"Je to důležité rozhodnutí, bez kterého bychom v přípravě a realizaci terminálu nemohli pokračovat," uvedl předseda představenstva společnosti EBA Jiří Skalický.
Podle něj i šéfa firmy vlastněné krajem a městem Jana Andrlíka, současný terminál už nezvládá odbavit nápor pasažérů, kterých hlavně v posledních dvou letech v Pardubicích přibývá.
"Hodně letů musíme i odmítnout. Odbavení velkého letadla nám zabere více než hodinu a půl. Během té doby prostě z kapacitních důvodů nemůžeme přijmout další," říká Andrlík.
To by se mělo v novém terminálu, který ponese jméno prvního českého aviatika Jana Kašpara, změnit. Při stavbě za stovky milionů korun mají vzniknout odbavovací prostory umožňující i oddělení cestujících mířících do a mimo schengenský prostor, ale také nové příjezdové komunikace, parkoviště či restauraci s vyhlídkou na letištní plochu.
Zatím nelze odbavit dva lety najednou
"Současný terminál ale neodpovídá moderním požadavkům ani kapacitě cestujících, například nedokážeme odbavit dva lety najednou a cestující musí zůstat v letadle," říká Jiří Skalický.
Otázkou však zůstává, za co se bude moderní stavba budovat. Politici z radnice i krajského úřadu už upustili od shánění movitého investora a spíše se snaží sehnat dotace. "Samozřejmě takový projekt něco stojí, náklady na realizaci se pohybují v řádech stamilionů korun," potvrzuje Skalický.
Podle něj je však firma EBA tak ekonomická silná, že by se do projektu, jehož cena se odhaduje minimálně na čtvrt miliardy, mohla pustit i jen s prostým úvěrem.
Klíčoví politici jsou zdrženliví
"Financovat projekt můžeme i úvěrem, který zcela určitě díky velkému zájmu o pardubické letiště dokážeme v relativně krátké době splatit," prohlašuje sebevědomě Skalický.
Kolik lidí odbavilo letiště PardubiceRok a počet pasažérů 2002 3 862 2003 8 397 2004 46 999 2005 49 165 2006 71 500 2007 86 863 2008 93 700 2009 49 032 2010 62 302 2011 65 246 2012 120 000 2013 (odhad) 200 000 |
Problém je však v tom, že v podobné situaci třeba šéfové hokejového klubu říkali, že bez potíží splatí dostavbu ČEZ Areny a nyní se ukazuje, že měli velké oči. Proto jsou klíčoví politici ke stavbě zatím zdrženliví. Kraj si tak zatím jen vyžádal analýzu, která má odpovědět na to, zda nový terminál Pardubice potřebují.
"Výsledky bychom měli mít do konce září a pak se definitivně rozhodneme, zda budeme ručit za případný úvěr na stavbu terminálu, nebo ne," říká náměstek hejtmana Jaromír Dušek.
Přesto na letišti jsou si jistí vlastní věcí a dokonce už prohlašují, že by se terminál mohl začít stavět už příští rok. "Po neuvěřitelných dvanácti letech se tak nejen pardubická veřejnost dočká moderního zázemí," dodává Jiří Skalický.