Budoucí terminál budou využívat cestující pravidelné linky do Moskvy, charterových letů i do Petrohradu a Jekatěrinburgu. Letadla z dovolenkáři pak nejčastěji míří do Černé Hory, Turecka, Řecka, na Mallorku nebo do Bulharska. | foto: Archiv MF DNES

Letiště má důležité razítko.Terminál se začne stavět za rok

  • 4
Šéfové pardubického civilního letiště si mohou mnout ruce. Do pošty dostali papír, který jim udělal velkou radost. Od ministerstva obdrželi potvrzení, že stavba nového terminálu neohrozí životní prostředí. Zisk takzvané kladné dokumentace EIA je dalším krokem k modernizaci stále využívanějšího vzdušného přístavu.

"Je to důležité rozhodnutí, bez kterého bychom v přípravě a realizaci terminálu nemohli pokračovat," uvedl předseda představenstva společnosti EBA Jiří Skalický.

Podle něj i šéfa firmy vlastněné krajem a městem Jana Andrlíka, současný terminál už nezvládá odbavit nápor pasažérů, kterých hlavně v posledních dvou letech v Pardubicích přibývá.

"Hodně letů musíme i odmítnout. Odbavení velkého letadla nám zabere více než hodinu a půl. Během té doby prostě z kapacitních důvodů nemůžeme přijmout další," říká Andrlík.

To by se mělo v novém terminálu, který ponese jméno prvního českého aviatika Jana Kašpara, změnit. Při stavbě za stovky milionů korun mají vzniknout odbavovací prostory umožňující i oddělení cestujících mířících do a mimo schengenský prostor, ale také nové příjezdové komunikace, parkoviště či restauraci s vyhlídkou na letištní plochu.

Zatím nelze odbavit dva lety najednou

"Současný terminál ale neodpovídá moderním požadavkům ani kapacitě cestujících, například nedokážeme odbavit dva lety najednou a cestující musí zůstat v letadle," říká Jiří Skalický.

Otázkou však zůstává, za co se bude moderní stavba budovat. Politici z radnice i krajského úřadu už upustili od shánění movitého investora a spíše se snaží sehnat dotace. "Samozřejmě takový projekt něco stojí, náklady na realizaci se pohybují v řádech stamilionů korun," potvrzuje Skalický.

Podle něj je však firma EBA tak ekonomická silná, že by se do projektu, jehož cena se odhaduje minimálně na čtvrt miliardy, mohla pustit i jen s prostým úvěrem.

Klíčoví politici jsou zdrženliví

"Financovat projekt můžeme i úvěrem, který zcela určitě díky velkému zájmu o pardubické letiště dokážeme v relativně krátké době splatit," prohlašuje sebevědomě Skalický.

Kolik lidí odbavilo letiště Pardubice

Rok a počet pasažérů

2002                  3 862

2003                  8 397

2004                46 999

2005                49 165

2006                71 500

2007                86 863

2008                93 700

2009                49 032

2010                62 302

2011                65 246

2012               120 000

2013 (odhad)  200 000

Problém je však v tom, že v podobné situaci třeba šéfové hokejového klubu říkali, že bez potíží splatí dostavbu ČEZ Areny a nyní se ukazuje, že měli velké oči. Proto jsou klíčoví politici ke stavbě zatím zdrženliví. Kraj si tak zatím jen vyžádal analýzu, která má odpovědět na to, zda nový terminál Pardubice potřebují.

"Výsledky bychom měli mít do konce září a pak se definitivně rozhodneme, zda budeme ručit za případný úvěr na stavbu terminálu, nebo ne," říká náměstek hejtmana Jaromír Dušek.

Přesto na letišti jsou si jistí vlastní věcí a dokonce už prohlašují, že by se terminál mohl začít stavět už příští rok. "Po neuvěřitelných dvanácti letech se tak nejen pardubická veřejnost dočká moderního zázemí," dodává Jiří Skalický.