Skomírající tratě na Králicku má oživit Leo Express

  13:16aktualizováno  13:16
Pardubický kraj hodlá svěřit společnosti Leo Express vedle tratě z Ústí nad Orlicí do Mlýnického Dvora i provoz navazující lokálky z Dolní Lipky do Hanušovic. Trať, kde zůstaly jen víkendové spoje, by tak podle místních mohla dostat zase šanci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Leo Express

„V rámci snahy o liberalizaci prostředí na železnici a zkvalitnění služeb chceme zahájit konkrétní jednání o uzavření smlouvy na tyto dvě tratě. Čeká nás však ještě řada jednání,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš (ODS).

Je podle něj nutné vyjasnit nejen sankční mechanismus, ale také spolupráci s tarifem IREDO, či způsob prodeje jízdních dokladů.

Dvacet kilometrů dlouhá trať mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi, ležícími v Olomouckém kraji, prochází kvůli politikům v posledních letech turbulencemi. Nejdříve na ni Pardubický kraj přestal platit provoz, pak tam vlaky vrátil, ale letos kvůli malému počtu cestujících a neschopností domluvit se s Olomouckým krajem na financování nechal jen víkendové spoje.

Leo Express tvrdí, že tato malá železnice má budoucnost. „Trať 025 má potenciál v turistické dopravě v oblasti Králicka a Jeseníků. Věříme, že s moderními vozidly a lepší návazností přivedeme na tuto trať více cestujících. Vzhledem k probíhajícím jednáním nyní, bohužel, nemůžeme nabídku blíže komentovat,“ uvedl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Je šance na přímé spojení s polskou Wroclawí

Trochu podobný je i příběh tratě z Ústí nad Orlicí do Mlýnického Dvora, protože původně vlaky zajížděly do čtyři kilometry vzdálených Štítů. Nicméně toto město leží v Olomouckém kraji a od letošního června už vlaky končí v Mlýnickém Dvoře.

„Přitom lidé pravidelně dojíždějí přes hranici kraje. Od nás jezdí do Štítů, z Hanušovicka zase do Králík. Bohužel se kraje nedokázaly dohodnout,“ uvedla starostka Králík Jana Ponocná.

Avizovaný příchod soukromníka opatrně vítá s tím, že by mohl zajistit, aby spoje navazovaly a dávaly smysl. „Pro něj bude totiž ekonomicky výhodné, aby tím jezdili lidi, takže se bude snažit, aby spoje byly pro cestující zajímavé. To je pro nás naděje,“ uvedla starostka.

Pokud se Pardubický kraj s Leo Expressem dohodne, na obou tratích se objeví nové soupravy.

„Nedávno jsme oznámili pořízení vozidel, která jsou ideální právě pro regionální závazkovou dopravu. Jedná se celkem o 15 jednotek Lint od výrobce Alstom, z toho jedenáct s kapacitou 120 míst a čtyři s kapacitou 70 míst. Všechny jednotky jsou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené wi-fi připojením a zásuvkami, včetně USB,“ uvedl Emil Sedlařík.

Podle zástupců kraje je bonusem spolupráce se soukromníkem také možnost přímého spojení regionu s polskou Wroclawí, kam momentálně neexistuje žádné přímé spojení a je vždy nutné přesedat v Dolní Lipce.

„Leo Express je v úzkém kontaktu s polským dopravcem, který by paralelně k Leo Expressu mohl zajišťovat další páry vlaků. Stávající jednotky typu Stadler FLIRT jsou navíc jedinými elektrickými jednotkami schválenými zároveň pro provoz v České republice i v Polsku,“ řekl Kortyš.

Firma podle hejtmana Martina Netolického nabízí zajištění navazující autobusové dopravy v turisticky exponované oblasti, nebo také provoz nostalgických jízd v letním období až do Hanušovic.

Pardubický kraj jednal o provozování všech tratí po roce 2019 se třemi zájemci. Regio Jet nabídku nepředložil, Leo Express projevil zájem o dvě tratě, a tak o zajištění dopravy na území celého kraje nyní vyjednává Michal Kortyš už jen s Českými drahami.

Leo Express míří na Králicko.

Leo Express míří na Králicko.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Nejčtenější

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Při čelním střetu zemřeli dva lidé na okraji Pardubic, zřejmě nepřipoutaní

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Spolujezdec ze staršího BMW a řidič dalšího osobního vozu značky Kia zemřeli před šestou ranní v Doubravicích na okraji...

Další z rubriky

Primátorem Pardubic je opět Martin Charvát, mandát obhájil jako druhý

Hnutí ANO 2011 vede do voleb Martin Charvát.

Až překvapivě hladce probíhalo v pondělí večer ustavující zastupitelstvo města Pardubic. Domluvená koalice ANO, ODS,...

Cyklostezka z Pardubic do Hradce má nových pět kilometrů

Stavbaři přemostili slepé rameno Labe v hradecké městské části Třebeš, které...

Cyklostezka z Pardubic do Hradce Králové se rodí ve velkých bolestech. Zatímco od Pardubic se lidé už roky dostanou...

Muže soudí za vraždu dvoutýdenní dcery. Měla otok mozku, říká žalobce

Obžalovaný stojí před soudem kvůli usmrcení novorozeněte.

Krajský soud v Pardubicích začal projednávat případ osmadvacetiletého muže, který je obžalovaný, že letos v dubnu...

Najdete na iDNES.cz