměstí ještě „pustit“.