Finální podoba stavby třetího patra R35 v Opatovicích.

Finální podoba stavby třetího patra R35 v Opatovicích. | foto: Martin Švec, MAFRA

D35 obsadí archeologové a začal výkup půdy pod obchvaty Chrudimi a Svitav

  • 1
Zatímco loňský rok byl k řidičům přívětivý a vyvrcholil otevřením dlouho očekávaného obchvatu Chrudimi, ten letošní z pohledu nových staveb nebo silnic v Pardubickém kraji tak příznivý nebude. Ale poslouží silničářům jako příprava pro další velké akce.

Zálibou politiků je klepání na základní kameny i slavnostní stříhání pásek. Ovšem tuto činnost budou muset v letošním roce v kraji oželet. Peněz na přípravu dopravních staveb v kraji je sice dost, ale práci budou mít hlavně projektanti v kancelářích.

1. D35 z Opatovic budou chystat archeologové

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sice nadále počítá s tím, že koncem roku zahájí první dva úseky dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova. Reálnější ale spíše je, že pole za loni dokončenou obří estakádou poblíž opatovické elektrárny obsadí archeologové. Hledání nálezů by mělo začít na jaře. Záchranný výzkum na 27 kilometrů dlouhé stavbě by měl zabrat zhruba osm měsíců. V prvních měsících se ŘSD musí ještě vypořádat s posledními majiteli pozemků na trase. U některých již probíhá vyvlastnění jejich parcel.

2. Obchvaty měst. Chrudim i Svitavy

Výkup pozemků má pokročit i na druhé části chrudimského obchvatu na silnici I/37 směrem na Slatiňany, kde už ŘSD obeslalo první majitele a čeká na jejich reakce. V průběhu roku by k podobnému kroku mělo dojít rovněž na plánovaném obchvatu Svitav. Více než devítikilometrová stavba na silnici I/43 by měla od osobní i kamionové dopravy ulehčit části Lačnov. Do třetice se peníze na výkupy vynaloží i v samotném krajském městě, kde se má posunout příprava stavby severovýchodního obchvatu Pardubic vedoucí z Trnové na Dubinu.

3. Úsek u Parama. Uzavírky, ale poté širší silnice

Jediným místem, kde tisíce řidičů letos uvidí pracovat stavební techniku, bude necelý kilometr dlouhý úsek silnice I/37 u pardubického Parama. Na něm se posune vpřed výstavba opěrné zdi i nových mostů přes koridor a trať spojující Pardubice s Hradcem Králové. V prostoru pod nadjezdem u dostihového závodiště začne vznikat velká okružní křižovatka o průměru 40 metrů. Hotovo však všechno bude až v příštím roce.

Na stavbu je dle schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2016 vyčleněna z národních a hlavně evropských zdrojů částka přesahující dvě stě milionů korun z celkové sumy bezmála 370 milionů. Postupné uzavírky na důležité tepně nedaleko vlakového nádraží se dotknou i provozu v centru města, kudy budou řidiči hledat náhradní trasy.

4. Na silnice nižších tříd bude více peněz

Činnost zaregistrují řidiči v kraji i na silnicích nižších tříd, o které se stará Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK). Většina hlavních prací sice bude provedena až v roce 2017, ovšem i letos silničáři vyrazí na některé již rozpracované úseky. „Máme příslib od kraje, že nám bude poskytnuta účelová dotace na souvislé opravy silnic ve výši 50 milionů korun. Předběžně mohu sdělit, že tyto prostředky budou směřovány na rozestavěné stavby z roku 2015. Jedná se zejména o úseky silnic Vrcha-Stolany, Staré Hradiště- Brozany, komunikace Načešice a Vyžice,“ vyjmenoval ředitel SÚS PK Miroslav Němec.

Zatímco loni dostala Správa od kraje na opravy silnic II. a III. tříd dotaci 283 milionů, v tomto roce se suma ještě zvýší. „V současné době máme připravené stavby k realizaci za více jak 350 milionů korun k okamžitému předání staveniště. Za dalších 350 milionů korun potřebujeme opravit zhruba 45 havarijních a nevyhovujících mostů,“ dodal Němec.

5. Lepší bude trať mezi Ústím a Letohradem

Naopak na železniční stavby počítá rozpočet SFDI s mnohem nižší částkou, než která směřovala do připravených akcí loni, kdy Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) utratila za stavby po celé zemi rekordních 50 miliard. „Plán investic na rok 2016 je 16,3 miliardy, na údržbu máme vyčleněno 9,2 miliardy. V příštím roce máme naplánováno zahájení celkem 53 staveb,“ uvedl tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Z celkové částky bude v kraji největší část peněz směřovat na trať vedoucí z Ústí nad Orlicí do Lichkova. Zakázku za bezmála 483 milionů vyhrálo sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice a Porr. Obě společnosti by na 13kilometrovém úseku z Ústí do Letohradu měly opravit 12 přejezdů, 7 mostů a 37 propustků. Zároveň dojde ke kompletní výměně pražců i dvou výhybek. Upraveno bude také trakční vedení. Veškeré práce by měly po dokončení zrychlit cestování mezi oběma městy a rovněž zvýšit bezpečnost.